Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
10 iunie 2022
Astăzi este ultima zi de școală dintr-un an școlar care plasează România în topul statelor europene la capitolul cele mai puține zile de cursuri.
Vacanța de vară care începe acum se va încheia pe 4 septembrie. Copiii vor începe următorul an școlar, 2022-2023, pe 5 septembrie 2022. O premieră a viitorului an școlar este dispariția semestrelor și a tezelor obligatorii. Concret, din 5 septembrie elevii vor reveni la școală pentru a urma cinci „module de învățare” (în loc de semestre) și cinci vacanțe. Paradoxal, deși toată dezbaterea inițiată de ministrul Cîmpeanu cu privire la modificarea organizării anului școlar a avut ca temei extinderea numărului de zile de școală, pentru ca elevii români să ajungă la media europeană, și anul viitor școlar va avea o durată tot de 36 de săptămâni, la fel de scurt ca cel actual în privința numărului de zile de școală, după cum a arătat Edupedu.ro într-o analiză.
Structura anului școlar 2022-2023, publicată în Monitorul Oficial, indică un an care începe mai devreme și se termină mai târziu, ceea ce ar sugera un an școlar mai lung, fie și în situația reorganizării, dar apar mai multe vacanțe ce împart anul în cinci module de școală, precum și perioade libere la care se adaugă sărbători legale.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
5 aprilie 2022

1.Elevii unei școli din Gorj au dat de două ori simularea la Evaluarea Națională 2022 la limba și literatura română, după ce profesorii le-au distribuit subiectele greșite / Elevii au primit subiectele adresate celor care învață în limba maghiară.
O anchetă la Școala Albeni din județul Gorj a fost deschisă de Inspectoratul Școlar, după ce elevii de clasa a VIII-a au primit ieri, la simularea Evaluării Naționale 2022 subiecte dedicate elevilor care studiază în limba maghiară și care învață limba română ca limbă secundară. După terminarea examenului, copiii au fost rechemați în sala de examen pentru a susține din nou simularea cu subiectele destinate lor, potrivit Europa FM.
Aproape 30 de elevi de clasa a VIII-a de la Școala Gimnazială Albeni, școală cu predare doar în limba română, au susținut luni de două ori simularea la Evaluarea Națională. La ora 9.00, când a început examenul, elevii au primit subiectele pentru școlile cu predare în limba maghiară, deși la Gorj nu există nicio astfel de unitate de învățământ.

2. Studenții din România ar putea accesa împrumuturi prin Fondul European de Investiții – temă discutată la Luxemburg de ministrul Sorin Cîmpeanu cu vicepreședintele Băncii Europene de Investiții, Christian Thomsen.
Posibilitățile accesării de către studenți a unor împrumuturi prin Fondul European de Investiții (FEI) au fost discutate de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, cu vicepreședintele Băncii Europene de Investiții, Christian Kettel Thomsen, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro.
„Un subiect important pe agenda discuțiilor a fost sprijinul pe care BEI îl poate acorda procesului de dezvoltare a învățământului superior în România”, scriu reprezentanții ministerului.
„A fost analizată și oferta de suport din partea BEI pentru integrarea refugiaților ucraineni, cu accent pe sprijinul oferit elevilor și studenților. Alte teme atinse au vizat oportunitățile de cooperare în cadrul PNRR și în contextul cadrului financiar multianual (2021 – 2027), precum și posibilitățile accesării de către studenți a unor împrumuturi prin Fondul European de Investiții (FEI)”, potrivit sursei citate.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
10 ianuarie 2022
1.Testele de salivă pentru elevi nu ajung în școli prea curând, contestația depusă abia azi la licitație are 10 zile termen pentru rezolvare / Ovidiu Zară, Consiliul de Soluționare a Contestațiilor: Mai poate exista o întârziere și după aceea, decizia C.N.S.C. va putea fi și ea contestată

Testele de salivă destinate elevilor nu vor ajunge mai devreme de două săptămâni în școli din cauza contestației la procedura de licitație. Procedura prevede că, după ce contestația a fost înaintată, Oficiul Național pentru Achiziții Publice (O.N.A.C.) are la dispoziție maximum cinci zile să pună la dispoziția Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (C.N.S.C.) pentru depunerea dosarului cu toate informațiile necesare rezolvării contestației. Apoi, C.N.S.C. are la dispoziție 10 zile pentru comunicarea unei decizii, însă probabil că nu va dura 10 zile ci mai puțin, având în vedere situația urgentă din sistemul de învățământ, a explicat pentru Edupedu.ro Ovidiu Zară, purtătoruld e cuvânt al instituției.

