Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vernisajul expoziției “Poezie de primăvară”

Miercuri, la Palatul Copiilor și Elevilor din Oradea

Vernisajul expoziției “Poezie de primăvară”

“Pe aripi de primăvară”, elevi din clasele IV-a B și C (înv. Lovas Marta și Ana Santău), a VIII-a B, C și D (îndrumați de prof. Delia Curpaș și Patricia Marcu), de la Școala cu clasele I-VIII “Avram Iancu”din Oradea au dat frâu liber imaginației creând lucrări de pictură pe tema primăverii, după care au trecut să-și încerce talentul literar și cunoștințele de limbă engleză, compunând versuri în limba lui Shakespeare care să însoțească desenul.

Așa s-au născut lucrările cu tema  “Poezie de primăvară” pe care le-au expus în holul Palatului Copiilor și Elevilor din Oradea și unde pot fi admirate mult și bine.
Ieri (miercuri, 2 aprilie 2008), a avut loc vernisajul expoziției, în prezența autorilor lucrărilor, conducerii palatului (prof. Cornel Dănuț Peter ) și conducerii Școlii “Avram Iancu” (director, prof. Gheorghina Bîrlădeanu – sărbătorita zilei) ...
După cuvântul de deschidere și felicitările adresate elevilor și dascălilor de directorul școlii, elevii au prezentat un recital, în ton cu evenimentul, cuprinzând versuri despre primăvară, în română și engleză.
La final, coordonatoarele manifestării, prof. Delia Curpaș și Patricia Marcu, au înmânat diplomele și au răsplătit recitatorii cu sărățele și un pahar de răcoritoare.
Dacă veți trece pragul palatului în aceste zile, veți putea admira inspiratele lucrări ale elevilor de la Școala “Avram Iancu” din Oradea: Carmen Buie (premiul I), Andrada Onaca (premiul II), Oana Panainte (premiul III), Delia Moza, Diana Noage, Andrada Stan, Anamaria Zbârcea, Sonia Carțiș, Vlad Șuteu, Marius Plev, Cristina Soporan, Mădălina Lascu, Bogdan Gale, Cătălina Maghiar, Adina Eleneș, Sergiu Constantin Stan și Andrei Bala (mențiuni). (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Vernisajul expoziției “Poezie de primăvară”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:06 Ora standard a Europei de Est