Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Rezultatele de la simularea examenelor naționale

Miercuri, la conferința de presă

Rezultatele de la simularea examenelor naționale

La conferința de presă de miercuri, 19 martie 2014, inspectorul școlar general Daniel Negrean a prezentat și analizat rezultate obținute la simulările examenelor naționale: Evaluarea națională la clasa a VIII-a și Bacalaureatul (simulare la clasele a XI-a și a XII-a).

„Rezultatele eu le apreciez ca fiind slabe spre medii”, afirmă generalul ISJ Bihor.
La Evaluarea națională suntem în prima jumătate la nivelul țării, adică în primele 20 de județe, cu un procent de promovabilitate de 47,7 %, sub media națională, de 48,8 la sută; la Limba română, procentul de promovabilitate este de 62, 9 la sută, sub media națională, care este de 67; la Matematică, 26, 4%,  sub media națională, de 30,4%; la Limba maternă, 69,4, sub media națională, de 76 la sută.
„Ne îngrijorează acest procent de 26,4 la sută la Matematică; un procent care arată că abia un sfert dintre elevii de clasa a VIII-a din Bihor ar putea lua note peste cinci la examenul de Evaluare națională”, apreciază inspectorul general. În atari condiții, însă, unii au reușit note de 10: 8 note de 10 la Lb. română, la Mate -17, iar la Limba maternă – 5 note de 10. S-au realizat statistici și în ceea ce privește mediul rural și cel urban, dar și fete-băieți. Procentul de promovabilitate la Limba română în mediul urban este de 76,41, iar în mediul rural, doar de 48,39 la sută; fetele învață mai bine, procentul fiind de 71,68, față de 54,64 al băieților. La Mate, urban – 36,04, rural – 15,89; fetele – 28,54, băieții – 24,23; la Limba maternă, în urban – 75,21, în rural – 62,32; fetele – 77,19, băieții – 62,61.
„Aceste date statistice au venit cumva să ne arate o realitate pe care o cunoaștem, aceea că în mediul urban nivelul educației este mai ridicat decât în mediul rural, sigur, cu excepțiile de rigoare”, afirmă generalul ISJ.
Cerându-le inspectorilor școlari de specialitate de la cele trei discipline să identifice cauzele care au condus la aceste rezultate, s-au desprins câteva concluzii. „La Mate, acest procent foarte scăzut se datorează în mare parte dificultății subiectului la Matematică, care la simulare a fost mai greu decât subiectul din vara trecută la examenul de Evaluare națională. De asemenea, lipsa perioadei de lucru pe subiecte tip. Și astăzi, se dovedește că elevii învață mai mult dacă au modele de subiecte și nu au un parcurs de învățare constant, așa cum ar trebui să-l aibă. La Lb. română, s-a făcut confuzie între valoarea morfologică și valoarea sintactică; compunerea narativă a depășit numărul de rânduri și a avut un pronunțat caracter descriptiv. Se înregistrează în partea de nord a județului, în comunele Curtuișeni, Tarcea și Șimian, un procent foarte scăzut de promovabilitate la toate disciplinele, unele școli au 0 (zero) promovabilitate. Acolo se pare că avem o problemă în ceea ce însemnă înțelegerea limbii române. De asemenea, o lipsă de preocupare a elevilor pentru învățat, deoarece aceștia sunt deseori folosiți la munci agricole și munci casnice și o anumită condiție socială”, a conchis dl inspector general. La polul opus, în topul unităților cu grad înalt de educație se mențin: C.N. „Gojdu” – 98, 48 la sută,  Lic. T. German „Fr. Schiller” – 100 la sută (dar cu un număr relativ mic de elevi, doar 17), „Betel”, „Ady Endre”, Școala din Butani, Balc, C.N. „Avram Iancu”, „Mihai Eminescu”, „Emanuel”, Lic. „Don Orione” , „Lazăr”, „Iosif Vulcan”, „Dacia”, „Oltea Doamna” și C.N. „Samuil Vulcan” Beiuș.  La polul opus înregistrăm 12 unități de învățământ care au un procent de 0 (școlile din Petreu, Urviș de Beiuș, Lic. Tehnologic Cadea, „Iosif  Vulcan” Holod, Curtuișeni, Vășad, Otomani, Adoni, Galoșpetreu, Mădăras, Cetariu, Cheresig)
