Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Învățământul trebuie adaptat nevoilor pieței

O noua reformă în învățământ

Învățământul trebuie adaptat nevoilor pieței

Primarul Oradiei, dl inginer Ilie Bolojan și generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, dl profesor Daniel Negrean, au pus punctul pe i, au scos asul din mânecă și au jucat cu cărțile pe masă și pe față, marți, 7 ianuarie 2014, la întâlnirea cu reprezentanții presei.

În câțiva ani, se vrea o noua reformă în învățământ, potrivit comenzii sociale, în pas cu vremea și vremurile, adaptarea învățământului la nevoile pieței: un nou plan de școlarizare, număr mai mare de elevi în clase, accent pe învățământul tehnic și școala profesională, scăderea ponderii învățământului teoretic și a numărului de clase filiera teoretică și vocațională.
Competitivitate, calitatea și eficiența educației
„Prosperitatea și dezvoltarea economică a orașului Oradea depind într-o bună măsură și de calitatea educației tinerilor care absolvă școli sau licee din Municipiul Oradea. În condițiile în care sistemul de educație pregătește tineri fără să țină seama de nevoile angajatorilor locali, competitivitatea Oradiei este amenințată”, a apreciat dl primar.
Strategia primarului și generalului vizează trei componente, realizarea a trei obiective: competitivitatea economiei locale sau naționale, calitatea și eficiența educației.
„Pe partea de eficiență ne interesează care sunt costurile cu care educăm un tânăr, costuri care sunt asigurate de statul român per elev; ne interesează elevii, câți dintre ei, după ce termină, lucrează în piața muncii în specializarea pe care au obținut-o sau nu; din punct de vedere al calității, ne interesează ca elevii să fie bine pregătiți, să-și însușească abilități pe care apoi le folosesc în viața de zi cu zi sau în companiile unde lucrează, iar din punct de vedere al competitivității orașului, suntem un oraș mai competitiv decât altele dacă forța de muncă din Oradea este mai bine pregătită pentru ceea ce cere piața locală, pentru că, vrem nu vrem, cea mai mare parte din tinerii care sunt școlarizați în Oradea rămân în Oradea.
Constatăm apoi că învățământul românesc este în general neadaptat la realitatea economică”. În parte și din cauza unei defectuoase alcătuiri a planului de școlarizare, în care se ținea cont mai mult de competențele corpului profesoral decât de cererea pieței. Apoi „o parte dintre profesorii care predau aspecte tehnice, aceasta e valabil și pentru mediul universitar, nu mai sunt la zi cu realitatea economică. E foarte greu să predai un profil tehnologic dacă tu n-ai mai fost într-o fabrică, înființată în Oradea astăzi care vine cu o tehnologie pe care tu la facultate atunci când te-ai pregătit n-ai învățat-o. De multe ori, cei care predau nu mai sunt conectați la realitatea economică. O altă problemă cheie a învățământului nostru de astăzi este calitatea, care lasă de dorit. În acești 20 de ani, scăderea calității învățământului nostru este o realitate”. Pentru exemplificare, s-a luat rata de promovabilitate a examenului de bacalaureat, care anul trecut, în Bihor, a fost de 55%, este „o oglindă a calității învățământului preuniversitar din România”. O altă realitate a zilelor noastre evidențiată de dl primar a fost cea a abandonului școlar (în zona rurală și în special în localitățile sărace). „Tinerii rămân cu opt clase, nu au nicio meserie și e foarte greu atunci să fie competitivi pe piața forței de muncă”. Dl primar consideră o eroare desființarea școlilor profesionale și felicită ministerul de resort pentru reînființarea lor. Tot dl primar e de părere că „pregătim prea mulți studenți în România de astăzi și nu am pregătit oameni care să învețe o meserie, de când am desființat școlile profesionale”. Domnul primar a subliniat apetența multor tineri de a obține diplome și nu de a învăța o meserie, diplome care să le confere o șansă în plus. Revenind asupra pregătirii prea multor studenți, dl primar a ținut să precizeze faptul că pregătind „foarte mulți tineri în domenii care nu au acoperire pe piață, creează și o frustrare socială. Pentru că acești tineri au niște așteptări care nu pot fi onorate pe piață și în plus pierd ani din viață în școli care nu le garantează nimic în plus”.
Direcții pentru eficientizarea învățământului
În continuare, dl primar a evidențiat câteva direcții pe care Primăria și Inspectoratul Școlar le consideră necesare pentru eficientizarea învățământului.
