Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dezvoltarea infrastructurii de cercetare în domeniul neuroștiințelor

Două țări, Ungaria - România, au avut un scop și succes comun:

Dezvoltarea infrastructurii de cercetare în domeniul neuroștiințelor

În perioada 1 ianuarie 2013 – 31 ianuarie 2014, în cadrul programului de cooperare transfrontalieră Ungaria – România 2007 – 2013, la Universitatea din Debrețin (ca lider) și Universitatea din Oradea (ca partener), s-a derulat un proiect pe cât de simplu pe atât de rodnic.

Cei doi parteneri, dna conf. univ. dr. Adina Mincic, de la Universitatea din Oradea, și dl prof. univ. dr. Miklos Antal, de la Universitatea din Debrețin, aveau să ne prezinte miercuri, 29 ianuarie 2014, în cadrul unei conferințe de presă, rezultatele implementării proiectului „Dezvoltarea comună a infrastructurii de cercetare pentru optimizarea activităților transfrontaliere de investigare a bolilor neurodegenerative și a durerii”; la diseminarea rezultatelor proiectului a participat dna prorector Marcela Prada.
Proiectul (cod proiect HURO/1101/130/ 2.2.1, acronim HURO-BRAINPAIN) a fost co-finanțat de Uniunea Europeană (Fondul European de Dezvoltare Regională – ERDF) cu suma totală aferentă de 760.380 de euro, din care Universității din Oradea i-au revenit 296.494 de euro.
Fondurile obținute au făcut posibilă modernizarea spațiilor necesare amenajării unui laborator de cercetare și achiziționarea de noi echipamente necesare cercetătorilor celor două instituții în scopul realizării unor cercetări de înaltă calitate, competitive pe plan internațional în domeniul neuroștiințelor și în mod deosebit în investigații în domeniul bolilor neurodegenerative și al sindroamelor dureroase.
„Acest proiect este, de fapt, o continuare a colaborării noastre cu Universitatea din Debrețin, respectiv cu grupul dlui profesor Antal, de la Departamentul de Anatomie, Embriologie și Histologie de la Facultatea de Medicină a Universității din Debrecen, colaborarea noastră începând cu un prim proiect, intitulat „Dezvoltarea și implementarea comună a unui program de pregătire avansată în domeniul neuroștiințelor”, care s-a încheiat anul trecut, în iunie, prin care au fost pregătiți 20 de studenți (10+10) în domeniul neuroștiințelor. Totodată, la Universitatea din Oradea s-au pus bazele unui laborator de cercetare în domeniul neuroștiințelor. Având în vedere bunul mers al colaborării, dl profesor Antal a propus continuarea acestei colaborări, de data aceasta orientate pe dezvoltarea cercetării în domeniul neuroștiințelor” a precizat dna conf. univ. dr. Adina Mincic.
În cuvântul său, dl prof. univ. dr. Miklos Antal s-a referit la cele două proiecte derulate în parteneriat cu Universitatea din Oradea, începând din 2010, cu accent pe proiectul care face obiectul diseminării, reliefând punctele forte ale proiectului și colaborării, dar și dificultățile întâmpinate, între care lipsa unor echipamente performante pentru a putea face o cercetare competitivă. În urma implementării acestui proiect, la Universitatea din Debrețin s-au achiziționat două echipamente performante pentru studiul moleculelor membranale care participă în patogeneza durerii și a bolilor neurodegenerative, iar la Oradea au fost achiziționate echipamente care permit investigații ale acestor maladii la nivelul creierului uman.
Având în vedere rezultatele obținute în urma derulării unor astfel de proiecte, doamna prorector Marcela Prada e de părere că instituția trebuie să mulțumească unor astfel de cadre, pentru asemenea inițiative, pentru astfel de proiecte și dotările care s-au obținut, în condiții de criză financiară. Cel puțin, pentru urbea noastră, acest laborator care s-a dotat în urma derulării proiectului înseamnă un lucru extraordinar, după cum apreciază dna prorector Marcela Prada, iar meritele și felicitările revin Adinei și partenerilor de la Universitatea din Debrețin, a conchis doamna prorector Marcela Prada.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Dezvoltarea infrastructurii de cercetare în domeniul neuroștiințelor. 

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:37 Ora standard a Europei de Est