Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Rezultatele de la simularea examenelor naționale

Miercuri, la conferința de presă

Rezultatele de la simularea examenelor naționale

La conferința de presă de miercuri, 19 martie 2014, inspectorul școlar general Daniel Negrean a prezentat și analizat rezultate obținute la simulările examenelor naționale: Evaluarea națională la clasa a VIII-a și Bacalaureatul (simulare la clasele a XI-a și a XII-a).

„Rezultatele eu le apreciez ca fiind slabe spre medii”, afirmă generalul ISJ Bihor.
La Evaluarea națională suntem în prima jumătate la nivelul țării, adică în primele 20 de județe, cu un procent de promovabilitate de 47,7 %, sub media națională, de 48,8 la sută; la Limba română, procentul de promovabilitate este de 62, 9 la sută, sub media națională, care este de 67; la Matematică, 26, 4%,  sub media națională, de 30,4%; la Limba maternă, 69,4, sub media națională, de 76 la sută.
„Ne îngrijorează acest procent de 26,4 la sută la Matematică; un procent care arată că abia un sfert dintre elevii de clasa a VIII-a din Bihor ar putea lua note peste cinci la examenul de Evaluare națională”, apreciază inspectorul general. În atari condiții, însă, unii au reușit note de 10: 8 note de 10 la Lb. română, la Mate -17, iar la Limba maternă – 5 note de 10. S-au realizat statistici și în ceea ce privește mediul rural și cel urban, dar și fete-băieți. Procentul de promovabilitate la Limba română în mediul urban este de 76,41, iar în mediul rural, doar de 48,39 la sută; fetele învață mai bine, procentul fiind de 71,68, față de 54,64 al băieților. La Mate, urban – 36,04, rural – 15,89; fetele – 28,54, băieții – 24,23; la Limba maternă, în urban – 75,21, în rural – 62,32; fetele – 77,19, băieții – 62,61.
„Aceste date statistice au venit cumva să ne arate o realitate pe care o cunoaștem, aceea că în mediul urban nivelul educației este mai ridicat decât în mediul rural, sigur, cu excepțiile de rigoare”, afirmă generalul ISJ.
Cerându-le inspectorilor școlari de specialitate de la cele trei discipline să identifice cauzele care au condus la aceste rezultate, s-au desprins câteva concluzii. „La Mate, acest procent foarte scăzut se datorează în mare parte dificultății subiectului la Matematică, care la simulare a fost mai greu decât subiectul din vara trecută la examenul de Evaluare națională. De asemenea, lipsa perioadei de lucru pe subiecte tip. Și astăzi, se dovedește că elevii învață mai mult dacă au modele de subiecte și nu au un parcurs de învățare constant, așa cum ar trebui să-l aibă. La Lb. română, s-a făcut confuzie între valoarea morfologică și valoarea sintactică; compunerea narativă a depășit numărul de rânduri și a avut un pronunțat caracter descriptiv. Se înregistrează în partea de nord a județului, în comunele Curtuișeni, Tarcea și Șimian, un procent foarte scăzut de promovabilitate la toate disciplinele, unele școli au 0 (zero) promovabilitate. Acolo se pare că avem o problemă în ceea ce însemnă înțelegerea limbii române. De asemenea, o lipsă de preocupare a elevilor pentru învățat, deoarece aceștia sunt deseori folosiți la munci agricole și munci casnice și o anumită condiție socială”, a conchis dl inspector general. La polul opus, în topul unităților cu grad înalt de educație se mențin: C.N. „Gojdu” – 98, 48 la sută,  Lic. T. German „Fr. Schiller” – 100 la sută (dar cu un număr relativ mic de elevi, doar 17), „Betel”, „Ady Endre”, Școala din Butani, Balc, C.N. „Avram Iancu”, „Mihai Eminescu”, „Emanuel”, Lic. „Don Orione” , „Lazăr”, „Iosif Vulcan”, „Dacia”, „Oltea Doamna” și C.N. „Samuil Vulcan” Beiuș.  La polul opus înregistrăm 12 unități de învățământ care au un procent de 0 (școlile din Petreu, Urviș de Beiuș, Lic. Tehnologic Cadea, „Iosif  Vulcan” Holod, Curtuișeni, Vășad, Otomani, Adoni, Galoșpetreu, Mădăras, Cetariu, Cheresig)
