Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua porților deschise la CSEI „Cristal”

Marți, 3 decembrie

Ziua porților deschise la CSEI „Cristal”

Ca în fiecare an, 3 decembrie, Ziua internațională a persoanelor cu dizabilități și Ziua porților deschise la CSEI „Cristal” Oradea a fost marcată într-o formă cu totul specială.

Programul zilei a fost unul deosebit și a inclus în prima parte o serie de activități  desfășurate în cadrul proiectului multilateral Comenius „Young Europe”,  în care prichindeii Centrului „Cristal”, sprijiniți de către elevii voluntari SNAC de la Liceul de Arte, au realizat sceneta „Iepurașul cel alb”, dramatizare după un poem al lui Xose Ballestranos (poet originar din Galicia, Spania) - poem trimis de către școala parteneră din Coruna, Spania. A  urmat  o  dramatizare după „Povestea gâștelor”, de G. Coșbuc, și un spectacol de colinde, susținut de copiii invitați de la Școala „Floare de Lotus” Sânmartin - parteneri în cadrul proiectului ,,Vreau să-ți fiu prieten”. Pentru reușita acestei prime părți au conlucrat organizatorii - cadrele didactice ale CSEI „Cristal” Oradea: Ramona Vesa (coordonator proiect „Young Europe”), Buboiu Bianca (coordonator proiect „Vreau să-ți fiu prieten”), Opriș Aurelia, Bar Emoke, Pleș Gabriela, Drimba Rita, Manea Adina, Kover Monica, Gheorghiu Valentina, Todea Stela și cadrele didactice din instituțiile partenere: Costea Mihaela, Panait Nada, Mircescu Ariadna și Mircescu Georgiana (Lic. de Arte Oradea), Pantea Loredana (Școala „Floare de Lotus” Sânmartin).
În partea a doua a zilei, s-a desfășurat masa  rotundă cu tema „Împreună pentru incluziune socială”, care a cuprins lansarea revistei aniversare a CSEI „Cristal” Oradea și lansarea cărții „Fă ca mine”. De asemenea, masa rotundă a constituit un prilej de diseminare în comunitate a calendarului ilustrat al instituției, realizat în cadrul unui proiect inițiat de dna director prof. Lezeu Rodica și având drept scop promovarea imaginii CSEI „Cristal”. S-au implicat în succesul acțiunii dna director prof. Lezeu Rodica și alte cadre ale CSEI „Cristal” Oradea: Moldovan Mihaela, Krajcsi Cornelia, Herman Szabolcs, Rada Elisaveta, Corompaki Ioana, Șerfezi Aurelia, Tomozei Dana și Oprea Eva.
Discuțiile au vizat necesitatea schimbării de atitudine, implicarea în activități educative pentru înțelegerea cerințelor și drepturilor copiilor cu dizabilități în efortul de înlăturare a prejudecăților și tendințelor de stigmatizare la nivelul opiniei publice.
La activitățile artistice și la masa rotundă au fost prezenți invitați de seamă, care au ținut să fie alături de CSEI „Cristal” în această zi specială: dna inspector școlar Alina Vese, dna Smaranda Scridon (CJ Bihor), dna Claudia Timofte (director al Cancelariei prefectului), dna prof. Erdeli Elena (CCD Bihor), dna Marușca Angela (director CSEI „Orizont”), dna Ficuț Silvia (director CSEI Tileagd), dna Platon Angela (Asociația Surzilor Bihor), dna Iova Delia (director al Liceul T. „Lucian Blaga” Oradea) ș.a.
Programul zilei a cuprins și alte acțiuni desfășurate la grupe împreună cu parteneri din diverse proiecte: la grupa maghiară activități în cadrul proiectului „Succesul continuității grădiniță – școală”, invitați: copii și cadre didactice de la Liceul Teologic Romano - Catolic „Szent Laszlo” Oradea; la clasa I DSM, activități în cadrul SNAC cu parteneri elevi voluntari de la Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Oradea („Suflet pentru suflet”); la grupa mijlocie B, acțiuni în parteneriat, cu  copii de la Liceul de Arte, înv. Florica Mare; la grupa mică, activități în cadrul proiectului „Vreau să-ți fiu prieten”, cu copii de la Colegiul Național „Mihai Eminescu”, înv. Brezovszky Ramona și Borza Ioana; la grupele integrate (Grădinița Nr. 20), activități în parteneriat cu familiile copiilor și cu grădinițele Nr. 20 și 52 Oradea, atelier de creație „Tablou de iarnă”; la grupele integrate (Grădinița Nr. 54),Comunicăm cu PECS”, Teatru experiențial – „Poveste de iarnă”, atelier de creație „Scrisoare pentru Moș Crăciun” ș.a. În aceste activități s-au implicat profesorii: Varga Tunde, Kirei Gabriela, Coneac Angela, Pleș Mirela, Dura Anca, Ovănescu Elena, Ovănescu Ana, Crișan Adriana, Drimba Rita, Todea Stela, Omuț Lavinia, Chirilov Gabriela, Boroș Gyorgy, Merțan Anturia, Tanc Dorina, Cotuna Natalia, Cuc Ligia, Licu Ofelia, Blasko Noemi, Burcă Emilia, Berinde Mirela și Cuc Ioana.
Ziua de marți, 3 decembrie, a fost una cu totul specială la CSEI „Cristal” Oradea. Bianca Buboiu

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 02:57:16 Ora standard a Europei de Est