8 ianuarie 2022
2.Experimente virtuale de Chimie și Biologie și învățarea digitală a ortogramelor, lecțiile create de profesorii Florin Viu și Ramona Drăguț, premiate în Concursul #Digitaliada: „Încrederea în puterile mele de-a face ceva pentru elevii mei a fost un mare câștig”

„Câștigarea unui premiu, știind că materialul a fost jurizat de profesori de prestigiu și cu experiență, înseamnă încredere. Capeți încredere în munca ta, vezi că poți face lucruri de valoare care să-i ajute pe elevi”. Mărturia vine de la învățătoarea Ramona Drăguț, câștigătoare la concursul #Digitaliada de anul trecut cu proiectul „Scriem corect”. Premiant de asemenea anii trecuți și participant acum din nou la ediția 6, Florin Viu, profesor de Chimie și Biologie a povestit pe larg pentru Edupedu.ro cum a început primele experimente virtuale pentru copii, cum s-a dezvoltat relația cu elevii în orele în care digitalul a fost parte, precum și transferul la Casa Corpului Didactic, unde tocmai a promovat examenul de metodiști pentru dezvoltarea de resurse educaționale. „La Casa Corpului Didactic tot în urma performanțelor obținute la concursul #Digitaliada am venit”, a explicat profesorul.

In Memoriam - Acad. Dimitrie D. Stancu (1927-2014), un pionier al învățământului informatic românesc

BIOSCHIÞE DE INFORMATICIENI ROMÂNI DE SUCCES (8)

In Memoriam - Acad. Dimitrie D. Stancu (1927-2014), un pionier al învățământului informatic românesc

Am aflat, cu tristețe în suflet, că în joia mare, la 17.04.2014, a trecut în neființă Acad. Dimitrie D. Stancu [1]. Mi-a fost profesor de Analiză numerică la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj - Napoca (UBB) și apoi președinte al comisiei la care mi-am susținut examenul de licență. Deoarece conducătorul meu de doctorat, prof. univ. dr. Grigor Moldovan, și-a luat doctoratul sub conducerea sa, pot considera că D.D. Stancu este „bunicul” meu științific [2].

