Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Studenții orădeni sunt alături de tinerii constănțeni

Pentru respectarea Legii Educației Naționale

Studenții orădeni sunt alături de tinerii constănțeni

Asociația „Gheorghe Șincai” a studenților în Istorie, membră a Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România, își exprimă susținerea față de demersul inițiat de Liga Studenților din Universitatea Maritimă din Constanța și Asociația Elevilor din Constanța prin care aceștia solicită respectarea Legii Educației Naționale în ceea ce privește respectarea drepturilor studenților și elevilor.

Faptul că autoritățile locale constănțene ignoră respectarea prevederilor în ceea ce privește acordarea reducerii la transport în comun pentru toți elevii și nu contribuie sub nicio formă la acordarea acesteia către studenți, reprezintă o lipsă crasă de respect față de procesul de învățământ. Autoritățile locale nu ar trebui să se folosească de prevederile neclare date de legislația în vigoare întrucât omologii din alte orașe importante precum București, Iași, Cluj- Napoca încearcă să contribuie, mai mult sau mai puțin, la respectarea facilităților acordate prin lege către studenți și elevi.
Un exemplu de bună practică în acest sens îl constituie Consiliul Local Oradea, care a aprobat prin Hotărârea de Consiliu Local nr. 356 din 24 mai 2013 acordarea unei reduceri de 50% la transportul în comun pentru toți studenții înscriși la cursuri de zi din cadrul instituțiilor de învățământ superior acreditate ce funcționează în Municipiul Oradea, indiferent dacă sunt de stat sau particulare. Considerăm atitudinea Consiliului Local Oradea una demnă de respectat. Acesta, așa cum se menționează în motivarea Hotărârii, a considerat că se impune elaborarea unui regulament și a unei metodologii care să ducă la respectarea Legii nr.1/2011. În ceea ce privește situația elevilor, aceștia beneficiază de o reducere de 50% pe tot parcursul anului școlar.
Condamnăm de asemenea reacția Primarului Municipiului Constanța, domnul Radu Mazăre, care consideră că nu este corect ca autoritățile locale să subvenționeze transportul în comun pentru studenții proveniți din alte localități sau județe. Considerăm că pentru orice oraș sau municipiu, existența unei universități reprezintă un adevărat izvor de cultură și civilizație, cu atât mai mult cu cât Universitatea Maritimă din Constanța se remarcă în învățământul superior românesc prin specializările oferite precum și prin poziția sa geografică. În plus, studenții alogeni contribuie pe perioada studiilor la economia locală. Atitudinea domnului Mazăre este cu atât mai mult condamnabilă cu cât acesta este printre fondatorii Ligii Studenților din Universitatea Maritimă din Constanța și a fost un militant important pentru respectarea drepturilor studenților, în perioada cât a fost student.
Asociația „Gheorghe Șincai” a studenților în Istorie va urmări în continuare desfășurarea evenimentelor în acest caz, susținând în mod necondiționat demersurile Ligii Studenților din Universitatea Martitimă din Constanța și cele ale Asociației Elevilor din Constanța.
Roland Olah,
președintele Asociației „Gheorghe Șincai” a studenților în Istorie

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 14:46:04 Ora standard a Europei de Est