Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Despre proprietatea comună

Noul Cod Civil (69)

Despre proprietatea comună

Atunci când dreptul de proprietate asupra unui bun aparține la două sau mai multe persoane vorbim despre proprietate comună, care poate avea următoarele forme:

a)Proprietatea pe cote – părți, când fiecare proprietar este titularul exclusiv al unei cote – părți fracționare din acest drept și poate dispune în mod liber de această fracțiune, dacă nu există o stipulație contrară. Astfel de proprietate comună pe cote – părți poate apărea ca efect al moștenirii, când mai mulți succesori dobândesc un bun în cotele stabilite de lege sau, ca efect al unor tranzacții când, de asemenea, mai multe persoane dobândesc un bun în cote - părți determinate conform voinței acestora.
b)Proprietatea în devălmășie (devălmașă) când, prin efectul legii sau în temeiul unui act juridic, dreptul de proprietate aparține concomitent mai multor persoane fără a fi stabilită cât este cota – parte a unuia sau altuia dintre coproprietari. Devălmășia este specifică dreptului de proprietate dobândit de către cei doi soți împreună, în timpul căsătoriei, sub regimul comunității legale de bunuri. De asemenea, putem afirma că și titlurile de proprietate pentru terenuri emise după anul 1991, în baza legilor fondului funciar, având ca titulari mai mulți coproprietari, definesc tot o proprietate devălmașă atâta vreme cât nu se face nicio mențiune la cota - parte proprie a fiecărui titular.
Este de reținut că, în cazul devălmășiei, un coproprietar nu poate dispune de partea sa de proprietate, decât după ce, printr-un act distinct, se stabilește cota – parte fracționară a fiecărui titular, deci, proprietatea devălmașă este transformată în proprietate pe cote – părți.
Codul Civil mai deosebește și coproprietatea periodică atunci când mai multe persoane exercită succesiv și repetitiv dreptul de proprietate asupra unui bun, conform unui algoritm determinat (ex: 6 familii cumpără o cabană la munte, fiecare deținând-o în proprietate 2 luni pe an, conform înțelegerii prestabilite).
Notar public,
Gârba Cornel

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 22:59:36 Ora standard a Europei de Est