Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul „Poveștile copilăriei”

La C.N. „Mihai Eminescu”

Concursul „Poveștile copilăriei”

Colegiul Național „Mihai Eminescu”, în colaborare cu Librăria Humanitas, a organizat vineri, 6 decembrie 2013, Concursul de lectură intitulat „Poveștile copilăriei”.

Inclus în proiectul multilateral Comenius: „Learn to Read and Read to Learn” și adresat elevilor din clasele I-IV, concursul s-a desfășurat după câteva reguli bine stabilite și a avut ca scopuri principale sporirea interesului pentru lectură în rândul celor mici și dezvoltarea abilităților de comunicare.
Astfel, cei șase participanți, elevi în clasa a II-a B Step by Step: Rona Epure, Cristi Bodea, Carla Lucuș, Bianca Lontiș, David Jarca și Andrei Carabiber, împărțiți în două echipe (echipa roz și echipa portocalie), au avut la dispoziție aproximativ trei săptămâni pentru a citi, sub atenta îndrumare a doamnelor profesoare Ramona Brezovszky și Ioana Borza, un număr de opt povești. Colegii lor mai mari din clasa a XI-a E : Trifa Sabina, Crișan Răzvan, Alon Vigdorovits, Pîrv Simina și Urs Vlăduț, au formulat un număr de șapte întrebări pentru fiecare echipă, adresate sub forma: „Cine sunt?” , „Ce sunt?”.
Deși timpul de gândire a fost limitat la 15 secunde, răspunsurile celor mici nu s-au lăsat așteptate, participanții demonstrându-și nu numai atenția, concentrare și memorie foarte bună, ci și capacitatea de sinteză și analiză a informațiilor dobândite în urma lecturii.
Astfel, s-a putut observa și modul în care cei mici au reușit să colaboreze pentru a oferi răspunsul corect. Fiecare elev a încercat să identifice cât mai bine personajul sau obiectul la care făcea referire întrebarea, aducând totodată argumente colegilor de echipă spre a-și susține afirmația. Se poate spune deci, că pe lângă abilitățile dezvoltate în ceea ce privește lectura, cei șase elevi au dat dovadă și de un deosebit spirit de echipă.
La această primă ediție, câștigătoare, cu un număr de 14  puncte a fost declarată echipa roz, formată din Bodea Cristi, Rona Epure și Carla Lucuș, care a reușit să răspundă la 6 din cele 7 întrebări.
Următoarea etapă a acestui concurs se va desfășura în luna martie și va avea ca temă știința.
Activitatea face parte din cadrul proiectului multilateral Comenius „Learn to Read and Read to Learn”, cu numărul de referință COM- 13- PM- 873- BH- BG și este susținută cu sprijinul financiar primit în cadrul Programului sectorial Comenius al Programului „Învățare pe tot parcursul vieții”.
Acest material reprezintă în exclusivitate responsabilitatea autorului, iar Comisia Europeană și ANPCDEFP nu sunt responsabile cu privire la conținutul informațiilor și documentelor publicate.
Prof. Sorina Duică

Trimite email
marți, 23 decembrie 2025 la 03:28:49 Ora standard a Europei de Est