Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Solicitări ale Asociației Municipiilor din România către Guvern și Parlament

Dar cu parcurile industriale ce facem?

Solicitări ale Asociației Municipiilor din România către Guvern și Parlament

În cursul zilei de marți, 29 iulie 2014, primarul Ilie Bolojan a participat la Craiova la ședința comitetului director al Asociației Municipiilor din România, detalii privind discuțiile purtate fiind prezentate ieri (31 iulie), în cadrul unei conferințe de presă la Primăria Oradea.

La această întâlnire au participat și reprezentanți ai Guvernului României, în frunte cu premierul Victor Ponta și vicepremierul Liviu Dragnea.
Conform spuselor primarului Ilie Bolojan, primarii au formulat o serie de propuneri cu privire la proiecte din agenda de lucru a Guvernului și Parlamentului României.
În ceea ce privește aspectele financiare, din 2008 până în 2012, cota de impozite care se colectează din impozitul pe venitul global către bugetele locale a scăzut de la la 47,5% la 41,75%.
„La nivelul municipiului Oradea se încasează 25 milioane de euro din impozitul pe venitul global, asta înseamnă că această reducere de aproximativ 10% ne-a diminuat în fiecare an veniturile directe ale municipiului Oradea cu 2,5 milioane de euro. În câțiva ani de zile, din acești bani se pot realiza o serie de lucrări de infrastructură, indiferent de culoarea politică a primarului. Este preferabil pentru primăria respectivă să aibă aceste venituri directe și să nu se ducă la București să stea să aștepte aprobarea proiectelor. Am solicitat Guvernului ca începând de anul viitor să crească cota din IVG care se colectează către autorizațiile locale", a menționat primarul Ilie Bolojan.
O a doua solicitare prezentată a fost cea legată de taxa judiciară de timbru. Această taxă se făcea venit integral la bugetul local până anul trecut; începând cu acest an, ea a crescut ușor în cuantum, în acest timp guvernul a introdus două modificări: una prin care 30% din taxa de timbru până la 1 iulie se făcea venit la bugetul de stat și cea de-a doua modificare, cea prin care 45% după data de 1 iulie din cuantumul taxei se făcea venit la bugetul stat. Practic o parte din această taxă de timbru, care inițial se făcea integral venit la bugetul local, ne-a fost luată și transferată la stat. La nivelul Oradiei, această pierdere se cifrează la o pierdere de aproximativ 300-400 mii de euro pe an, care adăugat la suma provenită din impozitul de venit global înseamnă o pierdere de aproximativ 3 milioane de euro în fiecare an. Propunerea AMR este ca, începând cu data de 1 septembrie 2014, sumele încasate ca taxe judiciare de timbru să constituie în întregime venit la bugetele locale.
Al doilea capitol de discuții au fost legi sau proiecte de legi care sunt în dezbatere astăzi la nivelul guvernului. Este vorba de exemplu despre codul fiscal, care va intra în vigoare începând de anul viitor. Conform noului cod fiscal, Guvernul dorește să schimbe mecanismul de impozitare pe proprietăți. Până acum impozitul pe clădiri se plătea diferențiat în funcție de proprietar, dacă proprietarul era persoană fizică plătea o sumă fixă stabilită prin hotărâri de consiliu. Dacă proprietarul era persoană juridică, indiferent de destinația imobilului plătea un procent din valoarea de piață a acelei clădiri; se ajungea astfel ca pentru același tip de imobil să se plătească impozit pe clădire foarte diferit. Ca să evite această disparitate, guvernul dorește să schimbe această modalitate și să se plătească impozitul în funcție de folosința imobilului și nu de proprietarul acesteia.
„Conform propunerii guvernului, dacă ai un apartament pe care-l închiriezi, să plătești impozitul pe valoarea de piață a acestuia pentru că are o folosință de tip comercial, dacă ești o persoană juridică și ai un apartament de bloc care este folosit ca locuință de serviciu, să plătești în funcție de valoarea de piață. Noi ne-am exprimat poziția că suntem de acord în principiu cu plata impozitelor pe clădiri funcție de valoarea de piață și de folosirea acestora cu o observație foarte importantă: această evaluare să fie făcută de către autoritatea locală pe baza unui studiu de piață, ca să nu existe disparități", a explicat primarul Ilie Bolojan.
Pe baza discuțiilor de marți s-a făcut încă o propunere, pe care Ministerul de Finanțe și primul ministru a acceptat-o, și anume ca în codul fiscal să fie permisă suprataxarea clădirilor neîngrijite și abandonate. Această propunere are ca scop să-i determine pe actualii proprietari fie să repare aceste clădiri, fie să le întrețină ori să le introducă în circuitul juridic, să le vândă, astfel încât orașele să nu arate neîngrijite.
Un alt subiect discutat a fost legat de reabilitarea fațadelor. În prezent există Legea 153 din 2011, care creează un cadru bun pentru reabilitarea fațadelor, însă această lege nu este pusă în aplicare de către Guvernul României, deoarece nu sunt finalizate procedurile pentru ca proprietarii de clădiri să poată contracta credite subvenționate de stat, așa cum prevede legea. Conform experienței avute, municipiul Oradea a cerut Guvernului să creeze cadrul legal, Ministerul de Finanțe și  Fondul Român de Garantare a creditelor să selecteze băncile, Ministerul Dezvoltării să întocmească regulamentul pe care aceste bănci selectate să-l folosească, ca să acorde credite persoanelor care doresc să-și reabiliteze clădirile din centrul istoric.
Biroul de presă  

Trimite email
marți, 17 iunie 2025, 05:59:12 Ora de vară a Europei de Est