Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cerem de îndată demisia ministrului Mihnea Costoiu

Mihnea Costoiu, ministrul care a pus pe butuci educația din România

Cerem de îndată demisia ministrului Mihnea Costoiu

Studenții orădeni susțin demersul colegilor din toată țara, inițiat de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR).

În urma adoptării OUG nr. 49 din 30 iunie 2014, considerăm că factorii decizionali din Guvernul României au măcelarit sistemul educațional românesc, atât cel universitar cât și cel preuniversitar. Astfel, nesimțirea, parvenitismul și furtul devin concepte cheie în sistemul universitar din țara noastră. Faptul că persoanele fizice au posibilitatea de a înființa o universitate întocmai precum un butic arată clar gradul de respect acordat acestor instituții ce ar trebui să constituie principalul motor al dezvoltării României.
Dezideratele politice serbede care practic decid direcția în care se îndreaptă principalele ramuri ale statului român riscă să distrugă și rămășițele sistemului educațional românesc. Interesele meschine vin să ofere, spre exemplu, o tot mai mare autonomie a instituțiilor private de învățământ superior precum și cale liberă pentru implicarea politicului în toate structurile universitare. De asemenea, campusurile universitare pot funcționa precum moșiile feudale, având în vedere că rectorii, dar și membri din structurile de conducere pot să rămână împietriți în scaune, nestingheriți de o lege care favorizează nepotismul și incompetența. Din această cauză cerem de îndată demisia ministrului Mihnea Costoiu, personaj macabru în istoria învățământului românesc și care este un adevărat dottore în devenire, încă din anul 2002. Probabil atunci când a introdus studiile de doctorat la forma cu frecvență redusă, s-a gândit la propriul său caz. Rușine, domnule ministru!
De asemenea, studenții orădeni se delimitează de declarațiile Rectorului Universității din Oradea, prof. univ. dr. ing. Constantin Bungău, care a declarat că este în favoarea studiilor de doctorat cu frecvență redusă, motivând că „cei care profesează în domeniu riscă să nu aibă timpul necesar să facă un doctorat la frecvență, adică în trei ani" sau că „sunt teze foarte bune și la frecvență redusă", învederându-i declarațiile fostului ministru al educației, Mircea Miclea, profesor al Universității „Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca că „din nou se deschide poarta de a face teze de doctorat foarte proaste, pentru că majoritatea covârșitoare a tezelor proaste sunt făcute de cei de la forma de învățământ cu frecvență redusă, care nu au vocație".
Domnule rector Bungău,
Domnule ministru Costoiu!
Educația nu reprezintă un business! Educația reprezintă cea mai mare avuție a unei țări! Ea dă practic coordonatele în care se va dezvolta o societate în următoarele decade! Nu priviți studenții ca pe niște aparate de bancomat!
„Dacă în vara anului trecut făceam apel la responsabilitate pentru educație din partea factorilor decizionali, în toamnă am simțit nevoia să ieșim în stradă pentru a lupta în speranța obținerii celor șase procente din PIB ce ar trebui alocate către bugetul educației. Toate demersurile noastre au fost gândite pentru a aduce un progres sistemului actual. Din păcate, Guvernul României, adoptând ordonanțele de urgență din decembrie 2013 și iunie 2014, a trunchiat Legea Educației Naționale. Cele 97 de modificări aduse Legii Educației arată lipsa de interes și atitudine a celor responsabili cu bunul mers al sistemului de educație față de acțiunile și părerile organizațiilor studențești și a vocii celor din interiorul sistemului. Ca atare, ne exprimăm încă o dată indignarea față de atitudinea ministrului Educației, considerând, în ton cu punctul de vedere de acum al ANOSR, că demisia de onoare a acestuia este mai mult decât necesară" - Marius Ștefan DEACONU,
președintele Asociației „Gheorghe Șincai" a studenților în Istorie
Semnatari:
organizațiile studențești membre ANOSR:
Asociația „Gheorghe Șincai" a studenților în Istorie, Asociația Studenților Farmaciști din Oradea, Asociația Studenților Stomatologi din Oradea
Studenții, membri în Senatul Universității din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:51 Ora standard a Europei de Est