Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
25 noiembrie 2020
*1. Ideea unui profesor britanic: acces universal la învățământul superior – ,,cheie” pentru combaterea dezinformării / În lumea digitală, pentru oameni e vitală ,,capacitatea de a nu fi înșelat”
.....
,,Pandemia ne scufundă în lumea virtuală mai adânc și mai rapid decât ne-am fi putut imagina cu doar un an în urmă, iar ușurința de proliferare a falsurilor devine tot mai tulburătoare”, scrie într-un articol publicat de revista de specialitate Times Higher Education profesorul Tim Blackman, vicecancelar al The Open University, mare universitate britanică având o lungă tradiție de predare la distanță. În acest context, el face trimitere la rolul educației de a preveni înșelăciunea și afirmă: ,,pentru ca învățământul superior să poată vaccina populațiile împotriva dezinformării, e nevoie să universalizăm accesul la acesta”.

*2. Avocatul Poporului cere Ministerului Educației să ia în considerare redeschiderea școlilor, conform recomandării OMS
.....
Avocatul Poporului cere Ministerului Educației să suspende educația online și să ia în considerare redeschiderea școlilor, practică la care au recurs aproape toate marile state europene. Instituția condusă de Renate Weber s-a sesizat din oficiu în legătură cu situația asigurării de laptopuri la cerere pentru profesori, pentru continuarea școlii în on-line, se arată într-un document obținut de Edupedu.ro.

*3. Cercul de informatică ,,Programare cu răbdare”, premiat la WITSA Global ICT Excellence Awards. Activitățile STEM s-au extins la nivel național cu peste 800 de copii la doi ani de la înființare
.....
La doi ani de la înființare, cercul de informatică ,,Programare cu răbdare” de la Bacău se extinde la nivel național și primește premiul World Information Technology and Services Alliance (WITSA). Cercul are acum peste 20 de centre în țară și chiar în alte țări, iar 800 de copii și tineri frecventează activitățile educative.
Premiile WITSA Global ICT Excellence Awards onorează realizările în aplicarea tehnologiei informației în întreaga lume. Câștigătorii au prezentat excelență în una din cele patru categorii: Excelența sectorului public, Excelența sectorului privat, Creșterea durabilă și Oportunitatea digitală.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
21 noiembrie 2020
*1.Estonia: Ministrul Educaţiei demisionează după ce presa a scris că își ducea copiii la școală cu șoferul și mașina de serviciu
.....
Ministrul Educaţiei din Estonia, Mailis Reps, a demisionat ,vineri, după ce presa locală a arătat că ea folosea maşina de serviciu şi şoferul pentru a-şi duce copiii la şcoală, informează dpa, citată de Agerpres.
Tabloidul Ohtuleht a scris că un şofer al ministerului a folosit de mai multe ori o maşină de serviciu pentru a duce la şcoală şi a-i aduce acasă pe copiii lui Mailis Reps.

*2.Olimpici naționali de liceu au creat un site unde îi ajută pe elevii de a VIII-a să învețe pentru Evaluarea Națională: Scopul este de a ajuta copiii cu mai puține resurse să își atingă obiectivele educaționale, în contextul pandemiei
.....
Șase olimpici au pornit un proiect inedit pentru a-i ajuta pe elevii mai mici care trebuie să susțină în vara viitoare Evaluarea Națională. „Ne dorim să ajutăm elevii de clasa a VIII-a să treacă cu bine peste această situație dificilă creată de pandemie. Oferim lecții săptămânale care urmează curricula pentru Evaluarea Națională 2021”, au explicat aceștia în descrierea de pe site-ul pentru meditații lansat de ei – matex.xyz.

*3. Tabloul dezastrului din învățământul superior: România – pe ultimele locuri din Europa la numărul de tineri cu studii superioare, rata de înscriere la universitate, personal academic – Raport Bologna 2020
.....
România se află pe ultimul loc în Europa când vine vorba despre procentul persoanelor cu studii superioare în categoria 25-34 de ani, pentru care-și propusese o creștere substanțială până în 2020, potrivit unui nou raport dat publicității săptămâna aceasta. Documentul arată că țara se află, în același timp, printre ultimele din Europa din punct de vedere al persoanelor cu studii superioare pe celelalte categorii de vârstă, în pofida unor creșteri semnificative în ultimul deceniu și jumătate. În plus, se numără printre ultimele state europene la capitole precum rata de înscriere a tinerilor în învățământul superior, în timp ce numărul de instituții de învățământ superior și cel al angajaților din mediul academic au înregistrat scăderi în ultimele două decenii, marcate de dezvoltare la nivel european.

