Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Protecția drepturilor copiilor în mediul online”

Miercuri, ELSA Oradea a organizat un seminar pe tema

„Protecția drepturilor copiilor în mediul online”

Miercuri, 5 martie 2014, ELSA Oradea a organizat, în sala festivă a Facultății de Drept, un seminar pe tema „Protecția drepturilor copiilor în mediul online”, în cadrul evenimentului, intitulat ELSA Day.

„Prin acest eveniment, ne-am propus să tratăm, punctual, cazurile privind traficul de minori, pedofilie, pornografie infantilă, și să arătăm în ce mod este afectată dezvoltarea copilului în cazurile expunerii în cadrul unor materiale nepotrivite/indecente, problema prietenilor virtuali (cine sunt ei cu adevărat și ce doresc), dar și alte asemenea cazuri”, ne-a spus președintele ELSA, Lucian Costa.
Tema propusă a fost tratată specific profesiei de fiecare dintre distinșii invitați: judecătoarea Carmen Domocoș, vicepreședinte al Judecătoriei Oradea, avocat Răzvan Doseanu, avocat în cadrul Baroului Bihor, dl comisar-șef Valerian Șipoș, din cadrul Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Oradea, dl Tiberiu Pugna – președinte al Colegiului Psihologilor din Oradea, dna lect. univ. dr. Delia Bârle, psiholog, profesor la Facultatea de Științe Socio-Umane, Oradea, departamentul de Psihologie, precum și Petru Pavel Radu, agent-șef de poliție.
 Pentru început, tema a fost tratată de dna psiholog Delia Bârle „Am să vă vorbesc liber despre ceea ce am studiat, am cercetat, am proiectat și ceea ce practic în acest domeniu al protecției copiilor pe internet. Experiența mea se rezumă la două cercetări importante, una care are rolul să identifice principalii factori de risc din punct de vedere psihologic, atunci când vorbim de riscurile la care sunt supuși copiii pe internet și o altă cercetare cu privire la eficiența unei posibile intervenții atunci când dorim să informăm copiii și părinții, dar și cadrele didactice despre ce înseamnă pericolele pe internet și ce am putea să facem în acest sens pentru a-i sprijini mai mult. În acest sens, am proiectat două programe de intervenție, unul care se desfășoară în mediu privat, cu grupe de copii, face parte dintr-un proiect mai amplu, se numește „Eu sunt eu” și modulul pentru clasele I – II are rolul de a sprijini informarea copiilor despre ce înseamnă internetul și ce înseamnă riscurile atunci când utilizăm internetul. Un alt proiect pe care l-am gândit și care derivă din cercetările conduse anterior, se intitulează „Căpitan pe internet navighează deștept” și anul trecut s-a desfășurat în mai multe școli din județul Bihor”.
În „incursiunea” făcută, doamna psiholog a descoperit care sunt activitățile care îi atrag pe copii pe internet, cât timp stau copiii pe internet, câte site-uri cunosc ei (elevi din clasele a II-a și a III-a) și câte site-uri accesează. Punând întrebări asemănătoare părinților acestora, s-a urmărit să se vadă dacă ceea ce știu părinții coincide cu ceea ce fac copiii. S-a constatat că într-un număr destul de mare de cazuri, părinții nu știu în totalitate ceea ce fac copiii lor pe internet. Nu știau despre site-urile pe care copiii le accesează pentru a vedea filme și pentru a descărca muzică; părinții știau despre site-urile cu joculețe ușoare, nu despre site-urile de socializare și despre site-urile de pe care se descarcă materiale. Ca psiholog, dna Delia Bârle a descoperit și corelația care există între anumite trăsături (agitația sau lipsa de concentrare a atenției) și timpul pe care acei copii îl petrec pe internet. Din cea de-a doua cercetare, a constatat că „părinții nu cunosc politicile de securitate pe care le pun la dispoziție diverse site-uri și în momentul în care părintele nu le cunoaște este greu să-și ajute copilul și întrebarea retorică este: dacă nu părintele, atunci cine? Dacă nu părintele, atunci o poate face școala sau un anumit specialist, cum ar fi psihologul”, a conchis dna psiholog Delia Bârle.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Protecția drepturilor copiilor în mediul online”.        

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:36 Ora standard a Europei de Est