Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Primul pas spre România”

24 Ianuarie 1859

„Primul pas spre România”

Ziua de 24 Ianuarie 1859 a rămas în istoria românilor ca o dată la care s-a înfăptuit Unirea Principatelor Române sub domnitorul Alexandru Ioan Cuza, domnitorul României moderne.

Alexandru Ioan Cuza s-a născut la 20 martie 1820, la Bârlad și a decedat la 15 mai 1873, la doar 53 de ani, în Germania; azi, domnitorul Cuza își doarme somnul de veci la Iași, la Biserica Sfinții Trei Ierarhi. A fost primul domnitor al Principatelor Unite, a participat la mișcarea revoluționară de la 1848, a înfăptuit unitatea constituțională și administrativă, a adoptat în 1862 numele de România, cu capitala la București; a adoptat o serie de reforme, menite să modernizeze spațiul românesc: secularizarea averilor mănăstirești, reforma agrară, a înființat primele universități, la Iași și la București, a organizat armata națională, a construit prima cale ferată din România: București-Giurgiu. Nicolae Iorga spunea despre Cuza că „Era un om cu înalte însușiri, hotărât, gata de jertfă, lipsit de patima banului, ceea ce îl ridica însă mai presus de cei mai mulți contemporani ai săi era popularitatea sa, iubirea sa pentru cei mulți și săraci și lipsa de orice dispreț și măreție în legătură cu dânșii. Aceasta a făcut ca Alexandru Ioan Cuza să fie iubit de mulțime încă de la început. Era un semn bun: parcă se prevedea că noul stăpânitor al ambelor Principate, îndeplinătorul Unirii, va fi în același timp și dezrobitorul țăranilor”.
În secolul al XIX-lea, soarta Moldovei și a Þării Românești era în mâinile Rusiei și ale Imperiului Otoman, dar situația s-a schimbat când Rusia a fost învinsă de Marile Puteri (Marea Britanie, Imperiul Francez, Regatul Sardiniei și Imperiul Otoman).
La 5 Ianuarie 1859, au fost organizate alegeri la Iași, în Moldova, unde a fost desemnat domnitor Alexandru Ioan Cuza, iar la 24 Ianuarie 1859, au avut loc alegeri și la București, unde a fost ales tot Alexandru Ioan Cuza. Unirea, spunea Cuza „E singura stare politică ce putea să asigure viitorul nostru și să ne permită a da țării organizarea ce o aștepta de atât de mult timp”.
Așadar, Alexandru Ioan Cuza este astăzi pentru noi un model, un om al momentului, care uneori a greșit, dar a reușit prin inteligență, cinste și sinceritate să redea românilor fericirea și bucuria de a trăi în fiecare zi într-o țară liberă și unită.
Elevii de la Școala Gimnazială Nr. 1 Balc, îndrumați de prof. Diana Crăciun, au sărbătorit acest mare eveniment. Elevii Barna Dănuț, Filep Fatima din clasa a VII-a A și elevul Bozga Alexandru din clasa a VIII-a A au citit referate despre viața lui Cuza, Unire și sfârșitul vieții domnitorului. Corul școlii, îndrumat de prof. Emilia Șugar, a dedicat acestei zile un moment artistic, iar la final ne-am prins cu toții în Hora Unirii, căci „Unirea, Națiunea a făcut-o!”
Prof. Diana Crăciun

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:27:07 Ora standard a Europei de Est