Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Silvia - mențiune la Concursul Național Ionel Teodoreanu

Orice călătorie este o comoară ascunsă

Silvia - mențiune la Concursul Național Ionel Teodoreanu

Cea de-a IX-a ediție a Concursului Național „Ionel Teodoreanu" a avut loc în zilele de 30 și 31 mai 2014 la Colegiul Național „Costache Negruzzi" din Iași.

Delegația Bihorului a fost alcătuită din elevii: Gabrian Mihnea, cls. a V-a de la Lic.Teoretic „C-tin Șerban" Aleșd, Domocoș Alexandru cls. a VI-a de la Lic.Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș" Beiuș, Mureșan Alexandra, cls. a VII-a de la Școala Gimnazială „Dacia" și Ghiță Silvia, cls. a VIII-a de la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir".
Așa după cum aveam să aflăm de la dna prof. Diana Popa, Ghiță Silvia a obținut prima mențiune, cu punctajul 143,5, clasându-se pe locul IV, Alexandra Mureșan s-a situat pe locul 25, obținând un premiu special.Gabrian a ocupat locul 40, iar Domocoș, locul 48.
Clipe de neuitat...
Sunt momente în viața noastră care nu pot fi uitate, nu pentru că mintea omului s-ar concentra mai mult asupra lor decât asupra altora, ci pentru că ele se agață de suflet... Aceste momente pătrund în acel loc tainic pe care nimeni nu-l poate vedea și refuză să-l părăsească vreodată. De astfel de clipe am avut parte cu ocazia participării la Concursul Național „Ionel Teodoreanu". Participarea a însemnat și o călătorie. De fapt, este vorba de două călătorii: una exterioară, întrucât concursul s-a desfășurat în centrul cultural al Moldovei - Iașul- și una interioară, a sufletului, a gândurilor mele prin labirintul marilor noștri scriitori, prin labirintul cuvintelor.
Orice călătorie este o comoară ascunsă într-o lădiță mică, adânc ancorată în inima noastră. Dar ce se întâmplă atunci când călătoria presupune și o competiție? E simplu: gândul merge și el mai repede ca orice tren. În drum spre Iași, în mintea mea erau doar vorbele marelui filozof Mircea Eliade: „Cea mai prețioasă călătorie este aceea către sufletul nostru, către noi înșine. Călătorie ce o facem în singurătate". Eu doar zâmbeam și spuneam: „Asta voi face! Am să călătoresc până în acel loc din mine în care fiecare picătură de speranță se transformă în reușită".
Astfel am ajuns încrezători, dar nu scutiți de oboseală, pe peronul gării din Iași, iar mai apoi la hotelul ce avea să ne fie casă pentru trei zile. Întrucât am mai avut ocazia, în urmă cu trei ani, de a participa la Olimpiada Națională de Limba și Literatura Română a cărei gazdă a fost Iașul, acesta nu mai era în întregime un mister. Un mister era însă felul în care percepeam orașul, acum. Totul era la fel, eu eram aceeași, dar ochii prin care vedeam se schimbaseră.
Dimineața zilei de vineri, 30 mai, ne-a adus emoții și a stimulat inima să bată cu putere, pentru că urma proba scrisă. Cel mai frumos moment a fost acela în care, primind subiectul, mintea mea s-a detașat de orice alt lucru și simțeam că în întreaga lume sunt doar eu și ele, hârtiile. Așadar, am învins prima provocare. În după-masa aceleiași zile m-am bucurat să revăd Anticariatul Grumăzescu, un loc atât de drag sufletului meu și am fost cuprinși în mrejele nesfârșite ale melancoliei de Teiul lui Eminescu, ce ne încălzea sufletul ca un bunic protector, care spune povești în liniștea serii. Ziua de sâmbătă a stors, picătură cu picătură, răbdarea din noi. Dimineața am avut parte de a doua provocare a călătoriei sufletului: proba orală. Cea mai mare dilemă a mea era felul în care inima putea să atingă recordul maxim al bătăilor pe minut și ce vroia ea de fapt, să iasă din piept?
După ce am trecut cu bine de această probă, ne-am îndreptat spre Bojdeuca lui Creangă, un loc care impresionează ochiul și mintea și face întreg trupul să se înfioare doar prin tradiția pe care o poartă în sine și prin faptul că este o icoană a trăirii fericite, în simplitate. A urmat Casa Pogor, numită și Muzeul Literaturii, încărcată cu istorie și magie. Vă amintiți de Creangă, Caragiale, Eminescu...? Aceștia erau junimiștii noștri, iar locul în care dădeau naștere celor mai frumoase opere era tocmai cel în care mă aflam eu. Următorul obiectiv a fost Muzeul Unirii sau Palatul Alexandru Ioan Cuza, un loc care ne aduce aminte de frumusețea unei lumi vechi, de cavaleri și rochii foșnitoare. Aici, vizita ne-a fost întreruptă de un telefon ce avea să ne dea vestea mult așteptată: anunțarea rezultatelor. Cu sufletul la gură, am urcat într-un taxi- zgripțuroaică ce avea să ne conducă spre tărâmul colegiului gazdă - și iată-ne ajunși în fața porților mari, pe care se îngrămădeau hârtii cu multe nume de copii. Dintre toate aceste cincizeci de nume, al meu s-a clasat al patrulea. Eram fericită, chiar dacă știam că mereu există loc de mai bine. Cu zâmbetul pe buze și mulțumire în suflet, ne-am îndreptat spre mall-ul uriaș al Iașului, care părea un adevărat labirint în care ceaiul cald și prăjiturile ne așteptau.
Duminica ne duce cu gândul spre final: finalul săptămânii și finalul drumului spre victorie. Cuprinși de melancolie și dor, am coborât în locul de unde am început călătoria inițiatică. Aici, ne-au întâmpinat brațele calde ale părinților și nelipsitele flori, care reușesc, în orice împrejurare, să fure câte un zâmbet.
Și pentru că strămoșii noștri, romanii, spuneau: „Sfârșitul încoronează opera", eu vreau ca acum să adresez toate mulțumirile bine meritate. Mulțumesc în primul rând doamnei profesoare Popa Diana, pentru orele de muncă alături de mine, pentru căldura pe care ne-a oferit-o însoțindu-ne în călătoria sufletului și pentru optimismul pe care l-a sădit în sufletul nostru. De asemenea, mulțumesc doamnei diriginte, doamnei director și tuturor profesorilor care, sunt sigură că aici, acasă, au stat doar cu pumnii strânși. Nu în ultimul rând mulțumesc colegilor care m-au felicitat și îți mulțumesc ție, celui de dincolo de hârtie.
Silvia Ghiță

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 08:43:02 Ora standard a Europei de Est