Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cu preșcolarii la teatru…

De la Grădinița Nr. 55 din Oradea

Cu preșcolarii la teatru…

Odată cu începutul noului an, preșcolarii Grădiniței Nr. 55, Oradea, au avut deosebita plăcere de a participa la o piesă de teatru inedită, intitulată „Făt frumos cel mofturos și un zmeu întors pe dos”, pusă în scenă de actorii companiei teatrale „Comoara cu povești”, din Oradea.

Încă înainte de începerea piesei, copiii au fost antrenați într-o atmosferă energică prin intermediul unor piese muzicale de actualitate și foarte cunoscute de ei, pe care aceștia le-au fredonat împreună cu o parte din actori.
După un așa început, a urmat dezvăluirea misterului, adică a piesei „Făt frumos cel mofturos și un zmeu întors pe dos”, dar și prezentarea personajelor. Acestea au fost cele care au făcut deliciul întregului spectacol, în special Făt frumos și zmeul, dar și prințesa, ea fiind cea care „balansa” întreaga acțiune și cea care aducea echilibrul între cei doi concurenți pentru „câștigarea inimii”  acesteia.
La fel cum ne-au obișnuit și cu alte ocazii, spectacolul a fost unul interactiv, unii dintre preșcolari având ocazia să fie atât simpli spectatori, dar și să interpreteze un rol pe scenă. Astfel, spectacolul nu a fost unul comun în care spectatorul stă la locul lui și urmărește piesa, din contră, câțiva copii, cei mai îndrăzneți, de altfel, au fost implicați direct în desfășurarea evenimentelor din poveste. Copiii au avut ocazia să pășească pe scenă alături de personaje, devenind și ei personaje în poveste, profitând de această ocazie, ei au interpretat diferite roluri precum: Scufița Roșie, surorile vitregi ale Cenușăresei și altele.
Interactivitatea nu s-a datorat doar acestui lucru, ci și menținerii unei bune dispoziții a spectatorilor prin întrebările adresate lor sau sfaturile cerute acestora și prin invitațiile de a cânta împreună sau de susținere a unuia dintre concurenții pentru „inima prințesei”. Așadar, publicul nu a avut timp să se plictisească, fiindu-i mereu captată atenția cu ceva nou și diferit.
Copiii au aplaudat toate momentele deosebite și au fost amuzați și entuziasmați pe tot parcursul spectacolului. Toate momentele speciale create de personaje au fost susținute după cum spuneam cu aplauze, dar dacă ne oprim strict asupra muncii prestate de actori, aceste momente au fost realizate cu ușurință și dezinvoltură și au fost susținute și de o recuzită diversificată: costume, accesorii, decor, sonorizare, lumini etc. Toate acestea adunate au dus la punerea în scenă a unui spectacol atractiv și de neuitat.
Și poate că cel mai important lucru….copiii au rămas cu ceva din tot acest spectacol cu rol moralizator, deoarece au putut învăța că:
„Rău faci, rău primești, bine faci, bine primești!”
„Răutatea și mândria îți strică omenia!”
„Lauda de sine nu miroase a bine!”
Prof. Găvruța Dana Florina
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Cu preșcolarii la teatru…

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:14:14 Ora standard a Europei de Est