Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

A păstrat în sufletul său bunătatea oferită de conștiința propriei valori

Informaticieni care ne părăsesc

A păstrat în sufletul său bunătatea oferită de conștiința propriei valori

IN MEMORIAM - Prof. univ. emerit dr. ȘTEFAN IOAN NIÞCHI (1944-2014)
Fost profesor la Universitatea „Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca (1992-2014); fost membru în Colectivul de redacție al revistei ISI, IJCCC, editată de Universitatea Agora din Oradea

Dl. prof. Ștefan Ioan Nițchi a fost un om care a păstrat în sufletul său bunătatea oferită de conștiința propriei valori, care i s-a transmis din familie. Tocmai această bunătate a fost cea care i-a permis să privească și să abordeze oamenii și situațiile întâlnite în viață cu atâta calm, dar și cu adâncă profunzime. Trebuie remarcat că dl. prof. Ștefan Ioan Nițchi a știut să privească în sufletul celor cu care lucra, ceea ce l-a ajutat de-a lungul timpului să promoveze oameni valoroși și să dezvolte legături de durată care aveau la bază căldura sufletească, dincolo de relaționarea sa strict profesională.
De asemenea, bunătatea acestui om l-a ajutat să fie un reper pentru mulți oameni, fie din mediul universitar sau din afara lui. A fost și va rămâne un reper, tocmai pentru că a avut întotdeauna o atitudine împăciuitoare. A dorit armonie în jurul său. A încercat permanent să construiască și să întrețină o atmosferă de liniște, pentru că armonia este cea care favorizează performanța în muncă, dar și echilibrul sufletesc, atât de necesar fiecăruia dintre noi.
Aceste trăsături l-au ajutat să vadă partea bună a celor din jurul său, să facă remarci asupra calităților și să îl asculte pe fiecare prin prisma acestui mod de raportare la oameni. Poate și de aceea, a reușit să adune în jurul său atâția oameni de omenie, care la rândul lor, au deprins de la blajinul lor dascăl că știința de carte nu înseamnă totul în această lume mult informată a științei. Ea este doar o latură a vieții, o parte cu care ne mândrim, care uneori oferă și posibilitatea să devenim infatuați sau aroganți pe alocuri. Când ne amintim de prof. Ștefan Ioan Nițchi, putem doar să considerăm că știința este o altă latură a vieții, pe lângă celelalte valori care ne dau posibilitatea să ne exprimăm, să fim oameni între oameni.
Bunătatea a fost cea care l-a ajutat să treacă peste acele dorințe care sunt percepute de către ceilalți ca fiind fala sau răzbunarea. Ea l-a păstrat un om modest, un om care vorbea puțin și la obiect, un om care îi găsea fiecăruia locul cel mai potrivit.
Datorită acestui mod de a fi, a obținut respectul celor din jurul său. Important de menționat este faptul că el niciodată nu a cerut, nu a fugit după respectul celor din jur. Nu a fost un om dornic de mărire, dar oamenii din jurul său l-au considerat întotdeauna un mare profesionist, un mare pedagog și un deschizător de drumuri.
Dl. prof. Ștefan Ioan Nițchi a fost fondatorul școlii informatice economice clujene. S-a remarcat în activitatea profesională mai ales în domeniul bazelor de date și al sistemelor suport de decizie și s-a dovedit un excelent coordonator în cadrul proiectelor și granturilor de cercetare în care a fost implicat. De asemenea, relațiile cu mediul de afaceri și universitățile din țară și străinătate, au contribuit în dezvoltarea colectivelor coordonate de dânsul.
La final, dorim să spunem că este foarte greu să așterni în cuvinte calitățile și faptele definitorii pentru o persoană, iar când vorbim despre cineva cu atât de multe realizări, cineva care și-a închinat viața celorlalți, devine o provocare. Dacă atunci când părăsim această lume vom retrăi toate sentimentele pe care le-am produs celor din jurul nostru în viața noastră pământească, suntem convinși că dl. prof. Ștefan Ioan Nițchi va retrăi doar sentimente calde, la fel cum a semănat în jurul celor care l-au cunoscut.
Nu avem pretenția că am spus totul sau că am arătat ce era mai important, dar suntem siguri că de fiecare dată când vom reciti aceste rânduri ne vom aduce aminte cu drag de dl. prof. Ștefan Ioan Nițchi.
Nota redacției revistei IJCCC (editată de Universitatea Agora)
Regretăm profund moartea, la 27.04.2014, a prof. univ. dr. Ștefan Ioan Nițchi, profesor emerit și conducător de doctorat la Universitatea  „Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca, un distins membru al colectivului editorial al INTERNATIONAL JOURNAL OF COMPUTERS COMMUNICATIONS & CONTROL (IJCCC).
Ștefan Ioan Nițchi s-a născut la 01.01.1944 în localitatea Vișeu de Sus, Maramureș și a obținut diploma de licență în matematică (1966) și cea de doctor în informatică (1990) la „Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca. Diploma de doctor în informatică a fost recunoscută în 1997 în SUA. Timp de 26 de ani a fost cercetător și șeful Laboratorului de baze de date și sisteme tranzacționale la Institutul pentru Tehnică de Calcul.
În perioada 1992-1994 a fost conferențiar la Facultatea de Știinte Economice și Administrarea Afacerilor din cadrul Universității „Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca. Din 1994 a devenit profesor titular. În 1993 a fost ales șef al catedrei de Informatică Economică, iar apoi a fost reales în 1996, 2000, 2004 și 2008. A participat la stagii de documentare, asistență tehnică, ca senior Fulbright și ca profesor invitat în Franța, Italia, China, Polonia, Republica Cehă, SUA, Canada, Ungaria și Finlanda. A publicat peste 30 de cărti și peste 150 de lucrări în reviste și proceedingsuri. A coordonat peste 75 de granturi de cercetare. Activitățile sale s-au axat îndeosebi pe Baze de date și Bănci de date, sisteme suport de decizie, Inteligență artificială, Sisteme colaborative și E-Business.
Mentor și model de viață, Profesorul Ștefan Ioan Nițchi a îndrumat și încurajat generații întregi de tineri studioși, cu o generozitate deosebită.
În sufletele noastre o să rămână vie imaginea OMULUI care a fost dl. prof. Ștefan Ioan Nițchi.
Dan Bența, Universitatea Agora,
discipol al domnului profesor
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: A păstrat în sufletul său bunătatea oferită de conștiința propriei valori.

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 08:23:28 Ora standard a Europei de Est