Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Elevii de la Școala „Dacia” (37 de elevi) au obținut premii și mențiuni

La Concursul Internațional de Matematică Aplicată „Math Experience”, ediția a IV-a

Elevii de la Școala „Dacia” (37 de elevi) au obținut premii și mențiuni

Proiectul Internațional de Matematică Aplicată „Math Experience”, inițiat și coordonat de prof. Gabriela Lupu, a fost inclus în Calendarul Activităților Educative Naționale, proiectul adresându-se atât profesorilor, cât și elevilor.

Pentru cadrele didactice se organizează simpozionul cu tema „Totul în jurul nostru este matematică”, iar pentru elevi, Concursul Internațional de Matematică Aplicată „Math Experience”, structurat pe cinci secțiuni: secțiunea I pentru clasele I-IV, intitulată „Matematică distractivă”, secțiunea II pentru clasele V-VIII, „Matematica în zilele noastre”, secțiunea III pentru clasele IX-XII, „Matematica aplicată”, secțiunea IV pentru clasele I-XII „Banda desenată – Matematica în culori”, secțiunea V pentru clasele I-XII, „Inventika – Imaginează. Creează. Inovează”.
Cea de-a IV-a ediție s-a desfășurat în perioada 24-26 mai 2013, după cum aveam să aflăm de la dna profesor Emilia Iacob, profesor de matematică la Școala Gimnazială „Dacia” din Oradea.
„Noi am participat pentru prima oară la acest proiect internațional anul trecut. Eu și dna profesor de informatică Băican Carmen am participat la Simpozion, cu lucrarea „Limbajul numerelor magice”, iar cei 57 de elevi ai mei din clasele a V-a B, a VI-a B, a VII-a A și B și a VIII-a E, la cea de-a II-a secțiunea, intitulată „Matematica în zilele noastre”. Pentru concurenții din județul Bihor, centrul de concurs a fost organizat la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” din Beiuș (coordonatori: dna prof. Rodica Monenciu, directorul colegiului, și prof. Crina Bercovici). Din cei 70 de elevi premiați, 37 au fost de la școala noastră, șase elevi au obținut trei premii III (lucrând în echipe de câte doi): Sav Andra, Maier Aura, Itu Aca, Hoza Antonia, Suciu Casian și Corb Andrei, din clasa a VII-a A, iar 31 au obținut 16 mențiuni: Sala Antonia, Ardelean Katerina, Iancu Teodora, Diaconu Giulia, Mezei Melissa, Braun Shirel, Mărcuț Anca, Vesa Dan, Ioan Laura, Andor Monica din clasa a VI-a B; Matei Raluca, Domocoș Dariana, Darna Mara, Toth-Ardelean Cyntia, Mihoc Iulia, Trifa Andreea, Rotar Radu, Bala Darius din clasa a VII-a A; Druța Diana, Urs Andrei, Erdei Octavian, Illeș Sebastian, Petruț Vlad, Colțe Mihai, Secară Dragoș, Orboi George, Sur Radu, Băican Roxana din clasa a VII-a B și elevele Chivari Maria și Man Roxana din fosta clasa a VIII-a E.
Să mai spunem că totul s-a desfășurat, live, prin videoconferință”, a precizat dna profesor Emilia Iacob.
Din Bihor, elevii premiați au fost de la Școala Gimnazială „Dacia” Oradea (19 proiecte), Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” Oradea (2 proiecte), Colegiul Național „Samuil Vulcan” Beiuș (1 proiect) și Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” Beiuș (2 proiecte).
Ovidiu Dan

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:32:33 Ora standard a Europei de Est