Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lansarea proiectului interjudețean „Familia în școala vieții”

Joi, la Grădinița Nr. 54 din Oradea

Lansarea proiectului interjudețean „Familia în școala vieții”

Cu o experiență câștigată în cadrul a patru proiecte (de patru tipuri: local, interjudețean, național și internațional), conducerea Grădiniței Nr. 54 din Oradea, director, profesor Eleonora Curtui, a lansat joi (12 decembrie 2013), un nou proiect interjudețean, intitulat „Familia în școala vieții”.

În cuvântul de deschidere, doamna director a salutat participanți și invitații (ing. Miorița Săteanu, președinte al Uniunii Femeilor Bihor; Bianca Lupșea, reprezentant al Fundației „În brațe”; prof. Adina Merce, de la Lic.T. „L. Blaga”; prof. Dana Tomozei și Corompaki Ioana, de la CSEI „Cristal”; prof. Flaviu Zancu, președinte al Comitetului reprezentativ al părinților din Grădinița Nr. 54), după care a motivat nașterea și importanța noului proiect interjudețean, evidențiind scopul și partenerii proiectului.
Sunt pregătiți părinții să-și exercite, așa cum trebuie, rolul de părinte?
„Având în vedere că anul 2014 este declarat „Anul Internațional al Familiei”, considerăm că este important să conștientizăm părinții că familia este parte importantă într-un sistem mai larg de instrucție și educație. Orice familie trebuie să fie un garant de securitate, de protecție fizică, afectivă, mentală, morală și socială pentru toți membrii ei, dar mai ales pentru copii. Implicarea activă a părinților în activitățile școlare și extrașcolare ale propriilor copii îi ajută să conștientizeze că problemele lor sunt și ale altor părinți, a apreciat doamna director. Considerăm în consecință că proiectul nostru vine în sprijinul părinților și copiilor pentru realizarea acestui deziderat. Proiectul este benefic și pentru cadrele didactice care se confruntă cu diverse situații în ceea ce privește colaborarea cu familiile copiilor preșcolari”, a mai spus doamna director Eleonora Curtui, responsabilul proiectului.
La rândul său, dna prof. Sanda Ulici, coordonatorul de proiect, în prezentarea PPT, a insistat pe obiectivele proiectului, subliniind apoi importanța portofoliilor și a unei bune comunicări a părinților cu copiii.
În luările de cuvânt și în dezbaterea care a urmat, am ascultat opinii ale membrilor echipei de proiect (echipă formată din: prof. Camelia Peleș, Ana Popa, Dorina Știube, Lenuța Lazăr și Florentina Derban), dar și ale invitaților: Adina Merce, Bianca Lupșea, Dana Tomozei, Flaviu Zancu și dna ing. Miorița Săteanu.
„Unele lucruri se dăruiesc nu se cumpără!”  
Vorbind despre tipuri de relații între copii și părinți, dna inginer Miorița Săteanu a subliniat faptul că „un copil care nu primește iubire nu va dărui la rându-i atunci când va deveni părinte. Unele lucruri se dăruiesc nu se cumpără!” În bogata experiență acumulată în colaborarea cu unitățile de învățământ, domnia sa a văzut și a aflat multe lucruri interesante și educative, de aceea își permite să tragă semnale („Elevii nu mai știu să spună poezii”), să facă sugestii, iar uneori chiar să ofere alternative în rezolvarea unor probleme. Interesante și educative ni s-au părut cele patru povești: Întâmplări în Împărăția cerului, povestea porumbelului alb, a creionului și a mărului, precum și „Sfaturi ale copiilor pentru părinții lor”.
Considerăm activitatea de joi deosebit de rodnică, iar proiectul lansat, unul benefic pentru cei trei actori vizați și implicați: copil, cadru didactic și părinte.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Lansarea proiectului interjudețean „Familia în școala vieții”.

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 14:32:34 Ora standard a Europei de Est