Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Statutul istoriei în societatea contemporană, pe masa Universității, în dezbatere cu profesorii de istorie din licee

Un inedit experiment pilot pentru istorie și istorici

Statutul istoriei în societatea contemporană, pe masa Universității, în dezbatere cu profesorii de istorie din licee

Distinsul prorector Sorin Șipoș ne-a invitat marți seara (17 dec. 2013) la sala de conferințe a Bibliotecii Universității din Oradea la întâlnire cu istoria și istoricii, în cadrul unui experiment pilot, la care au fost invitați profesorii de istorie din liceele orădene, dar nu numai.

„În primul rând, am dorit să umplem de conținut protocolul semnat cu Inspectoratul Școlar. În acest caz, am dorit să facem un experiment pilot pentru istorie și anume de-a invita profesorii de istorie din liceele din Bihor pentru a discuta pe marginea statutului istoriei în societatea contemporană. Ideea este de a arăta că profesorii din preuniversitar sunt colegii noștri și că toți suntem interesați ca elevii și studenții să beneficieze de o cât mai bună pregătire”, ne-a declarat dl prof. univ. dr. Sorin Șipoș.
Cu acest prilej au fost decernate câteva diplome. Dl rector Constantin Bungău a înmânat o diplomă doamnei inspector școlar dr. Elisaveta Roșu; au mai primit diplome profesorii care se ocupă de practica pedagogică și profesorii care în anii 2012-2013 au obținut gradul II și gradul I în învățământ.
„Este o acțiune pe care o dorim continuată la nivelul tuturor specializărilor didactice din universitate, iar anul viitor intenționăm să continuăm întâlnirea cu profesorii de istorie din Bihor și din județele limitrofe”, a adăugat dl prorector Sorin Șipoș.
La întâlnirea de la Bibliotecă, au mai participat, din partea organizatorilor, Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării, Departamentul de Istorie și Inspectoratul Școlar Județean Bihor, dl lect. univ. dr. Florin Sfrengeu, directorul Departamentului de Istorie, care a reliefat activitatea Departamentului; dl prof. univ. dr. Ion Zainea, directorul Școlii Doctorale în istorie, care a prezentat profesorii conducători de doctorat ai Școlii, care au adus prestigiu Universității. La propunerea doamnei inspector școlar dr. Elisaveta Roșu s-a ținut un moment de reculegere în memoria profesorului Barbu Ștefănescu, fostul director al Școlii Doctorale.
Dl prof. univ. dr. Sorin Șipoș, în calitate de prorector responsabil cu cercetarea, s-a referit la realizările Universității orădene, sub raportul publicațiilor și a subliniat importanța unor întâlniri periodice a cadrelor didactice din mediul universitar cu cele din preuniversitar.
Doamna inspector dr. Elisaveta Roșu a apreciat inițiativa universității și a insistat asupra necesității îmbunătățirii statutului disciplinei istorie în școli și licee, cu atât mai mult cu cât, în ultimii ani, acesta a fost minimalizat, deși are rolul cel mai important în cultivarea spiritului patriotic.
Dl conf. univ. dr. Gabriel Moisa, prodecanul facultății, a apreciat realizările departamentului și a formulat câteva considerații despre cercetarea istorică, cercetare supusă în mod inerent imixtiunilor regimurilor politice.
Dl prof. univ. dr. Antonio Faur, redactorul-șef al revistei Departamentului de Istorie, a insistat asupra conținutului acestui anuar, pe care a reușit să-l introducă în baza de date internațională EBSCO. Totodată, i-a invitat pe profesorii de istorie să colaboreze cu lucrări științifice originale la Analele Universității din Oradea. Fascicola Istorie-Arheologie.
În finalul primei părți au fost înmânate diplome din partea Universității, dnei inspector școlar Elisaveta Roșu (doctor în istorie al universității), de către dl prof. univ. dr. Constantin Bungău, rectorul Universității din Oradea, care a accentuat asupra importanței colaborării cu Inspectoratul Școlar Județean și a exprimat mulțumiri pentru modul cum este înțeleasă aceasta.
Au fost premiați și profesorii de istorie din liceele bihorene care au obținut gradul I și II. În sală, alături de membrii Departamentului de Istorie au fost prezenți profesori de istorie de la licee din Oradea, Beiuș, Marghita, Șuncuiuș și alte localități.
Seara s-a încheiat cu un concert de colinde. Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Statutul istoriei în societatea contemporană, pe masa Universității, în dezbatere cu profesorii de istorie din licee.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:27 Ora standard a Europei de Est