Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vizita de studiu Continuous Teacher Training - Strategy to improve education quality

În cadrul Programului de Învățare pe tot Parcursul Vieții

Vizita de studiu Continuous Teacher Training - Strategy to improve education quality

În cadrul Programului European de Învățare pe tot Parcursul Vieții, derulat prin Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, am beneficiat de un grant pentru vizita de studiu din Coimbra-Portugalia: Strategii de îmbunătățire a calității educației.

Desfășurat în perioada 04-10.05.2014, programul  a fost o modalitate de a cunoaște și a interrelaționa cu formatori, cadre didactice din țările europene: Polonia, Slovenia, Luxemburg, Germania, Italia, Grecia, Franța, Anglia etc. Obiectivul acestei vizite de studiu a fost generarea de noi schimburi de experiențe și bune practici între gazde și participanți, inițierea și stabilirea de contacte în vederea demarării unor viitoare proiecte comune. Þara gazdă își dovedește încă din prima zi farmecul și ospitalitatea: o primire călduroasă, imaginile unor clădiri de pe fereastra microbuzului ce ne transportă spre hotelul situat pe malul râului.
Coimbra, fosta capitală a Portugaliei, azi, cel de-al treilea oraș ca mărime, rămâne una dintre cele mai importante așezări ale zonei centrale. Discuțiile cu ceilalți participanți se-nfiripă din prima zi, toți dornici fiind să cunoască noile experiențe de învățare, să comunice și să împărtășească la rândul lor altora, din propria experiență. Instituția organizatoare, Centro de Formacao de Associacao-Coimbra, ne-a întâmpinat cu un program complex, în care activitățile de formare: cursuri, seminarii alternează cu cele de cunoaștere a tradițiilor și culturii portugheze. Vizita la școala D. Duarte este o ocazie de a ne introduce în sistemul de educație al țării gazdă. Elevii de la filiera vocațională își demonstrează priceperea și îndemânarea, sub îndrumarea maiștrilor instructori. Seminarul de  la Universitatea Coimbra ne familiarizează cu o altă dimensiune a educației, aceea a științei și cercetării din învățământul superior; universitatea din Coimbra, una dintre cele mai vechi din Europa, fiind recunoscută prin tradiție. Biblioteca Joanina, datând din sec. al XVIII-lea sau librăria universității este una dintre cele mai vizitate clădiri ale complexului universitar. În cadrul seminarului ne sunt prezentate bune practici pentru formarea ș perfecțonarea cadrelor didactice.
Experiențele dobândite și discuțiile de grup relevă aspecte ce demonstrează afilierea învățământului românesc la structurile de educație europene: formatorii de cadre didactice colaborează cu profesorii pentru a identifica nevoia de formare, urmând a stabili sesiuni și programe de formare, pe baza acestor cereri. Se evidențiază un interes sporit și o puternică implicare pentru sesiunile care furnizează cursuri ce pot fi utilizate în practica de predare. În cadrul acestora, sunt prevăzute adesea materiale didactice și portofolii pentru profesori. În formarea cadrelor didactice sunt evidențiate acele aspecte care sunt relevante și utile. Profesorul are dreptul de a alege și de a selecta acele activități de formare care coincid cu interesele sale profesionale. Formatorii de cadre didactice desfășoară lecții deschise, la care cadrele didactice pot participa, cu scopul deprinderii unor strategii didactice și metodologii adecvate. În primul an de activitate, profesorii debutanți beneficiază de îndrumarea unui profesor cu experiență.
Între sistemele educaționale ale țărilor europene există asemănări și deosebiri; în ciuda acestora însă, departamentele guvernamentale și de conducere din învățământ recunosc importanța formării continue a cadrelor didactice în vederea creșterii calității actului predării și învățării. Din discuțiile participanților, fructuoase și interesante se evidențiază și alte aspecte: Europa nu are o strategie comună în învățământ, fiecare țară având propriul sistem sau mai multe.
În Portugalia, spre exemplu, se evidențiază tranziția dintre limbă și cultură. Sub aceste auspicii, vizitarea ruinelor romane, de la Muzeul Conimbriga e o incursiune în trecut; pe lespezile colbuite ale istoriei, vestigiile trecutului vorbesc despre o întreagă cultură și civilizație.
Un alt obiectiv turistic, istoric și cultural din amplul program stabilit de organizatori a fost vizitarea muzeului roman Cryptoporticus, una dintre curiozitățile Muzeului Machado de Castro. Situat pe un deal, acesta constă într-o construcție subterană de două nivele menită a fi o platformă artificială, ca bază pentru forum. Modernizat ulterior în timp, la muzeul Cryptoporticus, se pot admira învăluite în umbre de legendă bustul Agrippinei, al lui Vesspasian și al lui Traian, piese de sculptură care s-au găsit printre rămășițe.
Dincolo de aspectul inovator al formării și perfecționării în sistemul de învățământ, vizitele de studiu, în general, reprezintă o punte de acces spre cunoaștere și progres, o modalitate prin care UE reprezintă, în ciuda asemănărilor și deosebirilor, un areal de creștere și dezvoltare pentru fiecare cadru didactic. 
Această vizită de studiu a fost realizată cu sprijinul Comisiei Europene. Acest articol reflectă numai punctul de vedere al autorului, iar Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informațiilor pe care le conține.
Director CCD Bihor,
prof. Carmen Bodiu
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Vizita de studiu Continuous Teacher Training - Strategy to improve education quality.

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:24:19 Ora standard a Europei de Est