Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Drepturile omului ne privesc pe toți

Proiect internațional educațional de parteneriat interșcolar

Drepturile omului ne privesc pe toți

Ziua Drepturilor Omului este sărbătorită anual, în întreaga lume, pe 10 decembrie. Data a fost aleasă pentru a onora adoptarea și proclamarea de către Adunarea Generală a ONU, la 10 decembrie 1948, a Declarației Universale a Drepturilor Omului, prima exprimare globală a drepturilor omului și una dintre primele realizări majore ale noii organizații a Națiunilor Unite.

Dorind să sensibilizeze elevii să cunoască, să contribuie la promovarea drepturilor omului în societatea românească, profesoarele Iuliana Trașcă de la Școala Gimnazială „Gh. Popescu” Mărgineni-Slobozia și Luminița Floricel– inspector educație permanentă la ISJ Olt au inițiat proiectul internațional educațional de parteneriat interșcolar „10 Decembrie-Ziua Internațională a Drepturilor Omului”, ediția I, 2013, România – Republica Moldova.
Astfel, în săptămâna 9-13 decembrie 2013, au fost coordonate activități tematice. În acest proiect s-au alăturat elevii din școlile: Liceul Teoretic „Meșterul Manole”, Raionul Căușeni, Republica Moldova; din România: Colegiul Național „Alexandru Odobescu”-Pitești, Argeș; Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș”, Beiuș, Bihor; Școala Gimnazială „Regina Elisabeta”, Bușteni, Prahova.
Activitățile propuse s-au desfășurat paralel în cele cinci școli partenere și au constat în susținerea unor referate, prezentări PowerPoint, expoziții de afișe pe tema dată, concursuri adresate elevilor având ca temă „Drepturile Omului”.
La Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” Beiuș s-a organizat un concurs tematic care a presupus realizarea de către fiecare clasă participantă a unui portofoliu. Concursul s-a desfășurat pe echipe fiind coordonat de diriginții claselor care au răspuns provocării. Astfel, Tema 1 – s-a adresat LITERAÞILOR clasei, la Tema 2 – au lucrat MATEMATICIENII clasei, la Tema 3 – au contribuit ARTIȘTII clasei, Tema 4 – a fost realizată de ECOLOGII clasei, la Tema 5 – și-au spus cuvântul LINGVIȘTII clasei, Tema 6 – reunind GEOGRAFII, ISTORICII și DOCUMENTARIȘTII clasei. Cele 20 de portofolii au fost apreciate de juriul format din coordonatorii locali: Rodica Monenciu - director, Maria Mada - director adjunct, Gabriela Briscan, Hajnalka Szabo și Crina Bercovici, profesori.
Au fost acordate diplome și premii pe categorii de vârstă și premiile „Excelent” pentru fiecare temă.
Clasele premiate au fost:
*categoria V-VIII: premiul I (VI și VII), premiul al II-lea (V și VIII);
*categoria IX-X: premiul I (IX A, X C), premiul al II-lea (IX D, IX H, X A, X B, X E), mențiune (IX B);
*categoria XI-XII: premiul I (XI A, XI B, XII B, XII G), premiul al II-lea (XI D, XI G, XII A), premiul al III-lea (XI C).
Juriul a apreciat în mod deosebit câteva teme din portofolii și a acordat premiile „Excelent” următoarelor clase: Tema 1 (VII, X B, XI B), Tema 2 (V, VII, VIII, X A, X E, XI A, XII B), Tema 3 (VII, VIII, IX A, IX H, XI A, XI C, XI D, XI G, XII A, XII B), Tema 4 (VII, IX H, X E), Tema 5 (IX H, XII G), Tema 6 (VI, IX A, IX D, IX H, X C, X E, XI A, XI B, XII B).
Proiectul urmărește formarea la elevi a aptitudinilor personale și sociale, a capacității de a asculta și de a exprima propriile opinii, de a lua decizii de utilizare a propriei judecăți, de a se implica în rezolvarea conflictelor, dezvoltarea și valorizarea unor aptitudini prin activități crosscurriculare (educație plastică, limba și literatura română, cultură civică, tehnologia informației).
Proiectul reprezintă un prim pas făcut în sensul desfășurării și altor activități comune, între școlile partenere, care au ca scop cunoașterea și promovarea drepturilor omului ca valoare umană și europeană.
Prof. Crina Bercovici
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Drepturile omului ne privesc pe toți.

Trimite email
miercuri, 3 decembrie 2025, 01:48:04 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Petrecere pe cinste!

,,Șezătoarea noastră a continuat cu tradiționala petrecere românească: masa tradițională, cu mămăligă, fasole și gogoși"...după cum aflăm de la doamnele educatoare, prof. Ienciu Coca-Dely și prof. Micu Camelia...
Așadar, de Ziua Națională a României, la Grădinița 52 din Oradea, s-a încins o petrecere... ca la mama acasă!
Priviți ce atmosferă, câtă bucurie!