Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Colegiul Tehnic „Șaguna” a dobândit statutului de Școală europeană

Un succes răsunător

Colegiul Tehnic „Șaguna” a dobândit statutului de Școală europeană

Sub auspiciile noii conduceri a colegiului, formată dintr-o echipă de profesori tineri și ambițioși, prof. ec. dr. Răzvan Vonea – director și prof. Ildiko Biro – director adjunct, Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” din Oradea devine primul colegiu tehnic care dobândește titlul de ȘCOALĂ EUROPEANĂ, 2014-2017.

Dedicat a fi păstrător al patrimoniului învățământului profesional, Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna” reprezintă simțul tradiției, puterea continuității și instinctul identității a ceea ce înseamnă învățământ profesional și tehnic în Oradea.
Memoria acestei școli, reflectată și în monografia școlii 1959-2014, este pentru elevii colegiului nostru, pentru absolvenții acestui liceu, dar și pentru absolvenții claselor a VIII-a care se vor îndrepta către Șaguna, o dovadă de respect și identitate culturală în rândul școlilor bihorene. Totul a început din istorie, din anul 1959, când colegiul a funcționat ca și Centrul Școlar Oradea. Prin unificarea a 44 de școli profesionale de meserii s-a creat Centrul Școlar Oradea, începând cu 1 septembrie 1959. Această nouă instituție de învățământ profesional și tehnic a funcționat fără întrerupere până în zilele noastre, fiind supusă de-a lungul timpului la numeroase transformări sau reorganizări, purtând și alte denumiri până la cea actuală de Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna”.
Partea cea mai bună a ceea ce suntem noi ca școală este legată de istorie, de tradiția acestei școli și rezultatele notabile de-a lungul timpului.
Orice aducere aminte a celor 55 de ani de existență este pentru corpul profesoral, elevi și părinți deopotrivă, o sursă de mândrie. Surprinderea unor aspecte relevante, școlare și extrașcolare, din traseul existențial al acestui liceu conferă orădenilor un amestec de melancolie, gratitudine și respect față de cei ce au format și consolidat imaginea acestui liceu.
Convingerea conducerii colegiului este că atât profesorii de azi, cât și absolvenții acestei școli, nu pot fi decât melancolici atunci când se uită în jur și compară Colegiul Tehnic A. Șaguna de azi cu cel de odinioară; o melancolie menită să nu ne descurajeze, ci să ne motiveze în a nu ne da bătuți. Și iată că eforturile conjugate ale conducerii colegiului, corpului profesoral și elevilor noștri au condus înspre obținerea unui titlu cu o mare putere de convingere pentru ceea ce reprezintă Colegiul Șaguna: statutul de ȘCOALĂ EUROPEANĂ, pentru o perioadă de 3 ani.
Competiția ȘCOALĂ EUROPEANĂ este organizată anual de MEN, având la bază o metodologie proprie de concurs. În acest an și-au depus candidaturile 117 unități școlare, din care 65 au fost declarate câștigătoare. Festivitatea de premiere și de înmânare a certificatului Școală europeană, va avea loc marți, 20 mai 2014, la Palatul Victoria în București.
Câștigarea unei astfel de competiții naționale care să prezinte publicului bihorean un inventar deloc exhaustiv al realizărilor școlii șaguniste, se datorează, în premieră, bogatei activități școlare și extrașcolare care s-au desfășurat. Este lăudabilă și militantă o asemenea realizare la ceas aniversar deoarece statuează pentru prima oară un moment marcant în istoria devenirii acestui colegiu tehnic: 55 de ani de existență și continuare a unei tradiții – învățământul preuniversitar profesional și tehnic bihorean.
Statutul colegiului de Școală europeană este, de fapt, și o invitație făcută în special absolvenților claselor a VIII-a de a descifra cât mai bine familia Colegiului Șaguna și de a se înscrie cu încredere la această școală. Acest nou statut al colegiului va constitui un reper, un punct de pornire înspre sporirea rezultatelor noastre în continuare și deschiderea acestui liceu înspre europenizare, modernizare și adaptarea lui spre nevoile pieței muncii locale și europene. Această titulatură va răspândi în sânul elevilor, părinților și dascălilor, convingerea că munca, perseverența și ambiția sunt cele în stare să dea unei școli tradiție și performanță.
Elevii Colegiului Tehnic „Andrei Șaguna” au o serie de facilități educaționale, precum: bursa profesională de 200 lei / lună, burse private din partea agenților economici din Parcul Industrial Oradea de 200 lei/lună, posibilitatea de a face stagiile de practică în străinătate prin proiecte europene, școala de șoferi, cea mai bună dotare a atelierelor și laboratoarelor de specialitate, modernizare efectuată prin proiect european Regio, posibilitatea obținerii bursei Andrei Șaguna pentru elevii care dovedesc interes și preocupare pentru învățarea unei meserii.
Nu puține au fost proiectele europene în care colegiul Șaguna a fost implicat: Comenius multilateral Europe on a plate, Comenius multilateral Active, Comenius multilateral Different languages in different countries, proiecte de cooperare transfrontalieră România-Ungaria pe teme de învățământ profesional și tehnic, proiect Regio de reabilitate și modernizare a atelierelor și laboratoarelor, Vizite de studiu în Malta, Portugalia, vizite pregătitoare în Polonia, cursuri de formare continuă Comenius ale profesorilor colegiului. Toate acestea sporesc capacitatea colegiului de a se alinia unui învățământ european și vin în sprijinul elevilor de a comunica și elimina barierele cunoașterii între țările UE.
 „Aș vrea să transmit onoarea și felicitările mele întregului colectiv de cadre didactice ale școlii, cu ocazia acestei reușite de a obține certificatul Școală europeană 2014-2017. Dorim să înscriem numele tuturor în cartea de onoare a școlii. Apreciez din inimă că ați muncit cu osârdie și v-ați dăruit cu mult har cu ocazia fiecărei ore și care, asemeni, dlui Trandafir, v-ați călăuzit elevii cu tact, știință, integritate și minte strălucitoare. Alese mulțumiri echipei care a muncit la întocmirea dosarului de candidatură: doamnelor prof. Teușdea Alexandrian, Chișiu Ramona, Holhoș Felicia și Malița Silvia, dar și promotorului proiectelor europene, dna prof. Anca Florentina Curpaș.”, spune directorul colegiului, prof. ec. dr. Răzvan Vonea.
Atât conducerea colegiului cât și cadrele didactice invită cu drag absolvenții claselor a VIII-a să se înscrie în săptămâna 26 – 30 mai 2014, la clasele noastre de învățământ profesional, beneficiind atât de bursa de stat 200 lei, cât și de o bursă privată de încă 200 lei în fiecare lună a anului școlar. (A.T.)

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 17:35:42 Ora de vară a Europei de Est