Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În tabără la Sovata

De la Oradea la Aluniș

În tabără la Sovata

Ștrumfii cei curajoși de la Eco Școala „Avram Iancu” din Oradea s-au înscris în tabăra de la Sovata, cabana Aluniș.

Unii au optat pentru prima dată să-și petreacă o săptămână de vacanță într-o tabără. Alții au fost pentru a doua sau a treia oară. Grupul celor 21 de copii a fost alcătuit din doi copii de 3 ani (Sonia și Ionuț), opt elevi din clasa pregătitoare (Iulia, Andreea, Arianna, Paul, Mihai, Vlăduț, David și Ianis), o elevă de clasa a III-a (Maria), patru elevi din clasa a IV-a (Diana T., Flaviu, Briana și Georgiana), două eleve din a V-a (Diana Z., Patricia) și trei elevi din a VI-a (Raul, Amalia, Andra). Copiii învață la diferite școli: la Școala Gimnazială „Avram Iancu”, Lic. Teologic Baptist „Emanuel”, Lic. Teoretic „Aurel Lazăr”, Școala Gimnazială „Dacia”, C.N. „Iosif Vulcan” și Lic. Tehnologic din Șuncuiuș. Cu toții ne-am propus o aventură de o săptămână la Sovata (într-o zonă mirifică, înconjurată de pădure, pe malul unui pârâu). În această aventură a cunoașterii și distracției, ei au fost îndrumați de prof. Monica Toader, având sprijinul a trei părinți (Alina, Otilia și Marcel), șoferul autocarului (Florin) și ghidul (Adi).
Prima zi
După circa șase ore de mers, am ajuns cu bine la destinație. Nu am mers însă continuu, am făcut câteva popasuri, am discutat fel de fel, cu toții bine dispuși pe tot traseul. Am luat prânzul și ne-am cazat; am repetat regulamentul taberei, și am vizitat două ateliere de artă meșteșugărească, artizanală din zonă: obiecte decorative și pălării din iască, precum și vase din lut. Întorși la cabană, până la cină, copiii au încercat să decoreze un ulcior cu elemente grafice, din natură, după cum au văzut la atelierul de olărit.
A doua zi
Trezirea a fost dis-de-dimineață. Înviorarea a fost condusă de Patricia. După micul dejun, am mers pentru câteva ore la Salina Praid. La întoarcere a urmat un scurt shopping. După prânz, s-a trecut la programul de somn în timp ce o ploaie scurtă ne-a salutat cu amabilitate... După-masă, ne-am întrecut în ghicitori și jocuri de cunoaștere. Am luat cina și am intrat „la apă”, în piscina Hotelului Aluniș, după care am participat la tombola cu surprize...
A treia zi
După micul dejun, chiar dacă nu ne-am stresat cu matematica, am făcut o incursiune în acest domeniu, cu muncă diferențiată, după care ne-am  informat despre Sovata și Salina Praid. Ne-am jucat (multe și diverse pe terenul cu zgură din incinta taberei), iar după prânz, ne-am încărcat bateriile… la orizontală. Având-o pe Andreea - sărbătorita zilei, i-am pregătit câteva surprize (felicitări, coroniță, un portret, realizat de Diana Z., un buchețel de flori cules de Rareș, daruri de la membrii grupului) și o masă festivă cu suc, tort, alune, oferite de sărbătorită, dans cu dedicație.
A patra zi
Deja ne-am intrat în ritm. Înviorarea a fost condusă de Ami; au urmat micul dejun și controlul camerelor (inspectorii zilei au fost cele două Diane - Diana Z și Diana T.). S-a verificat „tema” pe care au avut-o de pregătit în postura de mici detectivi (Ce nu ne place) - interviu cu câți membri ai grupului; toți au fost recompensați pentru temă (munca depusă); ne-am informat despre localitatea Corund pe care au vizitat-o zilele trecute. Joi,  am comunicat în perechi (rezolvarea unei cartograme). Curajoși din fire, cei 25 (21 plus 4) ne-au încumetat la o cursă lungă, o drumeție  de aproximativ 3 km până la Lacul Ursu din Sovata. Chiar dacă drumul la pas a fost plăcut, oboseala la întoarcere și-a spus cuvântul, trebuind să apelăm la taxiuri. Ajunși în tabără, nu am renunțat la jocuri, la terasă pentru că cerul a lăcrimat din nou. După prânz și odihnă, am desenat și colorat, ne-am luat gustarea de la ora 16 (pregătită de Diana Z., Ami și Monica T.), am cântat și ne-am  căutat norocul (în trifoi cu 4 foi), am jucat fotbal, ne-am „întărit” cu  pufuleți și popcorn, am realizat afișe pentru petrecerea în pijamale și balul mascat din zilele următoare. Seara s-a lăsat cu petrecerea în pijamale, scaunele muzicale, trenulețul întrebărilor și puțină zumba („instructor”, Briana).
A cincea zi
După petrecerea în pijamale, vineri, ne-am sculat ceva mai târziu. Înviorarea a fost condusă de Andra. În livingul cabanei, s-au derulat activități relaxante și informarea de dimineață despre lacurile din Sovata; pentru că vremea ne-a permis, am încins și un concurs de desene pe asfalt, urmat de un program la alegere, până la prânz (jocuri și întreceri pe terenul de zgură). După odihnă, am ieșit din nou la piscină, iar după cină, am avut „Balul mascat”.
A șasea zi
Sâmbătă, rolurile s-au inversat. Copiii au fost cei care au propus activitățile pe care le-au și coordonat. Flaviu și  Paul au inspectat camerele, Ianis a condus înviorarea. Diana Z. le-a propus rezolvarea unui aritmogrif „Tabăra învingătorilor”. Patricia le-a dat celor mari să compună un catren pe baza unui cuvânt dat, iar cei mici au alcătuit propoziții cu cuvântul extras. Tot Patricia i-a învățat coregrafia unui dans. Maria a condus un parcurs aplicativ. Pe terenul de sport, Diana T., David, Flaviu și Briana au dat startul ștafetelor. Cu toții au fost recompensați. După-masă, am ieșit în oraș pentru suveniruri și ne-am plimbat cu trenulețul, iar seara s-a încheiat cu un foc de tabără… la șemineu.
A șaptea zi
Ne-am trezit mai târziu și ne-am făcut bagajele; au luat micul dejun și au pornit la drum. Primul popas l-am făcut la Pollus center din Cluj-Napoca, unde au luat prânzul. Ajunși cu bine acasă, au urmat îmbrățișările și impresiile (experiențele unice).
Vă mulțumesc, dragii mei copii ascultători! La final, toți ați luat FB*.
Vă doresc vacanță frumoasă, iar la anul, vă aștept pentru o nouă tabără, poate la mare...
Prof. Monica Toader
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: În tabără la Sovata.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:15:07 Ora standard a Europei de Est