Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Colegiul „Șaguna” – în căutare de noi provocări pentru învățământul profesional

Directorul Răzvan Vonea, în vizită de studiu pentru susținerea învățământului profesional

Colegiul „Șaguna” – în căutare de noi provocări pentru învățământul profesional

Încurajat și convins de necesitatea revigorării și extinderii învățământului profesional și tehnic, dl prof. dr. Răzvan Vonea, director al Colegiului Tehnic „Andrei Șaguna” Oradea, a participat la o vizită de studiu Comenius în Malta, alături de inspectori școlari, directori de colegii vocaționale și reprezentanți ai instituțiilor de plasare a forței de muncă din Lituania, Letonia, Germania, Marea Britanie, Scoția, Irlanda, Franța, Guadalupe, Cehia și Polonia.

Tematica vizitei de studiu se pliază peste necesitățile de implementare și încurajare a învățământului profesional care restartează în țara noastră începând din anul școlar 2014/2015. Titlul vizitei de studiu a dlui prof. Vonea Răzvan a fost „Dezvoltarea și încurajarea învățământului tehnologic. Malta, ca studiu de caz”.
Durata vizitei a fost de 5 zile, desfășurându-se în orașul Sliema, Malta. Grantul de finanțare obținut prin programul LLP a fost de 990 euro, conform contractului încheiat cu ANPCDEFP România. Organizatorul acestei vizite de studiu a fost dna Nathalie Muscat, manager de programe în cadrul Agenției Naționale de Programe Europene din Malta.
În prima zi a vizitei au avut loc prezentări ale sistemelor educaționale din diferitele țări europene, urmate de dezbateri asupra asemănărilor și deosebirilor constatate, dar și vizite la Direcția de Cercetare și Dezvoltare din cadrul Ministerului Educației din Malta și la Comisia Națională de Învățământ Superior, unde au fost prezentate tematici privind organizarea sistemului educațional preuniversitar maltez, asigurarea calității în învățământul tehnologic, validarea competențelor dobândite la nivel formal și informal, dar și statistici privind învățământul tehnologic maltez.
A doua zi au fost programate vizite la The Employment and Training Corporation, centru în care se susțin cursuri de scurtă și lungă durată în vederea amplasării și integrării pe piața muncii, având o excelentă bază materială în domeniile de pregătire Mecanică, Electronică, Electric și Prelucrarea lemnului. În cadrul sistemului de educație maltez a fost aplicat un proiect pilot privind introducerea de discipline tehnologice în învățământul gimnazial, cu scopul de a forma elevilor din gimnaziu imaginea generală asupra calificărilor profesionale ce le vor putea obține dacă urmează învățământ tehnologic; relevant, diferit și înspre a susține învățământul tehnologic, au fost introduse în gimnaziu discipline precum: Tehnologia informației, Inginerie tehnologică, Industria ospitalității, Îngrijirea sănătății și Asistență socială și de sănătate. Prin aceste discipline, maltezii urmăresc familiarizarea elevilor din gimnaziu cu discipline specifice filierei liceale tehnologice în scopul alegerii corecte a traseului lor profesional. Este un element novator care ar putea constitui și în țara noastră un sprijin pentru conștientizarea elevilor de a urma o anumită calificare profesională cu care să poată fi inserați mai ușor pe piața muncii locală sau europeană.
În ziua a III-a s-a vizitat cea mai mare companie de mentenanță, întreținere și reparare a avioanelor, Lufthansa Teknik, în Malta fiind foarte prezente calificările de mecanic auto, mecanic întreținere și reparare avioane și mecanic de întreținere aparate de aer condiționat. A fost vizitată și Asociația Salariaților din Malta, punându-se în lumină relația permanentă a acesteia cu colegiile tehnice.
În zilele următoare, s-au vizitat tipurile de unități de învățământ preuniversitar din Malta, existând colegii publice, 2 colegii confesionale și 2 colegii independente, private. Două colegii vocaționale vizitate, Colegiul de arte, știință și tehnologie și Institutul de studii în turism, s-au remarcat printr-o excelentă bază materială, spațiu adecvat unui proces de învățământ modern, facilități educaționale acordate elevilor, ateliere-școală dotate și utilizate de către grupe de 6-10 elevi.
Vizita de studiu se dorește a fi o sursă de inspirație, un ghid pentru regândirea și așezarea învățământului profesional în țara noastră astfel încât să corespundă cu seriozitate necesităților de absorbție ale pieței muncii locale și europene. Ceea ce se impune în mod stringent în țara noastră, prin legiferare la nivel național, sunt următoarele direcții de acțiune înspre susținerea învățământului profesional și tehnic:
1.Stabilirea transparentă a raportului procentual dintre învățământul teoretic și vocațional;
2.Fixarea unor criterii clare de admitere în învățământul profesional; absolvenții de gimnaziu admiși cu medii sub 5 în învățământul liceal, ruta directă, sunt principala cauză a rezultatelor foarte slabe la examenul național de bacalaureat;
3.Corelarea cifrei de școlarizare pentru învățământul profesional în strictă concordanță cu contractele de practică cu agenții economici locali;
4.Prezența agenților economici care solicită calificări profesionale în consiliile de administrație ale școlilor;
5.Popularizarea acordării de burse profesionale de stat și private pentru elevii care urmează învățământ profesional; în Irlanda, statul finanțează cu 600 de euro bursă privată / elev / lună, iar în Malta 240 euro / lună / elev;
6.Stimularea agenților economici care primesc elevi practicanți cu scopul formării lor profesionale inițiale;
7.Crearea unor baze de practică, precum cea a Colegiului Tehnic „A. Șaguna”, sub forma unor centre de formare profesională în care să se desfășoare zilele de practică ale elevilor.
Nu au lipsit pe parcursul zilelor de vizită celebrele seri tradiționale malteze, cina în restaurante, programe artistice cu dansuri specifice, dar și vizite turistice la obiectivele culturale cu rezonanță ale Maltei.
Prof. Curpaș Anca

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:45:36 Ora standard a Europei de Est