Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Învățăm să dăruim” - acțiune de voluntariat la Grădinița Nr. 2 - „Armonia” Marghita

În cadrul săptămânii „Școala altfel”

„Învățăm să dăruim” - acțiune de voluntariat la Grădinița Nr. 2 - „Armonia” Marghita

În cadrul săptămânii „Școala altfel” - „Să știi mai multe, să fii mai bun!”, am desfășurat multe activități printre care și acțiunea de voluntariat, intitulată sugestiv „Învățăm să dăruim”.

Analizând realizările din cadrul săptămânii  „Școala altfel”, constatăm că fiecare zi a adus ceva nou în viața preșcolarilor noștri.
Luni (7 aprilie 2014), Minte sănătoasă în corp sănătos” – activități practic-gospodărești, jocuri de mișcare, întreceri sportive și evaluarea parțială a proiectului național Viața”, de promovare a unei alimentații sănătoase.
Marți - „Prietenii naturii”, acțiuni de plantare de flori și pomi fructiferi în curtea grădiniței, precum și activități de ecologizare a spațiilor verzi din grădiniță.
Miercuri - „Din suflet de copil”, activitate de voluntariat: donare de jucării, hăinuțe, rechizite din partea preșcolarilor, a familiilor acestora și a personalului din Grădinița Nr. 2 - „Armonia” Marghita.
Joi - „Învățăm să trăim împreună”(Așa-i portul pe la noi), activități de evaluare anuală a proiectului de parteneriat De pe plaiuri bihorene”, cu grădinițele din Berettyoujfalu (ateliere de lucru cu tema Obiceiuri și tradiții, dansuri populare).
Vineri - „În lumea poveștilor”, activități culturale, ateliere de creație, dramatizări.
Dar, de departe, cea mai împlinită este acea zi în care am reușit să aducem un zâmbet pe chipul unor copii, prin efortul comun al educatoarelor, copiilor, părinților, comunității, prin care i-am învățat pe copii importanța gestului de a dărui.
Deci, ziua de miercuri, 9 aprilie, a fost o zi specială, intitulată „Din suflet de copil”,  în care am pus bazele unui parteneriat de voluntariat cu o fundație ce stă în sprijinul copiilor nevoiași, Fundația „Smiles” Oradea, la inițiativa noii noastre colege,  prof. Oros Cristina, care este voluntar activ al acestei asociații. Mesagera Fundației „Smiles”, dna Hava Maria, a preluat pachetele cu microbuzul fundației și ne-a făcut bucuria de a lăsa câteva gânduri și impresii în Cartea de onoare a grădiniței.
Suntem o mână de fete inimoase, educatoare, îngrijitoare, asistenta, așa îmi place mie să spun despre colectivul grădiniței noastre, pe care generic am  denumit-o „Armonia”: Doina, Ana Maria, Ioana M., Carmen, Ioana C., Dana S., Eugenia, Nadia, Dana R., Cristina, Claudia, Elisabeta, Marcela, Edina, Szidonia.
Prin specificul muncii noastre, îi învățăm pe copii să fie buni, să-i respecte pe cei din jur, să ajute, să trăiască în armonie unii cu alții. Și pentru a ne realiza scopul avem activități specifice, cuprinse în curriculum, conform particularităților de vârstă ale copiilor (povestiri, lecturi după imagini, prezentări PPT, jocuri de rol, convorbiri etc), dar  am simțit că e nevoie să punem în practică tot ce am învățat la activități. Așa s-a născut ideea ca în săptămâna „Școala altfel!”, să facem și noi ceva altfel, să învățăm să dăruim. La această vârstă, copiii se despart cu greu de hăinuțele și jucăriile lor, de aceea le-am cerut părinților să ne fie alături, să le explicăm împreună că alți copii au nevoie de ajutorul nostru. Părinții au îmbrățișat imediat această idee și s-au implicat activ și afectiv în realizarea ei, alături de copii:  au colectat hăinuțe și jucării, le-au ambalat în cutii, au scris numele copiilor pe ele, au transmis mesaje pentru acei copii.  Unii părinți au donat și alimente, care cu siguranță că au fost binevenite, mai ales acum, în preajma sărbătorilor de Paști. A fost muncă în echipă! Păcat că emoțiile și trăirile acelor zile de lucru nu pot fi transmise prin cuvinte! Numărul cutiilor a crescut de la o zi la alta și am ajuns ca în ziua acțiunii să avem câte un munte de cutii în mijlocul fiecărei săli de grupă, cutii mari, cutii mici, colorate, frumos ornate, care așteptau să fie ridicate și dăruite copiilor. Și au fost nesperat de multe, au umplut o dubiță.  Povestea acestor cutii nu s-a oprit aici, ea a continuat cu drumul lor lung spre o altă grădiniță de copii, unde o mână de copii le-au așteptat cu sufletul la gură. Ele  au adus zâmbetul pe fețele copiilor și bucurie în sufletele lor, ale copiilor aflați în grija Fundației Smiles - Oradea, de la Grădinița Smiles din Tileagd.
A fost o simplă acțiune de voluntariat, care a pornit din suflet și a alinat suferința altor suflete, cu un simplu gest de dăruire, dar deseori, antrenați în tot felul de treburi cotidiene, în rutina zilnică, uităm cât de important este  pentru sufletul nostru și al celor din jur, să  facem un bine, să ajutăm, să dăruim un zâmbet, să arătăm că ne pasă.
Acțiunea noastră a fost poate o picătură într-un ocean de nevoi, dar dacă știm că astfel reușim să alungăm măcar o parte din ele și să schimbăm în bine viața cuiva, asta ne motivează să perseverăm. Cu siguranță, vom reveni cu alte astfel de acțiuni în care copii, părinți, educatori, să fim parteneri în promovarea întrajutorării comunitare.
Director, prof. Ardelean Mariana
și colectivul Grădiniței Nr. 2 -„Armonia” Marghita

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 02:54:04 Ora standard a Europei de Est