Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

O călătorie fascinantă!

Visul, devenit realitate

O călătorie fascinantă!

Totul a început cu un simplu vis. Și iată că în cele din urmă, visul a devenit realitate. Timp de 9 zile (11-19 aprilie 2014) am fost părtașii unei călătorii fascinante într-o țară cu totul deosebită: Italia.

Împreună cu profesorii noștri de istorie și geografie (Ramona și Florin Iștoc) am străbătut această țară descoperind misterele ei.
Cred cu tărie că Italia e una dintre țările lumii unde în orice colțișor ai merge n-ai cum să te plictisești. Peste tot mustește cultura, istoria în tot și-n toate. Deși e atât de simplă, bucătăria italiană te lasă de fiecare dată fără cuvinte, iar natura e un spectacol. 
După un drum destul de lung, am ajuns în Verona. Orașul e unul dintre cele mai cunoscute orașe din Italia și asta datorită unei singure atracții – Casa Julietei. Surprizele pe care orașul ți le rezervă ție, turist ignorant, sunt însă atât de mari încât nu-ți mai vine să pleci. O dată pentru că te îndrăgostești de Verona mai ceva ca Romeo de Julieta și apoi pentru că îți dai seama că mai erau atât de multe de văzut și de făcut. Însă nu am început cu Casa Julietei. Arenele romane, Castelvecchio, dar și Piața Signori ne-au oferit ocazia de a savura din frumusețile orașului și de a ne bucura de o priveliște mirobolantă asupra acestuia.
Pisa și Florența au fost următoarele noastre orașe de pe listă. Pisa este o bucățică din soarele Toscanei. Este un clișeu să-ți faci poze cum sprijini turnul, însă până nu ajungi acolo nu ai cum să-i simți farmecul. Pur și simplu pare rupt din cu totul alt peisaj. De-a lungul timpului s-au scris foarte de multe despre Florența, dar fiecare experiență în parte are farmecul ei, iar pe noi, inima Toscanei cum este numită, ne-a vrăjit. Cum să nu te simți special dacă Florența este probabil ultimul oraș conservat al Renașterii din lume și este considerat de mulți ca fiind capitala artei. Mergând pe străzi respiri istorie. Fiecare colțișor din oraș are o poveste, pietrele pe care calci sunt tocite pur și simplu de milioanele de turiști care s-au strâns de peste tot din lume ca să venereze arta dusă la cote maxime. Bineînțeles, în Florența nu trebuie să ratezi obiectivele turistice – Palazzo Pitti, Piazza della Signoria, Ponte Vecchio (cel mai romantic loc posibil), Catedrala Santa Croce, Domul.
Următoarele două zile le-am petrecut în două orașe minunate Roma și Vatican (ce-i drept, Vaticanul este un stat în stat, însă și el a avut mistere pe care am reușit să le descoperim).
Știți cum se spune… toate drumurile duc la Roma. Și pe noi se pare că ne-au dus. Orașul Etern, Orașul celor Șapte Coline, La Dolce Vita, toate aceste sintagme trimit la un singur oraș: Roma – un centru cultural, religios și de putere pe parcursul a milenii întregi. Am fost încântați de faptul că am putut vedea una dintre cele 7 minuni ale lumii și dacă nu v-ați dat seama, vorbim despre Colosseum. Priveliștea pe care ne-a oferit-o superbul Palatino asupra orașului a fost parcă ruptă din rai. Vedeai pur și simplu eleganța și istoria Romei. Ne-am bucurat să trecem și pe langă Forumul Roman, Columna lui Traian și Monumentul Vittorio Emanuele II, care nu au fost nici ele mai prejos.
După o zi lungă și obositoare, dar frumoasă, ne-am bucurat să ajungem la hotel, unde ne-am putut odihni pentru următoarea zi. 
