Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Simpozionul interjudețean „Dimensiunea interculturală în educație”

Joi, la CCD Bihor

Simpozionul interjudețean „Dimensiunea interculturală în educație”

Casa Corpului Didactic a Județului Bihor a găzduit, joi, 27 februarie 2014, simpozionul interjudețean, cu tema „Dimensiunea interculturală în educație”, organizat în parteneriat cu Universitatea din Oradea, Facultatea de Științe Socio - Umane și Inspectoratul Școlar Județean Bihor.

În deschiderea manifestării, directorul instituției, doamna profesor drd. Carmen Bodiu, a salutat participanții, urând succes lucrărilor și invitând-o pe doamna
prof. univ. dr. Florica Ștefănescu să susțină prima comunicare -„Dimensiunea interculturală a educației” (provocări pentru viitor).
În tratarea subiectului, doamna profesor univ. dr. Florica Ștefănescu a avut în vedere trei chestiuni („teme de reflecție”, cum le-a numit domnia sa).
„Perspectiva interculturală caută să integreze datele psihologice, sociale istorice, politice, culturale în căutarea de soluții pentru coexistența unor populații de origini diferite”, consideră dna prof. univ. dr. Florica Ștefănescu, iar cele trei teme de reflecție despre care a făcut vorbire sunt: E necesar demersul intercultural? Are educația din zilele noastre o dimensiune interculturală? Cum construim demersul intercultural?
În cadrul primei teme, au fost abordate: Migrațiunea internațională, Contextul economic, social și cultural, precum și Cultură, culturi și interculturalitate, fiind adusă în atenție și teza lui Samuel Huntington, intitulată „Ciocnirea civilizațiilor”.
La cea de-a doua temă (Are educația din zilele noastre o dimensiune interculturală?), răspunsul dnei Ștefănescu a fost categoric: „NU, dar tinde s-o dobândească (sisteme naționale de educație, cadrul european al calificărilor, programe de schimburi internaționale între cadre didactice, elevi, grădinițe și școli private în limba chineză, J. Schrenk)”.
În susținerea celei de-a treia teme s-a pornit de la definirea termenului de interculturalitate, s-a ajuns la algoritmul cunoaștere – înțelegere – dialog – interacțiune și influențe reciproce, la ecumenism, la redefinirea filosofiei școlare, la educația interculturală și explorarea altor identități culturale.
Următoarea comunicare „Promovarea interculturalității prin concursul național „Diversitatea – o șansă o șansă în plus pentru viitor” a fost prezentată de dna inspector școlar Ile Erzsebet. În calitate de moderator al simpozionului, dna prof. dr. Rodica Popa s-a referit la cele două lucrări prezentate, insistând asupra fenomenului de migrațiune și consecințele socioculturale în educația școlară. Dna profesor Valentina Matei (de la Școala Gimnazială „Dacia”) a vorbit despre „Dimensiuni interculturale în predarea astronomiei”, iar dna prof. Livia Petruț (de la Grădinița din Șoimi), despre modalități de integrare a romilor și de realizare a educației interculturale. Prof. Balogh Camelia Dumitra (de la Grădinița Nr. 37, structura Grădiniței Nr. 54) a privit educația interculturală în grădiniță prin prisma derulării unor proiecte de parteneriat cu Școala din Gepiș (structura Școlii Gimnaziale din Lăzăreni) și Grădinița Americano – Română „Crinul” din Oradea. În același registru, al învățământului preșcolar, s-a încadrat și comunicarea prezentată de dna educatoare Maria Tănase (de la Grădinița Nr. 42 – „Maria”, structura Școlii Gimnaziale „Octavian Goga” din Oradea).
La simpozionul interjudețean s-au primit 86 de lucrări, aparținând unor cadre didactice în majoritate din județul Bihor (din Oradea, Buntești, Finiș, Săliște de Vașcău, Budureasa, Ștei, Chișlaz, Aștileu, Beiuș, Stâncești, Vadu Crișului, Căpâlna, Urviș de Beiuș, Cociuba Mică, Vașcău, Salonta, Șoimi, Spinuș, Livada, Tileagd, Tinca, Bulz și Păcălești), dar și din municipiile Satu Mare și Timișoara, precum și șase lucrări din județul Arad (din municipiul Arad și localitățile Seitin, Pâncota și Zărand).
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Simpozionul interjudețean „Dimensiunea interculturală în educație”. 

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 03:32:21 Ora standard a Europei de Est