Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Elevii șaguniști citesc pentru cei mici

La Clubul de lectură în limbi străine

Elevii șaguniști citesc pentru cei mici

Joi, 30 ianuarie 2014, Ludoteca Secției pentru Copii și Tineret a Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai” Bihor a găzduit prima ediție din acest an a Clubului de lectură în limbi străine pentru elevi din clasele primare – ediția în limba engleză.

Prof. Felicia Holhoș a participat cu elevii Hadade Sergiu (XII C) și  Molnar Brigitta (XI B)  la această activitate, în calitate de colaborator extern al acestui Club de lectură, elevii din Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna”, fiind la al doilea an de implicare în acest proiect cultural de voluntariat pentru comunitatea locală care este atrasă de lectură.  
Partenerii de lectură ai elevilor șaguniști au fost școlarii din clasa a IV-a de la Liceul cu Program Sportiv „Bihorul” din Oradea, însoțiți de prof. Dorina Dumitrescu, iar activitatea a fost coordonată de prof. Felicia Holhoș, alături de masterand Lavinia Pavel (Facultatea de Litere, Oradea). Clubul de lectură intră, astfel, în al treilea an de activitate. Început în luna ianuarie 2012, el este organizat de Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai” Bihor, împreună cu Facultatea de Litere a Universității din Oradea, cărora li se alătură, în acest an, Asociația pentru Promovarea Cooperării în Educație Oradea, care va asigura susținerea activităților Clubului de lectură în spații neconvenționale (spital, mall, centre sociale pentru copii) și va promova spiritul de voluntariat în rândul studenților și elevilor participanți la proiect.
Ca în anul 2013, activitățile propriu-zise vor fi susținute de câte o echipă formată din elevi de liceu și studenți ai Facultății de Litere, sub coordonarea unui profesor, urmărindu-se crearea unei atmosfere degajate care să-i încurajeze pe participanți să se implice activ în activitățile propuse.
Scopul demersului este dezvoltarea interesului și abilităților elevilor pentru lectură, stimularea creativității acestora, formarea deprinderii elevilor de a frecventa biblioteca și familiarizarea lor cu profilul și studenții Facultății de Litere, Universitatea din Oradea, prin interacțiunea cu studenți și cadre didactice ale acestei instituții.
La activitatea de miercuri, elevii școlii noastre au demonstrat, în primul rând, că posedă competențe de comunicare în limba engleză, au dovedit că sunt capabili să interacționeze cu diferite categorii sociale și profesionale – elevi din ciclul primar, studenți, profesori - și, nu în ultimul rând, s-au molipsit de energia partenerilor lor de lectură, colegii lor mai mici, pe care i-au încurajat și îndrumat să citească textul în limba engleză „The Gentle Cat”. La finalul activității, coordonatorii și toți cei implicați - cu mic, cu mare - au manifestat dorința de a continua acest demers, datorită impactului pozitiv al activităților informale desfășurate într-un cadru primitor și cu persoane dornice să dăruiască și să învețe totodată.
Prof. Felicia Holhoș

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:44:05 Ora standard a Europei de Est