Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Huedin, tot mai aproape de Oradea

Parteneriatul educațional „Prieteni de pe Criș”

Huedin, tot mai aproape de Oradea

În cadrul parteneriatului educațional „Prieteni de pe Criș”, ieri (marți, 15 aprilie 2008), la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea, a avut loc o nouă întâlnire a partenerilor de proiect de la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea și Grupul Școlar Huedin.

Proiectul de parteneriat educațional dintre cele două școli din Huedin și Oradea se derulează din anul școlar 2006 -2007, coordonatori de proiect fiind înv. Elena Gligan, de la Grupul Școlar Huedin (județul Cluj) și inst. Florica Hava, de la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea (județul Bihor), colaboratori: Marinela Cozea, director adjunct al Grupului Școlar Huedin, înv. Maria Marincaș și înv. Dorel Breșan, precum și prof. Florian Hava, directorul Școlii cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea.
„Proiectul nostru de parteneriat educațional urmărește o cunoaștere reciprocă între elevii claselor și școlilor noastre, un dialog sincer, o comunicare directă pentru a lega noi prietenii, o mai bună informare legată de cele două orașe și comunități, tradiții și obiceiuri, vizitarea unor locuri ce păstrează vestigii ale trecutului din cele două zone ale Crișului Repede, cultivarea respectului elevilor pentru istoricul, tradițiile și obiceiurile zonelor noastre”, ne-a declarat coordonatorul parteneriatului, înv. Elena Gligan.
Școala „Dacia”, școală reprezentativă a județului Bihor  
În deschiderea reuniunii de proiect, găzduite de sala de sport a școlii, directorul instituției, prof. Florian Hava, a prezentat oaspeților palmaresul impresionant al elevilor școlii (sute de premii municipale, județene, naționale și internaționale), proiecte școlare naționale și intenaționale, care au drept înfăptuitor și suport un colectiv deosebit de cadre didactice și o dotare de excepție, ce concură la imaginea unei școli reprezentative a județului Bihor.
Micii artiști pe marea scenă   
Elevii institutoarei Florica Hava și-au prezentat cartea de vizită, mai întâi în sala de sport, unde au evoluat recitatorii (Alexandru Popa, Andrei Franțiu) și artiștii (Alexa Prada, Alexandra Popovici, Cynthia Tomulețiu, Ioana Copil și Harabula Tiffany - dansatoare și majorete), și mai apoi în sala de clasă, prin diplomele, premianții și lucrările lor. În replică, oaspeții au prezentat un moment literar.
Vizitarea școlii și bibliotecii, masa festivă și ieșire în oraș
Partenerii de proiect au făcut schimb de atenții și adrese, s-au pozat cu artiștii, iar oaspeții au vizitat școala (săli de clasă, laboratoare și biblioteca), au luat masa (având parte și de un tort-surpriză cu artificii), după care au dat fuga în Orășelul copiilor. După-amiază, partenerii de proiect au vizitat Muzeul militar și Grădina zoologică din Oradea.
Următoarea întâlnire de proiect este programată în luna mai, la Grupul Școlar Huedin.
„Așteptăm cu interes, vizita partenerilor și prietenilor noștri orădeni la Huedin, prilej cu care le vom prezenta școala și orașul, precum și realizările elevilor noștri. Dorim să știe că ne-am simțit excelent la Oradea. Le mulțumin pentru primirea călduroasă și îi felicităm pentru școala frumoasă în care învață și rezultatele deosebite obținute”, a ținut să ne spună directorul adjunct al Grupului Școlar Huedin, dra Marinela Cozea.
Am reținut, de asemenea, faptul că distanța de 100 de kilometri dintre Huedin și Oradea se micșorează cu fiecare întâlnire de proiect, astfel încât, orașul Huedin e tot mai aproape de Oradea, Crișul (cel) Repede fiind unul dintre lianții lor naturali care le „mediază” apropierea. (Ovidiu DAN)  
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:  Huedin, tot mai aproape de Oradea.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:31:11 Ora standard a Europei de Est