Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
5 februarie 2025

Înscrieri deschise pentru elevi și profesori la concursul național de tehnologii digitale inovatoare – 3DUTECH 2025, concurs inclus în calendarul Ministerului Educației (P)

Elevi si robot – 3DUTECH
3DUTECH a lansat pentru toți elevii și profesorii din România un nou Concurs național de tehnologii digitale inovatoare. Cele mai creative proiecte care vor îmbina Inteligența Artificială, modelarea și printarea 3D și robotica vor fi premiate. Înscrierea este gratuită, iar concursul este inclus în calendarul Ministerului Educației. Tema acestei ediții a Concursului național 3DUTECH este AI For Good – noi tehnologii pentru un viitor mai bun.
Participanții vor avea ocazia să-și pună creativitatea și abilitățile tehnice la lucru pentru a dezvolta soluții inovatoare cu impact real și cele mai bune proiecte pot câștiga premii importante.

Concursul se desfășoară în perioada 1 februarie – 30 mai 2025 și vizează toți elevii și profesorii din învățământul preuniversitar din România, indiferent de specializare, județ sau tipul școlii. Înscrierea este gratuită pentru echipele de elevi și profesori până pe 20 aprilie, care își pot trimite proiectele până la data de 9 mai 2025 pe adresa contact@3dutech.ro.

Concurs național „AI For Good – noi tehnologii pentru un viitor mai bun”
Elevii din toată țara sunt provocați să creeze un sistem inteligent (robot, dronă, dispozitiv, etc) bazat pe inteligență artificială care să răspundă la o problemă identificată și formulată de fiecare echipă și care să aibă legătură cu unul dintre următoarele domenii: educație, dezvoltare durabilă sau situații de urgență.

Tema acestei ediții este „AI For Good – noi tehnologii pentru un viitor mai bun”.

Pot participa echipe formate exclusiv din elevi sau din elevi coordonați de profesori. Participarea este gratuită. Concursul este inclus în Calendarul Ministerului Educației.

Anul acesta, participanții vor fi nevoiți să identifice și să formuleze o problemă având legătură cu unul dintre cele trei domenii (educație, dezvoltare durabilă sau situații de urgență), să elaboreze un concept pentru sistemul inteligent și la final să fabrice un prototip al acestuia.

Astfel, cei înscriși vor avea oportunitatea de a-și expune propriile idei folosind aplicații din domeniul modelării și imprimării 3D, roboticii și inteligenței artificiale pentru realizarea acestui concept.

Calendarul concursului național 3DUTECH
înscriere echipe 1 feb – 20 apr 2025;
înscriere proiecte 1 feb – 9 mai 2025;
preselecție proiecte 12 – 16 mai 2025;
prezentare proiecte, jurizare și anunțare câștigători 19 – 23 mai 2025;
acordare premii 26 – 30 mai 2025.
Participanții trebuie să țină cont de câteva aspecte importante în realizarea proiectului:
Soluția este adresată oricărei persoane.
Soluția este ușor de înțeles și integrat.
Soluția/ produsul nu este periculos pentru persoanele care îl folosesc.
Obiectul integrat în soluția elaborată poate fi fabricat cu ajutorul imprimantei 3D (parțial- minim 30% sau integral).
Design-ul este propriu și nu încalcă drepturile de autor ale altor designeri.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 ianuarie 2025
Ministrul Educaţiei Daniel David:
Planurile-cadru pentru liceu le voi pune în dezbatere în ianuarie și vom avea și o dezbatere națională. Nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală / Problema noastră majoră ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabilit și manualele nu sunt destul de prietenoase
„Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a anunțat ministrul Educației, Daniel David. Într-o intervenție la Antena 3, David a declarat că după lansarea în dezbatere a planurilor-cadru pentru liceu (lista cu materiile pe care le vor studia elevii de clasele a IX-a – a XII-a și numărul de ore pe săptămână alocat fiecărei discipline), va organiza și o „dezbatere națională”.
Noul ministru al Educației a precizat că nu este adeptul introducerii de materii noi. „Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală atitudinea din ultimii ani: să avem separat și educație pentru mediu, și educație de sustenabilitate, și educație juridică… Toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, pentru că tot noi ne plângem apoi că copiii au prea multe ore. Putem avea unități de învațare focalizate pe temele astea. Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a declarat Daniel David, la Antena 3.

In Memoriam - Acad. Dimitrie D. Stancu (1927-2014), un pionier al învățământului informatic românesc

BIOSCHIÞE DE INFORMATICIENI ROMÂNI DE SUCCES (8)

In Memoriam - Acad. Dimitrie D. Stancu (1927-2014), un pionier al învățământului informatic românesc

Am aflat, cu tristețe în suflet, că în joia mare, la 17.04.2014, a trecut în neființă Acad. Dimitrie D. Stancu [1]. Mi-a fost profesor de Analiză numerică la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj - Napoca (UBB) și apoi președinte al comisiei la care mi-am susținut examenul de licență. Deoarece conducătorul meu de doctorat, prof. univ. dr. Grigor Moldovan, și-a luat doctoratul sub conducerea sa, pot considera că D.D. Stancu este „bunicul” meu științific [2].

