Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În lumea roboțeilor campioni!

La Liceul „Don Orione”

În lumea roboțeilor campioni!

Vineri, 24 ianuarie 2014, trăind încă sub impresia momentelor și evenimentelor derulate în și de ziua Unirii Principatelor, pășind pe porțile Liceului „Don Orione”, am simțit brusc că am intrat într-o altă lume.

Căutând niște constructori de roboței și stând de vorbă cu Eduard și cu dl profesor Costin, am realizat că am fost „teleportați” în lumea roboticii. Eduard și colegii săi de clasă din a X-a B, dar și cei din a XI-a A, inventează și construiesc roboței, cu care apoi pleacă prin țară și prin lumea largă la competiții naționale și internaționale, iar rezultatele sunt strălucitoare! Elevul de la „Nicolae Bălcescu”, ajuns astăzi la „Don Orione”, e mare constructor de roboței. Nu te saturi să-l asculți povestind cu înflăcărare cum roboțelul construit de el s-a luat la întrecere și chiar la „bătaie” la Universitatea Oradea cu roboței de talia lui pe care i-a învins. „Concursul de la Oradea, s-a ținut la Biblioteca Universității, în 30 mai 2013. Nu a avut o denumire. Se poate spune că a fost un concurs internațional de robotică. Am participat apoi la București, în 23 - 24 noiembrie 2013, la Universitatea Politehnică; denumirea: Robochallenge 2013, ediția a VI-a. Anul acesta, în 29 - 30 martie 2014, voi participa, împreună cu un coleg, la cel mai mare concurs european de robotică, ce se va desfășura la Viena. Se numește „Robotchallenge 2014”, precizează Eduard Mihok, elev în clasa a X-a B.
Așadar, „bobocul” din a IX-a, în mai 2013 și-a măsurat forțele cu studenții orădeni și nu numai, a învins, iar în toamnă a ajuns în Capitală. E ambițios, plin de energie și de idei și vrea să revoluționeze lumea cu roboțeii săi. Elevul dlui profesor Costin Brânzaș îi seamănă perfect! Trebuie să spunem că și dl profesor nu e departe de vârsta elevilor săi, recent ieșit din amfiteatrele Universității. Și dumnealui e inventator și constructor de roboței, concurent și câștigător, alături de liceenii săi de la „Don Orione”.
În martie, Eduard și Brendon pleacă la Viena
„Eduard e un copil minunat, ca și ceilalți trei colegi de robotică: Boldog Cristian, din a X-a B, Kovacs Brendon și Bala Alexandru, din a XI-a A, ne spune profesorul de informatică și robotică Costin Brânzaș. M-am bucurat nespus atunci când la concursul de la Universitatea Oradea, în clasament, pe locurile I și III erau elevii noștri de la „Don Orione”; locul al doilea a fost ocupat de un student de la IMT. Următorul mare succes l-am cunoscut în toamnă la București, la concursul de robotică organizat de Facultatea de Electrică, Telecomunicații și Tehnologia Informației. În martie, Eduard și Brendon pleacă la Viena, la cel mai mare, cel mai important concurs internațional de robotică.
-Dle profesor, ce știu să facă acești roboței?
-Sunt roboți autonomi capabili să execute diverse acțiuni: să urmărească un traseu și să împingă un al robot, robotul adversar, să-l scoată din ring.
-Am înțeles de la Eduard că fiecare își construiește singur robotul, iar piesele și le cumpără. Cu ce bani? Cât costă un asemenea roboțel?
-Un roboțel din acest tip costă între 500 și 1.000 de lei.
Suntem finanțați de școală, dar ne mai sponsorizează două firme: Carpatronics și Signum. Pentru concursul de la Viena vom fi sponsorizați doar de liceu și de Signum”, a precizat dl profesor.
Eduard și Brendon, dle profesor Costin Brânzaș, noi vă urăm să vă întoarceți victorioși și de la Viena!
Ovidiu Dan

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:32:04 Ora standard a Europei de Est