Dis-de-dimineață, am pornit spre Vatican. El este o comoară a culturii mondiale, prin neprețuitele opere de artă pe care le deține. Știind că trebuie să ajungi devreme la Muzeele Vaticanului, ne-am grăbit și noi cât am putut. După ce am stat la coadă, ca tot omu, am reușit să intrăm. Ceea ce am văzut acolo ne-a fascinat. Într-adevăr, operele de artă pe care le deține sunt absolut superbe. Capela Sixtină este și ea o minunăție, pe care trebuie să o vezi, indiferent cât e coada de lungă. Îndreptându-ne spre Basilica din San Pietro, a venit ploaia și pe acolo, sau mai exact, grindina. Desigur că ne-am făcut uzi din cap până-n picioare, iar vizita Basilicii a fost reprogramată.
Următoarea zi a fost dedicată (în cea mai mare parte) vizitării a două obiective importante: Pompei și Napoli.
Vulcanul Vezuviu ne-a lăsat „cu gura căscată” cum se zice. Grandoarea lui, dar și istoria lui ne-a fascinat. Însă desigur, nu am vrut să ne apropiem prea mult (cine știe când explodează). Vizitarea ruinelor celebrului oraș Pompei, dar și turul panoramic al orașului Napoli ne-au lăsat o amintire frumoasă.
Deoarece în ziua precedentă nu am reușit să ajungem la Basilică, ne-am întors repejor la Vatican, după care ne-am îndreptat spre Roma, să vedem Panteonul și bineînțeles Fontana di Trevi. Acolo, zilnic, turiștii vin să arunce monede în fântână. Legenda spune că trebuie să stai cu spatele la fântână și să arunci o monedă cu mâna dreaptă, peste umărul stâng; dacă faci acest lucru, cu siguranță te vei întoarce la Roma. Monedele care sunt aruncate zilnic în fântână (se poate ajunge la câteva mii de euro) sunt adunate noaptea sau dimineața devreme și sunt donate organizației Caritas pentru ajutorarea săracilor.
Ziua de joi a fost destinată orașului San Marino. Dar până să ajungem acolo, ne-am oprit pentru jumătate de oră în bine cunoscuta stațiune Rimini, pentru o tangență cu marea. Continuându-ne drumul, am ajuns în San Marino. Micul stat San Marino este al treilea cel mai mic din Europa și este constituit din nouă citadele împrăștiate pe versanții munților. Farmecul incontestabil al locului este că în orice parte priveam, vedeam o panoramă unică. Orașul este situat la o înălțime mare. Am avut timp să facem cumpărături, să mâncăm și să vizităm tot ce trebuia. Spre seară ne-am îndreptat spre Lido di Jiselo, pentru ca-n următoarea zi, fiind și ultima, să vizităm Veneția.
Insula mișună de turiști. Insula este atât de frumoasă și de romantică, încât trebuie neapărat să vizitezi Veneția. Timp de câteva ore, ne-am pierdut prin minunatul oraș. Puntea Suspinelor, dar și micuțele magazine care se întind și se încâlcesc pe străzile Veneției au fost de o adevărată frumusețe.
Așa s-a încheiat și ultima noastră zi binecuvântată cu atâtea frumuseți neasemuite!
Le mulțumim domnilor profesori pentru oportunitatea pe care ne-au oferit-o, grupului din Salonta cu care ne-am distrat foarte bine și cu care sperăm să mai mergem și în alte locuri, celor doi șoferi, și nu în ultimul rând, ghidului, fără de care nu ar fi fost la fel. Deși am încercat să sintetizez cât de mult am putut tot ceea ce am vizitat, ar mai fi fost atâtea de spus, dar cel mai important lucru este că Italia rămâne una dintre țările cu o magnifică istorie și grandoare, pe care cel puțin odată în viață merită să o vizitezi.
Reporter: Șaitoș Petra,
clasa a X-a A, L.T.B. „Emanuel” Oradea
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: O călătorie fascinantă!

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 07:06:43 Ora standard a Europei de Est