Dar nu numai datorită acestor legături m-am decis să-i dedic acest episod, ci mai ales pentru faptul că D.D. Stancu va rămâne în istoria matematicii și informaticii pentru contribuțiile sale științifice și pentru faptul că a jucat un rol important în fondarea și dezvoltarea ulterioară a școlii informatice clujene, după cum putem afla din Conferința prezentată la aniversarea a 35 de ani de la înființarea Centrului de Calcul al UBB Cluj - Napoca, 2 iunie 2010, susținută de prof. G. Moldovan [3].
D.D. Stancu poate fi un model de reușită pentru copiii care se confruntă cu greutățile vieții, dar au dorința și voința de a învinge în viață.
Dumnezeu să-l odihnească în pace. Sincere condoleanțe familiei.
Viața și educația
După cum aflăm din [4], D.D. Stancu a avut o viață zbuciumată. Născut în comuna Călacea din județul Timiș, a rămas orfan de tată de mic copil. Datorită faptului că mama sa a rămas fără un suport material, a fost nevoit să slugărească la un cioban, păstorindu-i acestuia oile. Ulterior, fratele său mai mare îl duce la Orfelinatul „Regina Maria” din Arad.
Primele două clase primare le-a urmat la orfelinat, iar ultimele două clase primare le-a finalizat la Sânnicolaul Mic. A urmat Gimnaziul Teoretic din Aradul Nou și Liceul „Moise Nicoară” din Arad.
A fost un elev strălucit, mai ales la matematică, iar ca urmare a intrat cu succes la Facultatea de Matematică și Fizică a Universității „Victor Babeș” din Cluj (în prezent Facultatea de Matematică și Informatică a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj - Napoca), unde a fost numit încă din vremea studenției preparator, iar la absolvire asistent universitar la Catedra de analiză matematică, condusă de acad. Tiberiu Popoviciu, cu care și-a dat ulterior doctoratul.
A parcurs toate treptele ierarhiei universitare, lector, conferențiar și profesor universitar. A devenit conducător de doctorat și sub conducerea sa 41 de cercetători au obținut titlul științific de doctor în matematică, primul său doctor fiind chiar G. Moldovan [2].
Contribuție la fondarea și dezvoltarea școlii informatice clujene
În [3] G. Moldovan spune: „Începe o activitate în domeniul calculatoarelor doar în momentul în care se înființează în 1962 la Facultatea de Matematică secția de Mașini de calcul la care s-au predat două cursuri în domeniu, unul în anul IV, denumit Mașini de calcul, ținut de conf. Kiss Ernest și un altul de Programare în limbajul FORTRAN predat de profesorul D.D. Stancu, la întoarcerea domniei sale din SUA în 1962”. Deci, D.D. Stancu poate fi considerat unul dintre pionierii informaticii clujene, deoarece a predat primul curs de programare la universitatea clujeană.
Tot de la profesorul Moldovan, primul discipol al lui D.D. Stancu, aflăm despre rolul important jucat de D.D. Stancu: „Dar sunt notabile eforturile pe care le face profesorul D.D. Stancu pentru formarea unor colective de specialiști care să se ocupe de domeniul calculatoarelor. Alături de alți specialiști din țară în domeniul mașinilor de calcul, D.D. Stancu în 1963 și puțin mai târziu Gr. Moldovan, participă la lucrările grupului GAMS constituit la nivelul statelor ce făceau parte din blocul socialist și care se ocupă de programarea automată a calculatoarelor”.
Un alt element de pionierat remarcat de profesorul Moldovan, de data asta la nivel național, este următorul: „La Cluj, profesorul D.D. Stancu, exponent al școlii de analiză numerică, publică pentru prima dată în România, în Gazeta Matematică, seria A, în anul 1965, o suită de 4 articole despre programarea automată și despre limbajul ALGOL 60. În același an, 1965 și tot în Gazeta Matematică, seria A, vol. 65(5), apare primul program elaborat în limbajul FORTRAN înserat într-un articol scris de Gr. Moldovan. Apoi, tot în același an D.D. Stancu și Gr. Moldovan publică: Proiect de terminologie românească pentru limbajul ALGOL-60 cuprinzând și terminologia corespunzătoare în limbile: engleză, franceză, germană, rusă, litografiat la Universitatea din Cluj, 1965”.
Opera științifică
D.D. Stancu a adus contribuții științifice deosebite, mai ales în domeniul Analizei numerice, cu implicații informatice. În special, în aproximarea funcțiilor, numele său a intrat în istoria matematicii. Azi se vorbește despre operatorii Stancu, Bernstein-Stancu, Schurer-Stancu, Stancu-Hurwitz, Durrmeyer – Stancu, Baskakov–Durrmeyer–Stancu, Kantorovich – Stancu etc.
Cei interesați pot afla mai multe despre opera științifică a regretatului profesor Stancu din sursa [5].
Recunoașteri
Pentru meritele sale, în anul 1999, a fost ales Membru de Onoare al Academiei Române [6].
Ioan Dzițac
 
 [1] http://www.cs.ubbcluj.ro/trecerea-in-eternitate-a-acad-prof-univ-dr-dimitrie-d-stancu/
[2] http://genealogy.math.ndsu.nodak.edu/id.php?id=44966&fChrono=1
[3] http://www.cs.ubbcluj.ro/~moldovan/ConferintaAniv35ani.pdf
[4] http://ro.wikipedia.org/wiki/Dimitrie_D._Stancu
[5]  http://www.cs.ubbcluj.ro/academician-prof-univ-dr-dimitrie-d-stancu/
[6]   http://www.academiaromana.ro/bdar/armembriO.php

Trimite email
miercuri, 12 februarie 2025, 00:41:51 Ora standard a Europei de Est