Dar nu numai datorită acestor legături m-am decis să-i dedic acest episod, ci mai ales pentru faptul că D.D. Stancu va rămâne în istoria matematicii și informaticii pentru contribuțiile sale științifice și pentru faptul că a jucat un rol important în fondarea și dezvoltarea ulterioară a școlii informatice clujene, după cum putem afla din Conferința prezentată la aniversarea a 35 de ani de la înființarea Centrului de Calcul al UBB Cluj - Napoca, 2 iunie 2010, susținută de prof. G. Moldovan [3].
D.D. Stancu poate fi un model de reușită pentru copiii care se confruntă cu greutățile vieții, dar au dorința și voința de a învinge în viață.
Dumnezeu să-l odihnească în pace. Sincere condoleanțe familiei.
Viața și educația
După cum aflăm din [4], D.D. Stancu a avut o viață zbuciumată. Născut în comuna Călacea din județul Timiș, a rămas orfan de tată de mic copil. Datorită faptului că mama sa a rămas fără un suport material, a fost nevoit să slugărească la un cioban, păstorindu-i acestuia oile. Ulterior, fratele său mai mare îl duce la Orfelinatul „Regina Maria” din Arad.
Primele două clase primare le-a urmat la orfelinat, iar ultimele două clase primare le-a finalizat la Sânnicolaul Mic. A urmat Gimnaziul Teoretic din Aradul Nou și Liceul „Moise Nicoară” din Arad.
A fost un elev strălucit, mai ales la matematică, iar ca urmare a intrat cu succes la Facultatea de Matematică și Fizică a Universității „Victor Babeș” din Cluj (în prezent Facultatea de Matematică și Informatică a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj - Napoca), unde a fost numit încă din vremea studenției preparator, iar la absolvire asistent universitar la Catedra de analiză matematică, condusă de acad. Tiberiu Popoviciu, cu care și-a dat ulterior doctoratul.
A parcurs toate treptele ierarhiei universitare, lector, conferențiar și profesor universitar. A devenit conducător de doctorat și sub conducerea sa 41 de cercetători au obținut titlul științific de doctor în matematică, primul său doctor fiind chiar G. Moldovan [2].
Contribuție la fondarea și dezvoltarea școlii informatice clujene
În [3] G. Moldovan spune: „Începe o activitate în domeniul calculatoarelor doar în momentul în care se înființează în 1962 la Facultatea de Matematică secția de Mașini de calcul la care s-au predat două cursuri în domeniu, unul în anul IV, denumit Mașini de calcul, ținut de conf. Kiss Ernest și un altul de Programare în limbajul FORTRAN predat de profesorul D.D. Stancu, la întoarcerea domniei sale din SUA în 1962”. Deci, D.D. Stancu poate fi considerat unul dintre pionierii informaticii clujene, deoarece a predat primul curs de programare la universitatea clujeană.
Tot de la profesorul Moldovan, primul discipol al lui D.D. Stancu, aflăm despre rolul important jucat de D.D. Stancu: „Dar sunt notabile eforturile pe care le face profesorul D.D. Stancu pentru formarea unor colective de specialiști care să se ocupe de domeniul calculatoarelor. Alături de alți specialiști din țară în domeniul mașinilor de calcul, D.D. Stancu în 1963 și puțin mai târziu Gr. Moldovan, participă la lucrările grupului GAMS constituit la nivelul statelor ce făceau parte din blocul socialist și care se ocupă de programarea automată a calculatoarelor”.
Un alt element de pionierat remarcat de profesorul Moldovan, de data asta la nivel național, este următorul: „La Cluj, profesorul D.D. Stancu, exponent al școlii de analiză numerică, publică pentru prima dată în România, în Gazeta Matematică, seria A, în anul 1965, o suită de 4 articole despre programarea automată și despre limbajul ALGOL 60. În același an, 1965 și tot în Gazeta Matematică, seria A, vol. 65(5), apare primul program elaborat în limbajul FORTRAN înserat într-un articol scris de Gr. Moldovan. Apoi, tot în același an D.D. Stancu și Gr. Moldovan publică: Proiect de terminologie românească pentru limbajul ALGOL-60 cuprinzând și terminologia corespunzătoare în limbile: engleză, franceză, germană, rusă, litografiat la Universitatea din Cluj, 1965”.
Opera științifică
D.D. Stancu a adus contribuții științifice deosebite, mai ales în domeniul Analizei numerice, cu implicații informatice. În special, în aproximarea funcțiilor, numele său a intrat în istoria matematicii. Azi se vorbește despre operatorii Stancu, Bernstein-Stancu, Schurer-Stancu, Stancu-Hurwitz, Durrmeyer – Stancu, Baskakov–Durrmeyer–Stancu, Kantorovich – Stancu etc.
Cei interesați pot afla mai multe despre opera științifică a regretatului profesor Stancu din sursa [5].
Recunoașteri
Pentru meritele sale, în anul 1999, a fost ales Membru de Onoare al Academiei Române [6].
Ioan Dzițac
 
 [1] http://www.cs.ubbcluj.ro/trecerea-in-eternitate-a-acad-prof-univ-dr-dimitrie-d-stancu/
[2] http://genealogy.math.ndsu.nodak.edu/id.php?id=44966&fChrono=1
[3] http://www.cs.ubbcluj.ro/~moldovan/ConferintaAniv35ani.pdf
[4] http://ro.wikipedia.org/wiki/Dimitrie_D._Stancu
[5]  http://www.cs.ubbcluj.ro/academician-prof-univ-dr-dimitrie-d-stancu/
[6]   http://www.academiaromana.ro/bdar/armembriO.php

Trimite email

vineri, 19 august 2022