La simularea Bacalaureatului
„La clasa a XI-a, stăm mai prost decât la Evaluarea națională”, precizează șeful ISJ, deoarece ne situăm în a doua jumătate a clasamentului. La Limba română, Bihorul a înregistrat un procent de 39,96 la sută, sub media națională care este de 44,22, la Lb. maternă – 63,68 la sută, peste media națională, care este de 62, 42. La proba E,C, 33,50 la sută, sub media națională, de 36,32. Și aici sunt școli cu promovabilitate 0, dar și unități cu procente mari cum sunt, la Limba română: „Emanuel”, „Gojdu”, „C.N. „Teodor  Neș” Salonta, „Betel”, „Lazăr”, „Ghibu”, Eminescu”. La proba EC, apare o surpriză, C.N. „E. Gojdu”, are un procent de promovabilitate la Matematică de 52,76, inexplicabil la un asemenea colegiu național.
„La clasa a XII-a, Bihorul la proba E,A  are un procent la Limba română de 52,37, media pe țară fiind de 52,80, suntem foarte aproape de medie, dar tot sub. La proba E,B la Limba maternă, procentul Bihorului este de 76,21, procentul pe țară este de 67,78, suntem mai buni la maternă. La proba E,C (matematică și istorie), procentul Bihorului este de 38,99, iar media pe țară, 42,51; la proba E,D proba la alegere avem 55,60, pe țară este 53,92, aici suntem peste. Avem practic la a XII-a rezultate mai bune decât la a XI-a, apreciază dl inspector școlar general Daniel Negrean. La aceste simulări, ceea ce am constatat sunt rezultatele proaste la Matematică, în special. Dar avem și unități cu procente mari: „Betel” - 100 la sută, „Emanuel” – 96%, Budoi – 92, „Don Orione” – 85, „A.Lazăr” – 84, „Episcop Roman Ciorogariu” – 71, „Iuliu Maniu” – 68, „Partenie Cosma” – 66, „Mihai Eminescu” – 66; și aici, la clasa a XII-a, „Gojdu” este la 51,60.  Surpriza este la „Partenie Cosma” din perspectiva mea, ținând cont de numărul foarte mare de elevi, procentul de promovabilitate este bun, ținând cont că și acolo la 10 clase, evident că ai trei-patru clase care sunt mai slabe. În schimb, la Matematică, la „Gojdu”, trebuie văzut  ce s-a întâmplat.
Aceste rezultate au fost prelucrate în cadrul ședințelor dintre inspectorii de specialitate și consiliile consultative, în cadrul ședințelor cu directorii unităților de învățământ, de asemenea,  organizarea în cadrul cercurilor pedagogice a unor dezbateri cu profesorii de specialitate implicați în vederea identificării cauzelor nepromovabilității și necorelării notelor obținute de elevi la simulare cu notele la clasă, după care la nivelul fiecărei unități de învățământ trebuie realizate următoarele măsuri: monitorizarea modului de aplicare a curriculumului național, nivelului performanțelor realizate de elevi în învățare raportat la standarde educaționale, o mai bună mobilizare a personalului didactic, o reglare și o mediere, o diferențiere a demersului educațional, conform unui grafic care să fie prezentat în cadrul consiliului profesoral și la nivelul consiliului de administrație. De asemenea, aceste rezultate trebuie prezentate părinților, în cadrul  ședințelor cu părinții, astfel încât fiecare părinte să cunoască nivelul de pregătire al propriului copil. Încât să existe o mobilizare mai bună în vederea susținerii examenului din vară”, a conchis dl inspector școlar general Daniel Negrean.
Ovidiu Dan   

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:48:22 Ora standard a Europei de Est