„Nu mă leagă nimic de scaun și de funcție”

Interviu cu prof. Ioan Șereș, inspector general al Inspectoratului Școlar al județului Bihor

„Nu mă leagă nimic de scaun și de funcție”

Din 31martie 2008, Inspectoratul Școlar al județului Bihor are un nou general în persoana profesorului Ioan Șereș, cunoscut de dascălii bihoreni ca un bun manager și din „mandatele” anterioare, când a fost inspector de personal, inspector general adjunct cu reforma, iar ultima oară inspector școlar general, funcție din care a demisionat la 1 noiembrie 2003, din cauza unor conflicte cu ministerul.

 -Domnule inspector general, Ioan Șereș, dând știrea numirii dumneavoastră în funcția de inspector general al Inspectoratului Școlar chiar la 1 aprilie, unii puteau să o ia drept păcăleală, dacă nu ne-ar cunoaște, și nu ar fi vizualizat pozele publicate (pe site) de la evenimentul petrecut în sala Filarmonicii de Stat din Oradea.
-După cum îi știm, cel puțin dascălii noștri nu sunt atât de slabi de înger. Iar decizia de numire poartă data de 31 martie 2008. Evenimentul a fost deosebit, ca și cadrul în care s-a desfășurat, fiind prezenți în sală inspectorii generali din întreaga țară, care participau la Oradea la o reuniune de două zile cu reprezentanți ai Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului. Iar numirea a venit din partea unui secretar de stat, chiar dacă dna Pasztor Gabriella este de-a noastră, având funcția de secretar de stat pentru învățământul în limbile minorităților și relații internaționale.
-O perioadă îndelungată ați ocupat diferite funcții în cadrul Inspectoratului Școlar, pe care le-ați părăsit, de fiecare dată, doar prin demisii personale pe care vi le-ați asumat în momentele respective. E antologică ultima demisie, din înalta funcție, căreia i-am putea spune: „Gâlceava generalului Șereș cu ministerul”...
Când ați ocupat prima funcție la Inspectoratul Școlar și când s-a produs ultimul „divorț”?
-Am început ca inspector de personal, în 1991, și am demisionat din funcția de inspector general la 1 noiembrie 2003, în urma unui conflict cu ministerul.
În perioada 1991- 1995, am fost inspector de personal; din 1995, inspector general adjunct cu reforma, până în mai 1997, când am demisionat, iar din februarie 2001 și până la 1 noiembrie 2003, inspector general.
Nu mă leagă nimic de scaun și de funcție.
„Se pare că eu, acum, am un mare „nenoroc”...”
-Cum ați regăsit Inspectoratul Școlar, ce „moștenire” aveți spre gestionare, noutăți de început?
 -Drept să spun mi-a fost un pic groază, pentru că între timp s-au produs multe modificări legislative și metodologice, dar nu e chiar așa de grav, precum mi-am închipuit. Ceea ce stăpâneam înainte ca inspector general e valabil și astăzi. Sunt însă noutăți, schimbări la nivel de sistem. Grijile financiare au fost descentralizate. Este mai simplu prin implicarea primăriilor. Se pare că eu, acum, am un mare „nenoroc”(nenoroc în ghilimele), în sensul că trebuie să gestionez finanțări importante pentru sistem. Chiar în 31 martie, a avut loc o ședință de guvern care a scos o hotărâre (Hotărârea 370 din 31 martie 2008), prin care s-au alocat învățământului din Bihor sume frumoase: 1.023 de mii de lei pentru șase unități de învățământ care au reabilitări și reparații capitale în curs de derulare. Pentru continuarea lucrărilor la cele două campusuri școlare începute (C. E. „Partenie Cosma” și Gr. Șc. Sanitar „Vasile Voiculescu”) în Oradea și Liceul Teoretic „Petofi Șandor” din orașul Săcuieni au fost alocate câte 1.300 de mii de lei pentru fiecare. Pentru două grupuri școlare, tot un fel de campusuri, la Cadea și Aleșd („Alexandru Roman”), tot câte 1.300 de mii de lei pentru fiecare. O sumă extraordinar de frumoasă, 9.733 de mii de lei, pentru 105 unități școlare care au obiective de investiții, reabilitări, reparații capitale în curs de desfășurare, coordonate în totalitate de Inspectoratul Școlar. Douăzeci de unități de învățământ beneficiază de 4.241 de mii de lei pentru realizarea de utilități (19 din mediul rural, plus Grădinița nr. 1 din Marghita – pentru modernizare), toate fiind coordonate de I.S.J.Bihor.
-Într-adevăr, se vor pune în mișcare sume imense pentru reabilitări, modernizări și reparații capitale, necesare de altfel, dar pentru mobilierul școlar?
-Acum, am distribuit în școli comunicări cu banii pentru mobilier școlar nou în aproape toate unitățile, în funcție de solicitările înaintate. Suma totală pentru mobilier se ridică la 3.047 de mii de lei.
-Domnule inspector general, microbuzele școlare promise Bihorului și plătite (așa  se spune), vin tot mai greu. Miercuri, 9 aprilie, am fost prezenți la livrarea celor trei microbuze Fiat restante din lotul celor 12.
