Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

„Nu mă leagă nimic de scaun și de funcție”

Interviu cu prof. Ioan Șereș, inspector general al Inspectoratului Școlar al județului Bihor

„Nu mă leagă nimic de scaun și de funcție”

Din 31martie 2008, Inspectoratul Școlar al județului Bihor are un nou general în persoana profesorului Ioan Șereș, cunoscut de dascălii bihoreni ca un bun manager și din „mandatele” anterioare, când a fost inspector de personal, inspector general adjunct cu reforma, iar ultima oară inspector școlar general, funcție din care a demisionat la 1 noiembrie 2003, din cauza unor conflicte cu ministerul.

 -Domnule inspector general, Ioan Șereș, dând știrea numirii dumneavoastră în funcția de inspector general al Inspectoratului Școlar chiar la 1 aprilie, unii puteau să o ia drept păcăleală, dacă nu ne-ar cunoaște, și nu ar fi vizualizat pozele publicate (pe site) de la evenimentul petrecut în sala Filarmonicii de Stat din Oradea.
-După cum îi știm, cel puțin dascălii noștri nu sunt atât de slabi de înger. Iar decizia de numire poartă data de 31 martie 2008. Evenimentul a fost deosebit, ca și cadrul în care s-a desfășurat, fiind prezenți în sală inspectorii generali din întreaga țară, care participau la Oradea la o reuniune de două zile cu reprezentanți ai Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului. Iar numirea a venit din partea unui secretar de stat, chiar dacă dna Pasztor Gabriella este de-a noastră, având funcția de secretar de stat pentru învățământul în limbile minorităților și relații internaționale.
-O perioadă îndelungată ați ocupat diferite funcții în cadrul Inspectoratului Școlar, pe care le-ați părăsit, de fiecare dată, doar prin demisii personale pe care vi le-ați asumat în momentele respective. E antologică ultima demisie, din înalta funcție, căreia i-am putea spune: „Gâlceava generalului Șereș cu ministerul”...
Când ați ocupat prima funcție la Inspectoratul Școlar și când s-a produs ultimul „divorț”?
-Am început ca inspector de personal, în 1991, și am demisionat din funcția de inspector general la 1 noiembrie 2003, în urma unui conflict cu ministerul.
În perioada 1991- 1995, am fost inspector de personal; din 1995, inspector general adjunct cu reforma, până în mai 1997, când am demisionat, iar din februarie 2001 și până la 1 noiembrie 2003, inspector general.
Nu mă leagă nimic de scaun și de funcție.
„Se pare că eu, acum, am un mare „nenoroc”...”
-Cum ați regăsit Inspectoratul Școlar, ce „moștenire” aveți spre gestionare, noutăți de început?
 -Drept să spun mi-a fost un pic groază, pentru că între timp s-au produs multe modificări legislative și metodologice, dar nu e chiar așa de grav, precum mi-am închipuit. Ceea ce stăpâneam înainte ca inspector general e valabil și astăzi. Sunt însă noutăți, schimbări la nivel de sistem. Grijile financiare au fost descentralizate. Este mai simplu prin implicarea primăriilor. Se pare că eu, acum, am un mare „nenoroc”(nenoroc în ghilimele), în sensul că trebuie să gestionez finanțări importante pentru sistem. Chiar în 31 martie, a avut loc o ședință de guvern care a scos o hotărâre (Hotărârea 370 din 31 martie 2008), prin care s-au alocat învățământului din Bihor sume frumoase: 1.023 de mii de lei pentru șase unități de învățământ care au reabilitări și reparații capitale în curs de derulare. Pentru continuarea lucrărilor la cele două campusuri școlare începute (C. E. „Partenie Cosma” și Gr. Șc. Sanitar „Vasile Voiculescu”) în Oradea și Liceul Teoretic „Petofi Șandor” din orașul Săcuieni au fost alocate câte 1.300 de mii de lei pentru fiecare. Pentru două grupuri școlare, tot un fel de campusuri, la Cadea și Aleșd („Alexandru Roman”), tot câte 1.300 de mii de lei pentru fiecare. O sumă extraordinar de frumoasă, 9.733 de mii de lei, pentru 105 unități școlare care au obiective de investiții, reabilitări, reparații capitale în curs de desfășurare, coordonate în totalitate de Inspectoratul Școlar. Douăzeci de unități de învățământ beneficiază de 4.241 de mii de lei pentru realizarea de utilități (19 din mediul rural, plus Grădinița nr. 1 din Marghita – pentru modernizare), toate fiind coordonate de I.S.J.Bihor.
-Într-adevăr, se vor pune în mișcare sume imense pentru reabilitări, modernizări și reparații capitale, necesare de altfel, dar pentru mobilierul școlar?
-Acum, am distribuit în școli comunicări cu banii pentru mobilier școlar nou în aproape toate unitățile, în funcție de solicitările înaintate. Suma totală pentru mobilier se ridică la 3.047 de mii de lei.
-Domnule inspector general, microbuzele școlare promise Bihorului și plătite (așa  se spune), vin tot mai greu. Miercuri, 9 aprilie, am fost prezenți la livrarea celor trei microbuze Fiat restante din lotul celor 12.
