Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Noii inspectori școlari și directori de unități de învățământ

S-a schimbat „garda”

Noii inspectori școlari și directori de unități de învățământ

E regretabil că permutările politice duc, de fiecare dată, la schimbări și la nivelul inspectoratelor școlare și al unităților școlare.

Pleacă ai lor, vin ai noștri, cu excepțiile de rigoare, care întăresc regula.
În noul an școlar (care pentru cadrele didactice a început la 1 septembrie), în fruntea Inspectoratului Școlar Județean Bihor a fost numit dl profesor Nicolae Avram, până mai ieri inspector școlar general (interimar), dar și general adjunct. Noul inspector școlar general adjunct este dna profesor Bogdan Codruța Maria (din Ștei), alături de celălalt inspector școlar general adjunct, dna prof. Hajnal Kery. La matematică, avem un inspector școlar nou, în persoana dnei profesor Nan Gabriela; la informatică (0,5 post) – prof. Zsigo Tamas; la limba și literatura maternă, maghiară și germană (0,5 post) – prof. Ferko Emilia; la învățământul preșcolar – prof. Caciora Lucia; inspector cu munca educativă – prof. Duma Daniela; inspector școlar pentru implementarea descentralizării instituționale – prof. dr. Codrean Ioana Paula; inspector școlar pentru proiecte educaționale (0,5 post) – Neșiu Sânziana; director al CN „Samuil Vulcan” Beiuș – prof. Gavra Viorel, iar director adjunct – prof. Ilieș Mihaela Irina; director al Grădiniței Nr. 1 Beiuș – Ștefănică Monica; director al Școlii Gimnaziale „Nicolae Popoviciu” Beiuș – prof. Nemeș Mihaela Viorica, iar director adjunct – prof. Benedek Judit; director al CT „Ioan Ciordaș” Beiuș – prof. Ispas Dan Mugurel; director al Școlii Gimn. Nr. 1 Brusturi – prof. Bârlău Livia; director al Șc. Gimn. „Ovidiu Drimba” Lugașu de Jos – prof. Burlou-Bica Claudiu Lucian; director al Lic. Tehnologic „Horea” Marghita – prof. Sabău Remus, iar director adjunct – prof. Durnea Angela Luminița; director al Șc. Gimn. Nr. 1 Mădăras – prof. Cionca Ancuța Mihaela; director al Șc. Gimn. Nucet – prof. Coraș Traian; director al CN „Mihai Eminescu” Oradea – prof. dr. Marian Cristina; director adjunct al Lic. Reformat „Lorantffy Zsuzsanna”  - prof. Zsiros Anika; director adjunct al Lic. T. „Ady Endre” – prof. Ciubotariu Eva Ilona; director adjunct al CN „Emanuil Gojdu” – prof. Serea Gelu; director adjunct al CT „Traian Vuia” – prof. Secară Rodica; director al Lic. Greco-Catolic „Iuliu Maniu” – prof. Dragoș Alexandru; director adjunct al Lic. de Arte – prof. Tiponiț Monika; director adjunct al Șc. Gimn. „Nicolae Bălcescu” – prof. Cseke Sandor; director adjunct al Șc. Gimn. „Avram Iancu” (Grădinița Nr. 44 – „Rază de soare”) – prof. Bodea Floare; director al Lic. T. German „Fr. Schiller” – prof. Nicolae Ungur, iar director adjunct – prof. Vasi Krisztina; director al Lic. T. „Onisifor Ghibu” – prof. Ioan Pirtea; director al Lic. Tehnologic Nr. 1 Popești – prof. Burlou Lucian; director al CN „Teodor Neș” Salonta – prof. Trancău Vasile, iar directori adjuncți – prof. Mitran Alina și Haș Vasile; director adjunct al Lic. T. „Petofi Sandor” Săcueni - prof. Kozma Sandor; director al Lic. Tehnologic „Szalardi Janos” Sălard – prof. Prem Monika, iar director adjunct – prof. Pure Cosmina; director al CT „Unirea” Ștei – prof. Mateiaș Ioan, iar director adjunct – prof. Bici Viorica Cornelia; director al Lic. Tehnologic Nr. 1 Șuncuiuș – prof. Manci Capriș George; director al CSEI Nr. 1 Tileagd – prof. Călinescu Ervin; director al Grădiniței Nr. 1 Tinca – prof. Drimbe Monica Florica; director al Lic. T. „Nicolae Jiga” Tinca – prof. Martin Florica, iar director adjunct – prof. Orban Iuliu; director al CT Nr. 1 Vadu Crișului – prof. Reti Lucian Petru, iar director adjunct – prof. Majer Zoltan.
Primele reacții... la cald!
„Trebuie ajutați tinerii...” 
Bănuim că noul inspector școlar general adjunct, dna prof. Bogdan Codruța, mai milităroasă din fire, cu 20 de ani de vechime la catedră, răspunzând de resursele umane, va ajuta și promova tineretul.
„Trebuie ajutați tinerii care ies de pe băncile școlilor și absolvenții de facultate, care are au idei, dar care nu au experiență pedagogică”, e de părere doamna inspector.
„Ne-am propus să popularizăm mult mai mult experiențele pozitive ale educatoarelor”
Inspectorul responsabil cu învățământul preșcolar, doamna prof. Caciora Lucia, și-a propus o bună relaționare cu toate cadrele didactice din învățământul preșcolar, apreciind calitate, competența și tactul pedagogic.
„Ca inspector școlar, ne-am propus să popularizăm mult mai mult experiențele pozitive ale educatoarelor. Având în vedere vârsta scăzută a copiilor cu care lucrăm, e mai dificil să ajungi la inima copilului, să-l faci să înțeleagă tot ce se întâmplă în jur. Pentru început, trebuie să-l ajutăm să depășească șocul pe care îl simte la despărțirea de cei dragi. Și abia după aceea, putem vorbi de comunicare și relaționare normală și firească. Apreciez tactul pedagogic al educatoarei care știe cum să procedeze în situații dificile în relație cu copiii, dar și cu părinții acestora”.
Inspectorul educativ este omul faptelor
Doamna inspector școlar Duma Daniela este un om al faptelor, așa după cum o cunoaștem de la CN „Mihai Eminescu”, și așa și dorește să rămână. Și-a propus să cunoască profesorii care răspund în școli de munca educativă; chiar în 5 octombrie, de Ziua Mondială a Educației, dorește să aibă o primă întâlnire cu profesorii consilieri educativi; elevii trebuie să fie antrenați mai mult în activități educative, pentru promovarea și afirmarea valorilor și talentelor. În 12 octombrie, de Ziua Oradiei, și-a propus  o ediție locală (municipală) a unui Festival interetnic care să se desfășoare în centrul Municipiului Oradea, probabil pe pietonală.
Consiliile elevilor trebuie să fie mai active, iar consilierii mai combativi, dar nu la ședințe, ci pe teren, dând exemplu și impuls colegilor în organizarea și desfășurarea activităților.
Ovidiu Dan

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 09:21:28 Ora standard a Europei de Est