Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Cele mai frumoase caiete de lectură”

Lecturile copilăriei

„Cele mai frumoase caiete de lectură”

Unul dintre cele mai prețioase daruri pe care le putem face copiilor noștri este darul lecturii.

„Puternicul Dumnezeu, cinstite și iubite cetetorule, să-ți dăruiască să aibi vreme și cu cetitul cărților a face iscusită  zăbavă … că nu este alta mai frumoasă și mai de folos zăbavă decât cetitul cărților”.
Miron Costin
Să le oferim, așadar, un prieten devotat care să-i însoțească toată viața, care să le fie învățător și  sfătuitor când vor avea nevoie de ajutor, care să le ofere susținere și suport în activitatea lor intelectuală, dar care să le ofere și minunate momente de relaxare și bucurie, care să-i bine dispună și să le ofere un refugiu spiritual, o lume îndepărtată și ferită de grijile cotidiene.
În cadrul Școlii Gimnaziale „Miron Pompiliu” Ștei se derulează proiectul județean intitulat: „Lecturile copilăriei”.
Inițiatorii proiectului, bibl. inst. Tomescu Ileana și prof. docum. Vancea Gabriel, alături de echipa de proiect: prof. Georgeta Mușet - director, prof. Angela Vlaș - director adjunct, prof. Sanda Merce - consilier educativ, profesorii de la catedra de limba română și profesorii din învățământul primar: Adriana Fericean, Codruța Bogdan și Ramona Bursașiu, au continuat promovarea lecturii în rândul elevilor din ciclul primar și gimnazial. Activitățile cuprinse în cadrul proiectului sunt interesante și captivante: „Þie ce-ți place să citești?”, „Să citim împreună”, ,,Să ne cunoaștem și să comunicăm!” (în parteneriat cu Școala Gimnazială din Lunca), „Să salvăm cărțile”, „Creații plastice”, „O serbare literară”, „Cele mai frumoase caiete de lectură”, „Cercul de lectură”, „Ziua mondială a cărții”.
În cadrul activității „Cele mai frumoase caiete de lectură”, elevii claselor a IV-a A, B și C au avut de citit, pe parcursul semestrului I, zece opere literare (povești, povestiri, basme și poezii), de notat în caiete expresii frumoase,  și un scurt rezumat, dar și de redat prin desene personaje din povești. Caietele de lectură au fost verificate la sfârșitul semestrului de dna bibliotecar, de doamnele învățătoare și profesoare, apoi cele mai frumoase caiete au fost expuse la C.D.I. iar elevii merituoși au primit diplome.
Elevii din ciclul gimnazial au participat și ei la diferitele activități propuse în cadrul cercului de lectură: au vizionat filme, au citit împreună, au realizat compuneri sau creații literare, au interpretat roluri sau au realizat creații plastice pe teme de literatură.
Prin astfel de activități, urmărim să  insuflăm copiilor dorința de a citi, de a-și îmbogăți cunoștințele, de a-și nuanța vocabularul activ de la vârste fragede.
Ileana Tomescu & Gabriel Vancea
 Cartea
Pătrunzând ușor în carte/Eroi dragi vei întâlni/Cu răbdare și plăcere,/Multe povești vei citi.
Cartea e mereu frumoasă./Lucruri bune te învață,/Ea nu e supărăcioasă, nu e deloc plicticoasă,/E profesorul ce-așteaptă/Cum să te comporți în viață. (Simoc Rahela cls. a VII-a B)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:23:54 Ora standard a Europei de Est