Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Colegiul „Șaguna” – în căutare de noi provocări pentru învățământul profesional

Directorul Răzvan Vonea, în vizită de studiu pentru susținerea învățământului profesional

Colegiul „Șaguna” – în căutare de noi provocări pentru învățământul profesional

Încurajat și convins de necesitatea revigorării și extinderii învățământului profesional și tehnic, dl prof. dr. Răzvan Vonea, director al Colegiului Tehnic „Andrei Șaguna” Oradea, a participat la o vizită de studiu Comenius în Malta, alături de inspectori școlari, directori de colegii vocaționale și reprezentanți ai instituțiilor de plasare a forței de muncă din Lituania, Letonia, Germania, Marea Britanie, Scoția, Irlanda, Franța, Guadalupe, Cehia și Polonia.

Tematica vizitei de studiu se pliază peste necesitățile de implementare și încurajare a învățământului profesional care restartează în țara noastră începând din anul școlar 2014/2015. Titlul vizitei de studiu a dlui prof. Vonea Răzvan a fost „Dezvoltarea și încurajarea învățământului tehnologic. Malta, ca studiu de caz”.
Durata vizitei a fost de 5 zile, desfășurându-se în orașul Sliema, Malta. Grantul de finanțare obținut prin programul LLP a fost de 990 euro, conform contractului încheiat cu ANPCDEFP România. Organizatorul acestei vizite de studiu a fost dna Nathalie Muscat, manager de programe în cadrul Agenției Naționale de Programe Europene din Malta.
În prima zi a vizitei au avut loc prezentări ale sistemelor educaționale din diferitele țări europene, urmate de dezbateri asupra asemănărilor și deosebirilor constatate, dar și vizite la Direcția de Cercetare și Dezvoltare din cadrul Ministerului Educației din Malta și la Comisia Națională de Învățământ Superior, unde au fost prezentate tematici privind organizarea sistemului educațional preuniversitar maltez, asigurarea calității în învățământul tehnologic, validarea competențelor dobândite la nivel formal și informal, dar și statistici privind învățământul tehnologic maltez.
A doua zi au fost programate vizite la The Employment and Training Corporation, centru în care se susțin cursuri de scurtă și lungă durată în vederea amplasării și integrării pe piața muncii, având o excelentă bază materială în domeniile de pregătire Mecanică, Electronică, Electric și Prelucrarea lemnului. În cadrul sistemului de educație maltez a fost aplicat un proiect pilot privind introducerea de discipline tehnologice în învățământul gimnazial, cu scopul de a forma elevilor din gimnaziu imaginea generală asupra calificărilor profesionale ce le vor putea obține dacă urmează învățământ tehnologic; relevant, diferit și înspre a susține învățământul tehnologic, au fost introduse în gimnaziu discipline precum: Tehnologia informației, Inginerie tehnologică, Industria ospitalității, Îngrijirea sănătății și Asistență socială și de sănătate. Prin aceste discipline, maltezii urmăresc familiarizarea elevilor din gimnaziu cu discipline specifice filierei liceale tehnologice în scopul alegerii corecte a traseului lor profesional. Este un element novator care ar putea constitui și în țara noastră un sprijin pentru conștientizarea elevilor de a urma o anumită calificare profesională cu care să poată fi inserați mai ușor pe piața muncii locală sau europeană.
În ziua a III-a s-a vizitat cea mai mare companie de mentenanță, întreținere și reparare a avioanelor, Lufthansa Teknik, în Malta fiind foarte prezente calificările de mecanic auto, mecanic întreținere și reparare avioane și mecanic de întreținere aparate de aer condiționat. A fost vizitată și Asociația Salariaților din Malta, punându-se în lumină relația permanentă a acesteia cu colegiile tehnice.
În zilele următoare, s-au vizitat tipurile de unități de învățământ preuniversitar din Malta, existând colegii publice, 2 colegii confesionale și 2 colegii independente, private. Două colegii vocaționale vizitate, Colegiul de arte, știință și tehnologie și Institutul de studii în turism, s-au remarcat printr-o excelentă bază materială, spațiu adecvat unui proces de învățământ modern, facilități educaționale acordate elevilor, ateliere-școală dotate și utilizate de către grupe de 6-10 elevi.
Vizita de studiu se dorește a fi o sursă de inspirație, un ghid pentru regândirea și așezarea învățământului profesional în țara noastră astfel încât să corespundă cu seriozitate necesităților de absorbție ale pieței muncii locale și europene. Ceea ce se impune în mod stringent în țara noastră, prin legiferare la nivel național, sunt următoarele direcții de acțiune înspre susținerea învățământului profesional și tehnic:
1.Stabilirea transparentă a raportului procentual dintre învățământul teoretic și vocațional;
2.Fixarea unor criterii clare de admitere în învățământul profesional; absolvenții de gimnaziu admiși cu medii sub 5 în învățământul liceal, ruta directă, sunt principala cauză a rezultatelor foarte slabe la examenul național de bacalaureat;
3.Corelarea cifrei de școlarizare pentru învățământul profesional în strictă concordanță cu contractele de practică cu agenții economici locali;
4.Prezența agenților economici care solicită calificări profesionale în consiliile de administrație ale școlilor;
5.Popularizarea acordării de burse profesionale de stat și private pentru elevii care urmează învățământ profesional; în Irlanda, statul finanțează cu 600 de euro bursă privată / elev / lună, iar în Malta 240 euro / lună / elev;
6.Stimularea agenților economici care primesc elevi practicanți cu scopul formării lor profesionale inițiale;
7.Crearea unor baze de practică, precum cea a Colegiului Tehnic „A. Șaguna”, sub forma unor centre de formare profesională în care să se desfășoare zilele de practică ale elevilor.
Nu au lipsit pe parcursul zilelor de vizită celebrele seri tradiționale malteze, cina în restaurante, programe artistice cu dansuri specifice, dar și vizite turistice la obiectivele culturale cu rezonanță ale Maltei.
Prof. Curpaș Anca

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 16:08:37 Ora de vară a Europei de Est