Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Vizita de studiu Continuous Teacher Training - Strategy to improve education quality

În cadrul Programului de Învățare pe tot Parcursul Vieții

Vizita de studiu Continuous Teacher Training - Strategy to improve education quality

În cadrul Programului European de Învățare pe tot Parcursul Vieții, derulat prin Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, am beneficiat de un grant pentru vizita de studiu din Coimbra-Portugalia: Strategii de îmbunătățire a calității educației.

Desfășurat în perioada 04-10.05.2014, programul  a fost o modalitate de a cunoaște și a interrelaționa cu formatori, cadre didactice din țările europene: Polonia, Slovenia, Luxemburg, Germania, Italia, Grecia, Franța, Anglia etc. Obiectivul acestei vizite de studiu a fost generarea de noi schimburi de experiențe și bune practici între gazde și participanți, inițierea și stabilirea de contacte în vederea demarării unor viitoare proiecte comune. Þara gazdă își dovedește încă din prima zi farmecul și ospitalitatea: o primire călduroasă, imaginile unor clădiri de pe fereastra microbuzului ce ne transportă spre hotelul situat pe malul râului.
Coimbra, fosta capitală a Portugaliei, azi, cel de-al treilea oraș ca mărime, rămâne una dintre cele mai importante așezări ale zonei centrale. Discuțiile cu ceilalți participanți se-nfiripă din prima zi, toți dornici fiind să cunoască noile experiențe de învățare, să comunice și să împărtășească la rândul lor altora, din propria experiență. Instituția organizatoare, Centro de Formacao de Associacao-Coimbra, ne-a întâmpinat cu un program complex, în care activitățile de formare: cursuri, seminarii alternează cu cele de cunoaștere a tradițiilor și culturii portugheze. Vizita la școala D. Duarte este o ocazie de a ne introduce în sistemul de educație al țării gazdă. Elevii de la filiera vocațională își demonstrează priceperea și îndemânarea, sub îndrumarea maiștrilor instructori. Seminarul de  la Universitatea Coimbra ne familiarizează cu o altă dimensiune a educației, aceea a științei și cercetării din învățământul superior; universitatea din Coimbra, una dintre cele mai vechi din Europa, fiind recunoscută prin tradiție. Biblioteca Joanina, datând din sec. al XVIII-lea sau librăria universității este una dintre cele mai vizitate clădiri ale complexului universitar. În cadrul seminarului ne sunt prezentate bune practici pentru formarea ș perfecțonarea cadrelor didactice.
Experiențele dobândite și discuțiile de grup relevă aspecte ce demonstrează afilierea învățământului românesc la structurile de educație europene: formatorii de cadre didactice colaborează cu profesorii pentru a identifica nevoia de formare, urmând a stabili sesiuni și programe de formare, pe baza acestor cereri. Se evidențiază un interes sporit și o puternică implicare pentru sesiunile care furnizează cursuri ce pot fi utilizate în practica de predare. În cadrul acestora, sunt prevăzute adesea materiale didactice și portofolii pentru profesori. În formarea cadrelor didactice sunt evidențiate acele aspecte care sunt relevante și utile. Profesorul are dreptul de a alege și de a selecta acele activități de formare care coincid cu interesele sale profesionale. Formatorii de cadre didactice desfășoară lecții deschise, la care cadrele didactice pot participa, cu scopul deprinderii unor strategii didactice și metodologii adecvate. În primul an de activitate, profesorii debutanți beneficiază de îndrumarea unui profesor cu experiență.
Între sistemele educaționale ale țărilor europene există asemănări și deosebiri; în ciuda acestora însă, departamentele guvernamentale și de conducere din învățământ recunosc importanța formării continue a cadrelor didactice în vederea creșterii calității actului predării și învățării. Din discuțiile participanților, fructuoase și interesante se evidențiază și alte aspecte: Europa nu are o strategie comună în învățământ, fiecare țară având propriul sistem sau mai multe.
În Portugalia, spre exemplu, se evidențiază tranziția dintre limbă și cultură. Sub aceste auspicii, vizitarea ruinelor romane, de la Muzeul Conimbriga e o incursiune în trecut; pe lespezile colbuite ale istoriei, vestigiile trecutului vorbesc despre o întreagă cultură și civilizație.
Un alt obiectiv turistic, istoric și cultural din amplul program stabilit de organizatori a fost vizitarea muzeului roman Cryptoporticus, una dintre curiozitățile Muzeului Machado de Castro. Situat pe un deal, acesta constă într-o construcție subterană de două nivele menită a fi o platformă artificială, ca bază pentru forum. Modernizat ulterior în timp, la muzeul Cryptoporticus, se pot admira învăluite în umbre de legendă bustul Agrippinei, al lui Vesspasian și al lui Traian, piese de sculptură care s-au găsit printre rămășițe.
Dincolo de aspectul inovator al formării și perfecționării în sistemul de învățământ, vizitele de studiu, în general, reprezintă o punte de acces spre cunoaștere și progres, o modalitate prin care UE reprezintă, în ciuda asemănărilor și deosebirilor, un areal de creștere și dezvoltare pentru fiecare cadru didactic. 
Această vizită de studiu a fost realizată cu sprijinul Comisiei Europene. Acest articol reflectă numai punctul de vedere al autorului, iar Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informațiilor pe care le conține.
Director CCD Bihor,
prof. Carmen Bodiu
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Vizita de studiu Continuous Teacher Training - Strategy to improve education quality.

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 14:24:52 Ora de vară a Europei de Est