1.Corelarea programelor de studii cu piața muncii, și în acest sens au avut loc consultări cu firmele din Oradea (pentru dezvoltarea învățământului profesional).
2.Plan de școlarizare corespunzător, care ține cont de aceste consultări și cerințele firmelor, ale marilor angajatori, companii care au peste 300 de angajați.
3.Creșterea calității învățământului în Oradea, prin asimilarea de către corpul profesoral, în special în zona tehnologică, a competențelor cerute pe piața muncii. În acest sens companiile vor colabora cu profesorii de la viitoarele clase de profesională pentru a le facilita cunoașterea tehnologiilor pe care le folosesc. Reprezentanți ai companiilor (care au clase de profesională) vor fi numiți în consiliul de administrație al școlilor respective.
4.Schimbarea mentalității părinților, „pentru că e nevoie să încurajăm și să direcționăm lucrurile pentru formarea tinerilor pentru meserii. Decât un șomer cu diplomă universitară, mai bine un tânăr care are o meserie care îi asigură un câștig la fel de bun cu a unui om cu diplomă…”
5.Dotarea unor ateliere-școală în care tinerii să poată învăța meseriile care se cer pe piață.
Planul de școlarizare pentru 2014-2015 
Dl inspector școlar general Daniel Negrean a prezentat în detaliu planul de școlarizare pentru 2014-2015, care a fost elaborat în lumina modificărilor care au fost aduse la Legea Educației Naționale prin OUG nr. 117 din 23.12.2013, cu trei mari noutăți: învățământul obligatoriu este de 11 clase; școala profesională este introdusă ca nivel de pregătire începând cu clasa a IX-a și raportul de audit pe care îl face ISJ pentru unitatea de învățământ atunci când aceasta nu se încadrează în cheltuielile de personal.
În urma studiilor efectuale, ISJ Bihor a stabilit o strategie prin care pentru clasele de debut (clasa a V-a și a IX-a), încadrarea să se facă la numărul maxim de elevi, în baza Ordinului ministrului Educației 5454 din 12.11.2013, ordin care prevede modul în care se stabilește rețeaua școlară și se fundamentează proiectul planului de școlarizare.
Pentru anul școlar 2014-2015, în Municipiul Oradea numărul minim de elevi pentru clasa a V-a este de 25 de elevi, indiferent de limba de predare, iar pragul maxim este de 32 de elevi/clasă.
La clasele a IX-a, structura în anul școlar 2013-2014 pe filieră și profiluri este următoarea: 50 de clase filieră teoretică (34 profil real, 16 profil uman), 15 clase filieră vocațională și 39 de clase filieră tehnologică. Deci, filiera teoretică și cea vocațională însumează 65 de clase (50+15), ceea ce înseamnă ca pondere 62,5%, iar filiera tehnologică de 39 de clase reprezintă 37,5%.
Ponderea optimă recomandată de MEN până în 2020 este de 40% pentru teoretic+vocațional și 60% pentru tehnologic+profesional.
Dacă în acest an școlar numărul de clase de profesională este de 13 (începând cu clasa a X-a), pentru anul școlar 2014-2015 se estimează pentru învățământul liceal tehnologic și profesional (care va începe din clasa a IX-a), 41 de clase. De la 65 de clase filieră teoretică și vocațională se prevede ca în 2019-2020 să se ajungă gradual la 40 de clase, iar la filiera tehnologică, de la 39 de clase, tot gradual în 2019-2020 la 61 de clase.
Din toamnă, în Oradea, comanda socială este de 18 clase de profesională
 Din toamnă, în Oradea urmează să funcționeze 18 clase de școală profesională, după cum avea să sublinieze dl primar. Aceste clase s-au născut în urma discuțiilor avute cu agenții economici. „Aproape fiecare clasă are, să-l numesc așa, un fel de „patron” sau măcar doi. Deci companiile mari și-au luat angajamentul că vor „ghidona” că vor colabora pentru buna pregătire a elevilor din aceste clase”, a adăugat dl primar. „Treptat-treptat, în următorii cinci ani, dacă vom merge pe o modificare liniară, și nu se întâmplă ceva spectaculos, în fiecare an, la clasa a IX-a, vom reduce cu 5 numărul de clase de profil teoretic, în așa fel încât de la 65 de clase să ajungem la 40. Și în fiecare an, vom majora, proporțional, clasele de profesională, să ajungem de la 18 la 30 de clase. Deci acestea sunt direcțiile pe care noi le susținem împreună cu Inspectoratul, în așa fel încât să adaptăm forța de muncă pregătită în școlile din Oradea la cerințele pieței”, a conchis dl primar, ing. Ilie Bolojan.
Ovidiu Dan

Trimite email
vineri, 26 aprilie 2024, 11:52:55 Ora de vară a Europei de Est