-Din păcate, nici noi și nici ministerul nu putem face nimic pentru a urgenta livrarea.
Apropo de microbuze, dorim să înlocuim vechile microbuze școlare (ARO). La Abram, Valea lui Mihai și Tarcea s-a și făcut înlocuirea, iar în perioada următoare, vom mai primi 14 microbuze Volkswagen, pentru clubul sportiv „Bihorul”, Lugașu de Jos, Vadu Crișului, Aușeu, Sânmartin (înlocuire ARO), Hotar, Buntești, Borod, Școala din Aleșd, Olcea, Tinca, Cociuba Mare, Căbești și Căpâlna.
Întâmpinăm greutăți în distribuirea acestor microbuze școlare. Sunt primării, cum este cea din Chișlaz, care declară că nu găsesc resurse financiare pentru plata șoferului și întreținerea microbuzului, deși, prin comasare, s-a desființat ciclul gimnazial (simultan) de la Cihei, reducându-se un număr de posturi de profesori, pe care i-am rezolvat. În acest fel, s-a făcut economie la salarizarea profesorilor la nivelul comunei, plus că acele săli de clasă dezafectate nu mai trebuiesc reparate și întreținute. Chișlazul este însă un caz izolat...
O să am grijă să nu existe unități de învățământ vitregite
-Timp de două zile (în 1 și 2 aprilie), la Oradea, s-a desfășurat  reuniunea de lucru a reprezentanților Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului cu inspectorii școlari generali.
Care au fost principalele probleme dezbătute?
-La o întâlnire de mare ținută, coordonată de reprezentanți de rang de secretar de stat, inspectorii generali au apreciat proiectul național lansat de reprezentanții Inspectoratului Școlar al județului Bihor – disciplina opțională „Educația ecologică și de protecție a mediului”, iar M.E.C.T. a reacționat pozitiv la editarea și distribuirea pe inspectorate școlare a manualelor noii discipline opționale. Este poate primul act de reformă care nu vine de sus, de la M.E.C.T., ci din teritoriu, respectiv de la noi, de la Inspectoratul Școlar al județului Bihor.
O problemă cu care se confruntă inspectorii generali este problema repartizării absolvenților de clasa a VIII-a în licee și școli de arte și meserii. Până acum, doar cei care promovau testele naționale puteau accesa locuri în licee. De-acum, cu teza unică, făcându-se media, toți vor putea accesa aceste locuri, în ordinea mediilor.
Cea de-a doua problemă importantă ridicată a fost cea a bacalaureatului. Anul acesta, examenul de bacalaureat va fi cel mai sofisticat. Propriu-zis, de această dată, vom avea două feluri de bacalaureat: unul după programa nouă pentru clasele a XII-a de la zi, ruta directă, și altul după programa veche pentru clasa a XIII-a ruta progresivă și alte forme de învățământ (seral și frecvență redusă).
Mișcarea personalului didactic va fi grea. Sunt foarte mulți absolvenți pe anumite specializări, iar sistemul nu-i poate înghiți. Și acum zece ani, au fost posturi greu accesibile, iar altele care devin tot vacante pentru că nimeni nu le vrea.
Legat de reformă, se tot vorbește de aerisirea programelor, dar, practic, nu se face nimic. Nu toate manualele alternative răspund cerințelor. Îmi amintesc, eram inspector cu reforma, când englezii au gândit sistemul de manuale alternative. Se stabilesc, ca la licitație, puncte de evaluare, și în funcție de acestea se acceptă o variantă sau alta (fidelitatea programei, realizarea din punct de vedere didactic: grafic și metodologic, plus  accesibilitate – preț). La noi, s-au făcut autori de manuale toți cei care au avut prieteni în stânga și în dreapta.
Problema violenței în școli a fost pusă pragmatic. Preocupați cu problemele existenței, care nu sunt deloc ușoare, părinții au scăpat copiii de sub control, iar aceștia au intrat în diferite grupuri. Stoparea fenomenului nu trebuie să se facă mărind numărul  de paznici (portari), ci prin întronarea unui spirit educativ al școlii. Activitățile desfășurate în parteneriat cu poliția se dovedesc eficiente.
-Domnule inspector general, la finalul discuției noastre, câteva dintre problemele pe care vi le-ați propus la început de „mandat”.
- Să fac cât mai eficiente aceste lucruri legate de problemele ridicate la reuniunea inspectorilor generali. Să implementez ca lumea programul de transport al elevilor. O să am grijă să nu existe unități de învățământ vitregite, în acest sens, aștept finanțarea pe cap de elev. Doresc apoi să elimin mentalitatea că fiecare trebuie să aibă neapărat un loc de muncă, un post (călduț). Școala nu există în primul rând pentru profesori, ci pentru copii!
- Vă mulțumesc, și vă doresc succes în implementarea celor propuse.
Ovidiu DAN

Trimite email
joi, 6 noiembrie 2025, 23:44:42 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Concert Phoenix la Hard Rock Cafe, București,
miercuri, 12 noiembrie 2025, ora 21.00...