Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dezvoltarea infrastructurii de afaceri transfrontaliere

Proiectul s-a finalizat cu

Dezvoltarea infrastructurii de afaceri transfrontaliere

Vineri, 21 martie 2014, la Liceul „Don Orione” din Oradea, Societatea de Binefacere „Don Orione” și partenerul său de proiect din Ungaria, Camera de Comerț și Industrie a Județului Békés, au prezentat rezultatele proiectului „Acces transfrontalier la sprijin în afaceri”, care se va încheia pe 31 martie 2014.

La reuniune au participat, pe lângă reprezentanții celor doi parteneri din România și Ungaria, dna Daniela Călinescu, consilier pentru afaceri europene al Prefecturii Bihor, dna Smaranda Scridon, consilier județean și dl viceprimar Ovidiu Mureșan. Partenerul din Ungaria a fost reprezentat de președintele Camerei de Comerț și Industrie a Județului Békés, dl Hodsagi Tamas, secretarul Camerei, dl Toth Zsolt, alți reprezentanți.
Dl manager Miheller Martin a prezentat distinșii invitați și scopul evenimentului, după care l-a invitat pe dl viceprimar să ia cuvântul în deschiderea reuniunii. Dl viceprimar Ovidiu Mureșan a asigurat Societatea de Binefacere „Don Orione” de tot sprijinul Primăriei Oradea și de aprecieri pentru implementarea proiectelor menite să dezvolte infrastructura și baza materială a școlii, domnia sa a apreciat realizările și a felicitat conducerea Societății de Binefacere și a liceului pentru realizarea incubatorului de afaceri. Adresându-se elevilor, dl viceprimar și-a exprimat bucuria pentru performanțele lor.
„Performanțele voastre se văd și ce ne bucură pe noi, Primăria Municipiului Oradea, este faptul că voi continuați o linie pe care vrem să o extrapolăm la majoritatea unităților de învățământ liceal. Am spus cu mai multor prilejuri că nu ne propunem în Municipiul Oradea s-avem studenți și ulterior absolvenți de facultate care să nu-și găsească locuri de muncă. Din acest punct de vedere, la „Don Orione”, pragmatismul este demn de apreciat”, a subliniat dl viceprimar Ovidiu Mureșan.
Mulțumind dlui viceprimar pentru aprecieri, dl manager a accentuat importanța incubatorului de afaceri. „Preluând ideea dlui viceprimar, decât a fi șomer cu diplomă de facultate, este mult mai bine să ai firma ta și afacerea ta pe care să știi să o conduci. Noi o considerăm această investiție în tineri, în speță în voi, cei care sunteți aici, și vă invităm să participați la ea”, a concluzionat managerul liceului, dl Miheller Martin. În intervenția sa, președintele Camerei de Comerț și Industrie a Județului Békés, dl Hodsagi Tamas, s-a referit la rolul Camerei de Comerț și Industrie în sprijinirea practică a formării profesionale prin firmele care sunt membre ale Camerei de Comerț și la rezultatele proiectului, apreciind buna colaborare pe care a avut-o cu președintele Societății de Binefacere „Don Orione”, părintele Mihai Fechetă și cu managerul școlii, dl Miheller Martin.
În cuvântul său, părintele Mihai a ținut să se asigure că elevii înțeleg bine ceea ce se întâmplă la această reuniune finală de proiect. De când Don Orione se ocupă de afaceri, pentru că au citit că Don Orione se ocupă de caritate, de slujire, de învățământ. Cum de a ajuns la afaceri? Pentru înțelegerea exactă a lucrurilor, părintele le-a spicuit fragmente dintr-o scrisoare a lui Don Orione, scrisă în 1920.
„Noi nu facem politică; politica noastră este marea și sfânta caritate, de a face binele tuturor. Da, pentru a reuși mai bine să-i ajutăm pe copii, tineri…trebuie totuși să știm, să adoptăm metode noi și să nu încremenim în anumite tipare care au devenit depășite, demodate”. Părintele a lăsat să se înțeleagă că pentru a merge înainte, toată lumea trebuie să se adapteze la noile condiții ivite, la vremurile pe care le trăim.  
Prin intermediul acestui proiect, Societatea de Binefacere „Don Orione”, în colaborare cu partenerul său de proiect din Ungaria, și-a propus îmbunătățirea colaborării transfrontaliere dintre România și Ungaria prin dezvoltarea infrastructurii de afaceri transfrontaliere. Rezultatul principal al proiectului este înființarea unui Incubator de afaceri la Oradea, destinat tinerilor întreprinzători și crearea unui Centru de afaceri la Békéscsaba. Proiectul, finanțat prin Programul de Cooperare Transfrontalieră Ungaria – România 2007 – 2013, a dispus de un buget total de 696.222,52 euro, din care 439.500 euro au revenit liderului de proiect, respectiv Societății de Binefacere „Don Orione”, iar 256.722,52 euro au revenit partenerului de proiect, Camera de Comerț și Industrie a Județului Békés. Perioada de derulare a proiectului a fost de 24 luni și s-a desfășurat în perioada 1 aprilie 2012 - 31 martie 2014.
Principalele activități ale proiectului au fost: construirea Incubatorului de afaceri la Oradea, amenajarea și dotarea acestuia, achiziționarea, reabilitarea, amenajarea și dotarea viitoarei clădiri a Centrului de afaceri din Békéscsaba, promovarea celor două investiții, demararea procesului de incubare, organizarea unor conferințe, întâlniri de afaceri, participarea firmelor la târguri și expoziții și organizarea unor cursuri de formare profesională.
Prin implementarea acestui proiect s-a urmărit creșterea calității infrastructurii de afaceri în regiunea de frontieră româno – maghiară. Spațiul destinat Incubatorului  de afaceri din Oradea și cursurilor de formare profesională are o suprafață de peste 870 mp, fiind dotat și mobilat complet. Până acum au fost incubate 4 firme și s-au desfășurat un mare număr de cursuri. Centrul de afaceri la Békéscsaba are o suprafață de 216 mp și oferă servicii de consultanță în domeniul colaborării economice maghiaro – române, după cum aveam să aflăm de la dl manager Miheller Martin.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Dezvoltarea infrastructurii de afaceri transfrontaliere.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:28:47 Ora standard a Europei de Est