Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

,,Învață să citești și citește pentru a învăța”, a doua reuniune de proiect

Diseminare proiect Comenius

,,Învață să citești și citește pentru a învăța”, a doua reuniune de proiect

În perioada 25-28 martie 2014, a avut loc, în Ungaria, cea de-a doua reuniune de lucru înscrisă în programul proiectului multilateral Comenius ,,Învață să citești și citește pentru a învăța”, cu nr. de referință COM-13-PM-873-BH-BG.

Evenimentul a fost găzduit de cele două școli partenere din această țară: Lágymányosi Bárdos Lajos Két Tanítási Nyelvû Általános Iskola és Gimnázium din Budapesta și Általános Iskola Kodály Zoltán Tagiskolája din Salgótarján.
Inițiat în august 2013 de școala coordonatoare din Bulgaria, Vazrazhdane Secondary Comprehensive School Ruse, proiectul își propune stimularea competențelor de lectură ale elevilor și de înțelegere a textului printr-un set de metode interactive și prin schimbul de bune practici între cadrele didactice din țările partenere. Pentru cea de-a doua întâlnire internațională, din partea Colegiului Național ,,Mihai Eminescu” din Oradea au participat dna director adjunct, prof. Eniko Hochhauser, dna director adjunct, prof. dr. Livia Muntean, dna prof. Magda Botezat și dna prof. dr. Maria Hulber, coordonatorul echipei de proiect din România.
Raportul de progres a fost prezentat în prima zi a reuniunii, în sala de conferințe a Primăriei Districtului 11 din Budapesta. Programul oficial a fost deschis prin cuvântul de întâmpinare rostit de domnul dr. Tamás Hoffman, primarul Districtului 11. A urmat intervenția domnului István Laucsek, directorul pentru Educație al Districtului 11, care a prezentat sistemul educațional public din Ungaria, implementat în prezent de Klebelsberg Institution Maintenance Centre (KLIK). În continuare, cele șapte școli partenere au făcut o analiză a tuturor activităților desfășurate până în acest moment, demonstrând că toate sarcinile stabilite la prima reuniune au fost îndeplinite. Pentru o mai precisă ilustrare, școala noastră și-a structurat raportul în funcție de tipul activităților proprii: 1. de promovare a proiectului (amenajarea colțului Comenius și lansarea sa printr-o conferință de presă); 2. de diagnoză (aplicarea chestionarelor pentru elevi, părinți și bibliotecari, precum și a grilelor pentru detectare a dislexiei la copii); 3. de lectură (,,Bibliotecar pentru o săptămână”, ,,Oradea citește”, Club de lectură în limbi străine, ,,O poveste desenată”, ,,Cum să găsești o carte”, ,,Copiii citesc copiilor”); 4. concursuri inițiate de actul lecturii (,,Poveștile copilăriei”, ,,Carnavalul personajelor literare”, ,,Suntem cu 100 de zile mai isteți!”); 5. dramatizări (,,Fetița cu chibrituri”); 6. activități interdisciplinare (,,Pictofabule”). Descrierea activităților a fost anticipată de diseminarea lor constantă pe website-ul internațional al proiectului, pe site-ul de tineret – învățământ „Ovidan.ro” și în revista pentru tineret și învățământ „OviDan”. Dezbaterile inițiate pe marginea prezentărilor propuse au condus la armonizarea strategiei de lucru pentru perioada următoare și la stabilirea obiectivelor comune. Sintetizând propunerile tuturor partenerilor, școala din Budapesta va edita „Ghidul pentru părinți”, un produs final menit să încurajeze implicarea adulților în activități de lectură alături de propriii copii. Pentru cea de-a treia reuniune de proiect, ce va avea loc la Vasto, în Italia, școala Nuova Direzzione Didattica va organiza un concurs internațional de creație literară, destinat elevilor din clasele a IV-a și a V-a, urmărind stimularea creativității în domeniul narațiunii ficționale, și va coordona colectarea materialelor video pentru realizarea unui DVD comun al proiectului.
Schimbul de bune practici în domeniul didacticii lecturii s-a concretizat în cele două zile de activități didactice prin asistența la un număr considerabil de lecții deschise, ținute la școlile din Budapesta și Salgótarján. Au fost apreciate metodele și mijloacele moderne de predare, interactivitatea și rezultatele obținute în urma activităților de lectură incluse în lecțiile de limba engleză, de limba maghiară, de istorie și de muzică la clasele primare și la clasa a V-a. Partenerii au fost invitați să participe la mici spectacole, cu dramatizări, dansuri tradiționale, muzică corală și instrumentală, apoi să viziteze sălile de clasă, bibliotecile, laboratoarele, sălile profesorale, bazele sportive și de recreere a elevilor. Un spațiu complementar de învățare, prezentat la Budapesta, a fost Muzeul Poveștilor, unde micuții, însoțiți de profesori sau de părinți, au posibilități nelimitate de creare a propriilor basme ori de identificare cu personajele preferate din cărțile copilăriei.
Dimensiunea culturală, istorică și geografică a capitalei Ungariei ne-a fost dezvăluită printr-un captivant tur ce a cuprins în itinerariul său Palatul Parlamentului, Piața Kossuth, Piața Libertății, Biserica din Grotă, Piața Gellért, Piața Széchenyi István, Citadela, Piața Eroilor, Castelul Huniazilor, Castelul Buda, Biserica Mátyás, Bastionul Pescarilor, promenade pe falezele Dunării și o minicroazieră pe fluviu. La Salgótarján, panorama Castelului Somoskõ, ce străjuie de pe înălțimi granița maghiaro-slovacă, ne-a ilustrat o pagină din istoria medievală a Ungariei.
În final, partenerii au stabilit modul de acțiune comună pentru pregătirea următoarei reuniuni de lucru, care va avea loc în luna iunie 2014, la Vasto, în Italia.
Acest proiect a fost finanțat cu sprijinul Comisiei Europene.
Acest articol reflectă numai punctul de vedere al autorului, iar Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informațiilor pe care le conține.
Prof. dr. Maria Hulber,
coordonatorul echipei de proiect din România
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: ,,Învață să citești și citește pentru a învăța”, a doua reuniune de proiect.

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

vineri, 21 iunie 2019