-Din păcate, nici noi și nici ministerul nu putem face nimic pentru a urgenta livrarea.
Apropo de microbuze, dorim să înlocuim vechile microbuze școlare (ARO). La Abram, Valea lui Mihai și Tarcea s-a și făcut înlocuirea, iar în perioada următoare, vom mai primi 14 microbuze Volkswagen, pentru clubul sportiv „Bihorul”, Lugașu de Jos, Vadu Crișului, Aușeu, Sânmartin (înlocuire ARO), Hotar, Buntești, Borod, Școala din Aleșd, Olcea, Tinca, Cociuba Mare, Căbești și Căpâlna.
Întâmpinăm greutăți în distribuirea acestor microbuze școlare. Sunt primării, cum este cea din Chișlaz, care declară că nu găsesc resurse financiare pentru plata șoferului și întreținerea microbuzului, deși, prin comasare, s-a desființat ciclul gimnazial (simultan) de la Cihei, reducându-se un număr de posturi de profesori, pe care i-am rezolvat. În acest fel, s-a făcut economie la salarizarea profesorilor la nivelul comunei, plus că acele săli de clasă dezafectate nu mai trebuiesc reparate și întreținute. Chișlazul este însă un caz izolat...
O să am grijă să nu existe unități de învățământ vitregite
-Timp de două zile (în 1 și 2 aprilie), la Oradea, s-a desfășurat  reuniunea de lucru a reprezentanților Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului cu inspectorii școlari generali.
Care au fost principalele probleme dezbătute?
-La o întâlnire de mare ținută, coordonată de reprezentanți de rang de secretar de stat, inspectorii generali au apreciat proiectul național lansat de reprezentanții Inspectoratului Școlar al județului Bihor – disciplina opțională „Educația ecologică și de protecție a mediului”, iar M.E.C.T. a reacționat pozitiv la editarea și distribuirea pe inspectorate școlare a manualelor noii discipline opționale. Este poate primul act de reformă care nu vine de sus, de la M.E.C.T., ci din teritoriu, respectiv de la noi, de la Inspectoratul Școlar al județului Bihor.
O problemă cu care se confruntă inspectorii generali este problema repartizării absolvenților de clasa a VIII-a în licee și școli de arte și meserii. Până acum, doar cei care promovau testele naționale puteau accesa locuri în licee. De-acum, cu teza unică, făcându-se media, toți vor putea accesa aceste locuri, în ordinea mediilor.
Cea de-a doua problemă importantă ridicată a fost cea a bacalaureatului. Anul acesta, examenul de bacalaureat va fi cel mai sofisticat. Propriu-zis, de această dată, vom avea două feluri de bacalaureat: unul după programa nouă pentru clasele a XII-a de la zi, ruta directă, și altul după programa veche pentru clasa a XIII-a ruta progresivă și alte forme de învățământ (seral și frecvență redusă).
Mișcarea personalului didactic va fi grea. Sunt foarte mulți absolvenți pe anumite specializări, iar sistemul nu-i poate înghiți. Și acum zece ani, au fost posturi greu accesibile, iar altele care devin tot vacante pentru că nimeni nu le vrea.
Legat de reformă, se tot vorbește de aerisirea programelor, dar, practic, nu se face nimic. Nu toate manualele alternative răspund cerințelor. Îmi amintesc, eram inspector cu reforma, când englezii au gândit sistemul de manuale alternative. Se stabilesc, ca la licitație, puncte de evaluare, și în funcție de acestea se acceptă o variantă sau alta (fidelitatea programei, realizarea din punct de vedere didactic: grafic și metodologic, plus  accesibilitate – preț). La noi, s-au făcut autori de manuale toți cei care au avut prieteni în stânga și în dreapta.
Problema violenței în școli a fost pusă pragmatic. Preocupați cu problemele existenței, care nu sunt deloc ușoare, părinții au scăpat copiii de sub control, iar aceștia au intrat în diferite grupuri. Stoparea fenomenului nu trebuie să se facă mărind numărul  de paznici (portari), ci prin întronarea unui spirit educativ al școlii. Activitățile desfășurate în parteneriat cu poliția se dovedesc eficiente.
-Domnule inspector general, la finalul discuției noastre, câteva dintre problemele pe care vi le-ați propus la început de „mandat”.
- Să fac cât mai eficiente aceste lucruri legate de problemele ridicate la reuniunea inspectorilor generali. Să implementez ca lumea programul de transport al elevilor. O să am grijă să nu existe unități de învățământ vitregite, în acest sens, aștept finanțarea pe cap de elev. Doresc apoi să elimin mentalitatea că fiecare trebuie să aibă neapărat un loc de muncă, un post (călduț). Școala nu există în primul rând pentru profesori, ci pentru copii!
- Vă mulțumesc, și vă doresc succes în implementarea celor propuse.
Ovidiu DAN

Trimite email

vineri, 4 decembrie 2020