La simularea Bacalaureatului
„La clasa a XI-a, stăm mai prost decât la Evaluarea națională”, precizează șeful ISJ, deoarece ne situăm în a doua jumătate a clasamentului. La Limba română, Bihorul a înregistrat un procent de 39,96 la sută, sub media națională care este de 44,22, la Lb. maternă – 63,68 la sută, peste media națională, care este de 62, 42. La proba E,C, 33,50 la sută, sub media națională, de 36,32. Și aici sunt școli cu promovabilitate 0, dar și unități cu procente mari cum sunt, la Limba română: „Emanuel”, „Gojdu”, „C.N. „Teodor  Neș” Salonta, „Betel”, „Lazăr”, „Ghibu”, Eminescu”. La proba EC, apare o surpriză, C.N. „E. Gojdu”, are un procent de promovabilitate la Matematică de 52,76, inexplicabil la un asemenea colegiu național.
„La clasa a XII-a, Bihorul la proba E,A  are un procent la Limba română de 52,37, media pe țară fiind de 52,80, suntem foarte aproape de medie, dar tot sub. La proba E,B la Limba maternă, procentul Bihorului este de 76,21, procentul pe țară este de 67,78, suntem mai buni la maternă. La proba E,C (matematică și istorie), procentul Bihorului este de 38,99, iar media pe țară, 42,51; la proba E,D proba la alegere avem 55,60, pe țară este 53,92, aici suntem peste. Avem practic la a XII-a rezultate mai bune decât la a XI-a, apreciază dl inspector școlar general Daniel Negrean. La aceste simulări, ceea ce am constatat sunt rezultatele proaste la Matematică, în special. Dar avem și unități cu procente mari: „Betel” - 100 la sută, „Emanuel” – 96%, Budoi – 92, „Don Orione” – 85, „A.Lazăr” – 84, „Episcop Roman Ciorogariu” – 71, „Iuliu Maniu” – 68, „Partenie Cosma” – 66, „Mihai Eminescu” – 66; și aici, la clasa a XII-a, „Gojdu” este la 51,60.  Surpriza este la „Partenie Cosma” din perspectiva mea, ținând cont de numărul foarte mare de elevi, procentul de promovabilitate este bun, ținând cont că și acolo la 10 clase, evident că ai trei-patru clase care sunt mai slabe. În schimb, la Matematică, la „Gojdu”, trebuie văzut  ce s-a întâmplat.
Aceste rezultate au fost prelucrate în cadrul ședințelor dintre inspectorii de specialitate și consiliile consultative, în cadrul ședințelor cu directorii unităților de învățământ, de asemenea,  organizarea în cadrul cercurilor pedagogice a unor dezbateri cu profesorii de specialitate implicați în vederea identificării cauzelor nepromovabilității și necorelării notelor obținute de elevi la simulare cu notele la clasă, după care la nivelul fiecărei unități de învățământ trebuie realizate următoarele măsuri: monitorizarea modului de aplicare a curriculumului național, nivelului performanțelor realizate de elevi în învățare raportat la standarde educaționale, o mai bună mobilizare a personalului didactic, o reglare și o mediere, o diferențiere a demersului educațional, conform unui grafic care să fie prezentat în cadrul consiliului profesoral și la nivelul consiliului de administrație. De asemenea, aceste rezultate trebuie prezentate părinților, în cadrul  ședințelor cu părinții, astfel încât fiecare părinte să cunoască nivelul de pregătire al propriului copil. Încât să existe o mobilizare mai bună în vederea susținerii examenului din vară”, a conchis dl inspector școlar general Daniel Negrean.
Ovidiu Dan   

Trimite email

smbt, 20 aprilie 2019