Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul educațional „Eco-Junior - Voluntariat prin educație”

Exemple de bune practici

Proiectul educațional „Eco-Junior - Voluntariat prin educație”

La nivelul Școlii Gimnaziale „Oltea Doamna” din Oradea, proiectul educațional „Eco-Junior - Voluntariat prin educație” se derulează în perioada noiembrie 2013 - iunie 2014 la clasele a II-a D, prof. Laura Ienei-David și clasa pregătitoare B, prof. Romelia Ciarnău, în parteneriat cu Facultatea de Protecția Mediului, reprezentată de conf. dr. ing. Adrian Timofte.

„Terra suferă. Și noi, oamenii, suferim sau vom suferi  implicit. Grav e că modul în care natura strigă după ajutor nu constituie un semnal de alarmă pentru noi toți; sau dacă auzim acest „glas”, ne considerăm neputincioși în fața „răzvrătirilor naturii”, indiferent de forma pe care o îmbracă acestea: cutremure, tornade, topirea ghețarilor, avalanșe, prăbușiri, alunecări de teren…
E timpul pentru o schimbare, e timpul să luăm atitudine, să ne convertim felul de a gândi, de a acționa, pentru că o facem pentru noi și pentru generațiile ce vor urma”.
Așadar, am insuflat școlarilor noștri dorința de a da un exemplu bun tuturor, de a-i sensibiliza pe cetățeni în scopul adoptării unei atitudini pozitive.
În cadrul proiectului ne-am propus patru acțiuni:
1.„Copiii salvează Pământul” – concurs și expoziție de desene
2.„Gastronomie EcoAlimentație sănătoasă, expoziție culinară
3.Ecosistem, Băile Felixactivități practice
4.Dramatizare: „Prietenii naturii” (mici scenete ecologice).
Activitățile propuse dorim să fie un pas în adoptarea unei atitudini pozitive față de mediul înconjurător.
Prof. Laura Ienei-David &Romelia Ciarnău
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proiectul educațional „Eco-Junior - Voluntariat prin educație”.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:22:36 Ora standard a Europei de Est