Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua porților deschise la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna”

Marți

Ziua porților deschise la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna”

Marți, 8 aprilie 2014, Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” a fost gazda unor serii de activități desfășurate în cadrul săptămânii „Școala altfel”, sub egida „Ziua porților deschise”.

Pe parcursul zilei, atât conducerea școlii cât și cadrele didactice au primit la sediul școlii de pe str. C. Brâncoveanu absolvenți ai clasei a VIII-a de la diferite școli din oraș și județ care au vizitat atelierele și laboratoarele școlii și au asistat sau chiar au interacționat cu elevii școlii într-o varietate de activități propuse.
Astfel, la cabinetul de legislație rutieră, sub coordonarea prof. Negrean Alexandrina Simona și prof. Postole Gretta au avut loc activități de simulare-auto, exerciții de conducere, efectuarea unor ornamente de Paște din sârmă în formă de găină și suporturi din sârmă pentru ouăle de Paște, precum și realizarea unor roboței – mașinuță, ladybug și microbug încasetat. Profesorii coordonatori și ceilalți profesori implicați – Goga Ioan și Urdea Elena – au monitorizat implicarea elevilor din toate clasele de mecanică din școală și i-au încurajat și pe vizitatori să se implice în aceste activități antrenante.
În cele două saloane de estetică s-au realizat coafuri și lucrări de fantezie, în armonie cu coafurile executate, precum și manichiură și machiaje diferite. Celor prezenți li s-au explicat diferitele tehnici de coafură și unii invitați au profitat de ocazie și au fost coafați, tunși sau li s-a efectuat o manichiură deosebită de către elevii clasei a IX-a B, a X-a C și a XI-a B. Activitățile din salonul I de coafură au fost coordonate de maistrul Crișan Csilla și prof. Sabău Elisabeta, iar la salonul II, activitățile s-au desfășurat sub îndrumarea maistrului Abrudan Luminița și a prof. Sipos Marta.
O altă activitate derulată, de această dată în laboratorul de gastronomie a fost realizarea de dulciuri de bucătărie și gustări – clătite, plăcinte și fursecuri de către elevii clasei a IX-a A, împreună cu elevii invitați. Maistrul Ciurez Virginia, coordonatorul activității, prof. Bogojel Otilia și  prof. Pop Marina s-au asigurat că toți cei invitați savurează din bunătățile preparate. Totodată, în salonul de tehnici de servire, elevii clasei a XII-a C, de la profilul organizator-banqueting au aranjat o masă festivă pentru a-și demonstra calitățile specifice profilului lor.
La atelierul de tâmplărie, coordonatorii prof. Clitan Dumitru și Chioran Pompei au îndrumat elevii clasei a XI-a C și au organizat o expoziție cu produse de artizanat și sculptură, constând în casete sculptate, rame tablouri, imitând parțial coaja lemnului, farfurii artizanale, oglinzi și figurine (ciobănaș și gheișă). De asemenea, pe secțiuni din lemn tăiat transversal s-au executat picturi cu anotimpul primăvara și toamna. Tablourile au fost executate din piese puzzle, urmând apoi să fie înrămate.
La atelierul mecanic,, sub coordonarea prof. de instruire practică Chiriac Fănel s-a realizat activitatea demonstrativ-practică  de montare și demontare a motorului, precum și explicarea rolului și a funcționării părților componente ale acestuia elevilor clasei a X-a A.
Atelierele de textile au fost și ele inundate de vizitatori curioși. Aceștia au asistat la realizarea de haine din materiale reciclabile și la ornamente de Paște – activitate coordonată de prof. Simona Lăcătușu și prof. Olar Cristina, în laboratorul de industrie textilă, iar maistrul Vicaș Ana a realizat împreună cu elevii școlii și invitații  papioane din mătase la atelierul de croitorie. Prof. Varga Violeta și prof. Koka Camelia au derulat ateliere de creație pe teme pascale efectuând picturi pe figurine de ghips, mandale în vederea realizării unor ghirlande precum și felicitări din origami.
Nici profesorii de discipline teoretice nu s-au lăsat mai prejos. În cadrul unui atelier de lucru, profesorii de limbi moderne Bungău Angela, Chișiu Ramona și Holhoș Felicia au stimulat interacțiunea lingvistică a elevilor clasei a XII-a B, într-o activitate de învățare non-formală cu titlul „Identitate națională britanică și franceză – stereotipuri culturale și iconuri naționale”. S-a urmărit stimularea achiziției lingvistice a elevilor prin implicarea acestora în activități interactive precum: prezentarea de materiale multimedia pe tema francofoniei, audiții melodii reprezentative pentru cele două națiuni, rezolvare de puzzle-uri, ghicitori și cuvinte încrucișate. La finalul activității s-au expus produsele finale ale activității - cele două colaje realizate de echipele de elevi, colaje care  ilustrează specificul național al Franței și al Marii Britanii.
Tot într-o atmosferă relaxată și cu accente practice și-au desfășurat activitatea și prof. Teușdea Alexandrina, prof. Maszarik Dorin și inginer Moț Adrian. Aceștia au dorit să pună în practică cunoștințele teoretice învățate la clasă și au efectuat următoarele experimente: electroliza sulfatului de cupru, circuite electrice din portocale și cartofi, experimentul cu mașina Van der Graff și mici construcții de mașini propulsate de baloane cu aer.
Toți cei implicați în activitățile derulate au constatat impactul pozitiv al acestor activități educative non-formale asupra elevilor, care au interacționat cu profesorii lor, precum și cu colegii din alte școli. Feedback-ul oaspeților a fost, de asemenea, unul favorabil, viitorii liceeni integrându-se cu succes în mijlocul colegilor mai mari.
Director,
prof. ec. dr. Răzvan Vonea
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Ziua porților deschise la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna”.

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:46:42 Ora standard a Europei de Est