Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Familia mea în concurs”

Joi, în Orășelul Copiilor

„Familia mea în concurs”

Activitatea de joi, 27 februarie 2014, desfășurată în Orășelul Copiilor din Oradea, se încadrează în calendarul activităților proiectului educativ interjudețean „Familia în școala vieții” care a fost lansat la G.P.P. Nr. 54 Oradea în luna decembrie 2013.

Scopul proiectului este eficientizarea relației familie – grădiniță - școală, printr-o colaborare responsabilă între acești trei parteneri în vederea implicării cât mai active a familiei în procesul de dezvoltare a personalității copilului. Așadar, părinții și copiii au avut ocazia să participe împreună la o activitate inedită a cărei protagonistă a fost însăși familia.
După cum se sugerează chiar în titlu, activitatea s-a desfășurat sub forma unui concurs de cultură generală, care a vizat cunoștințe prevăzute în curriculumul pentru învățământul preșcolar. Pentru ca totul să se desfășoare ca la un adevărat concurs, a fost realizat un sistem de becuri cu ajutorul căruia să fie identificată familia care are prima răspunsul.
Părinți și copii, cu emoțiile înscrise pe chip și bucuria revărsându-se din prea-plinul sufletelor, au venit în Orășelul Copiilor curioși să afle ce surprize li s-au pregătit.
Au participat la concurs familii ale copiilor de la G.P.P. Nr. 54,  cât și de la unitățile de  învățământ partenere, respectiv Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu”- prof. Viorica Brege, Liceul Teoretic „Lucian Blaga” - prof. Adina Merce, CSEI „Cristal” -  prof. Dana Tomozei și Etelca Durne.
Dna directoare alături de dnele educatoare i-au întâmpinat cu zâmbete și cuvinte de încurajare. În cuvântul de deschidere dna Curtui Eleonora, director al Grădiniței NR. 54 a mulțumit părinților pentru că au acceptat să participe la această activitate și i-a asigurat că vor fi momente frumoase pe care le vor păstra cu drag în suflet.
Dna prof. Ulici Sanda a prezentat regulamentul de concurs. Prin extragere de cartonașe s-au format grupe de câte trei familii concurente. Fiecare grupă a avut de răspuns la un set de 10 întrebări, grupa câștigătoare urmând să se califice pentru etapa următoare.
Dna prof. Știube Dorina a citit pe rând fiecare întrebare și variantele de răspuns. Un juriu atent, format din dna prof. Derban Florentina, dna prof. Lazăr Lenuța, dna prof. Urdea Laura, a urmărit care familie a apăsat prima pe buton pentru a da răspunsul corect. Dna prof. Peleș Camelia a cuantificat răspunsurile corecte, iar dna prof. Anca Moisi a fost responsabilă cu proiectarea răspunsurilor. Dna prof. Fofiu Aurica a imortalizat cu aparatul de fotografiat  momentele importante ale concursului.
Părinții ai devenit copii – s-au implicat în concurs cu extraordinară dăruire, iar copiii au devenit mici adulți asumându-și cu multă responsabilitate rolul de concurenți.
Fiecare familie a primit câte o diplomă de participare, iar copiii un mic premiu material. Familiile clasate pe locurile I,II și III au primit medalii de aur, argint și bronz.
„Dincolo de aceste premii, am câștigat cu toții pentru că am descoperit cât de multe lucruri știu copiii noștri și cât de frumos ne putem bucura împreună și ne putem asuma responsabilități. Chiar dacă am câștigat premiul I, eu cred că meritul este al tuturor celor care au venit azi aici. Vă mulțumim pentru această ocazie și ne dorim și altele”, a mărturisit dl Zancu, membru al familiei care s-a clasat pe primul loc, președintele comitetului de părinți pe grădiniță.
Activitatea s-a încheiat într-o atmosferă de bună dispoziție. Cu toții și-au dat mâna la un pahar de suc și o prăjitură oferite de către organizatoarele concursului.
Prof. Sanda Ulici

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:20:31 Ora standard a Europei de Est