Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Examenul Cambridge pentru copii (YLE Exam)

Miercuri, la Școala „Dacia” din Oradea

Examenul Cambridge pentru copii (YLE Exam)

„Puțină lume știe că la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea se face engleză semiintensiv la toate clasele, câte trei ore săptămânal (având în vedere că la intensiv se fac patru ore), iar astăzi (miercuri, 2 aprilie 2008), la noi se organizează primul centru pe 2008 de testare a copiilor – Examenul Cambridge pentru copii (YLE), la care participă 17 copii”, după cum aveam să aflăm de la prof. Florian Hava, directorul școlii.

15 la nivelul Movers și 2 la Flyers
Din cei 17 candidați înscriși, doi urmează să fie testați la un nivel superior (Flyers), care corespunde nivelului A2 al Cadrului Comun European, aproximativ echivalent cu Cambridge Key English Test (KET), Starters și Movers corespund nivelului A1. La Școala „Dacia”, la nivelul Flyers s-au înscris Cristian Terec (din clasa a IV-a ) și Cristina Claudia Silaghi (din clasa a VI-a).
Așa după ne-au precizat organizatorii locali ai evenimentului (prof. Monica Urian și Rodica Măduța), examenul testează cele patru deprinderi: ascultare, vorbire, citire și scriere, punând accent pe probele de vorbire și ascultare. Fiecare nivel în parte are trei probe: ascultare (Listening) – un test tip grilă în care copiii ascultă o serie de texte scurte înregistrate pe o casetă și completează pe foaia de examen, pentru a demonstra ce au înțeles; citire și scriere (Reading and Writing) –un test scris în care copiii își demonstrează capacitatea de a citi și a scrie într-o engleză simplă; vorbire (Speaking) – un interviu scurt, ce durează între cinci și nouă minute, susținut cu un examinator instruit special pentru acest test. Acești examinatori sunt monitorizați de către Cambridge ESOL, pentru a asigura aceleași standarde în întreaga lume.
„Examenul arată ce știi, nu ce nu știi!”
Dna prof. Liana Gherdan, examinator și coordonator al examenului, reprezentantul local al Consiliului britanic pentru examenele Cambridge, ne-a oferit cu amabilitate și alte detalii.  Așa am aflat că aceste examene urmăresc să-i deprindă pe copii, de la o vârstă fragedă, cu cultura de examen. „Examenul arată ce știi, nu ce nu știi. Examenele Cambridge pentru copii sunt concepute pentru a fi distractive și lipsite de stres; testele se bazează pe activități familiare tuturor copiilor. Examenele sunt prezentate în format colorat, iar instrucțiunile sunt simple și clare, pentru a fi ușor înțelese de copii”.
Începând din 2006, în fiecare an se organizează mai multe sesiuni de examen (câte patru-cinci). Centrul de la Școala „Dacia” este primul centru organizat în 2008, următorul va fi organizat, probabil, la „Gojdu” (în luna noiembrie). Trebuie știut, însă, că în oricare centru se pot prezenta la examen copii din oricare școală din Oradea și județ. Astfel de examene se organizează și pentru persoanele de orice vârstă și pregătire profesională. Spre exemplu, pentru nivelul B1 european (PET), primul examen a fost susținut la Școala P.A.P.F. „Avram Iancu”; pentru elevii de liceu se organizează examenul CAE (nivel c1). În 4 mai, vor susține și profesorii un examen TKT (cu trei module).
Anumiți angajatori din Europa cer, de exemplu, examenul PET (pentru medici și asistenți)...
Pregătiri și ... simulări
Revenind la examenul de ieri, organizat în centrul de la Școala „Dacia”, să mai spunem faptul că doamnele profesoare Rodica Măduța și Monica Urian au făcut pregătiri cu acești copii, în weekend, gratuit, ba chiar și o simulare în condiții reale de examen, după cum a ținut să sublinieze dl director, Florian Hava, încântat de acest prim pas pe care l-au făcut elevii școlii. (Ovidiu DAN)       

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:32:09 Ora standard a Europei de Est