Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lansare de proiect și înălțare de baloane

De 9 mai, în curtea Liceului Pedagogic „Iosif Vulcan”, dublă sărbătoare

Lansare de proiect și înălțare de baloane

Ieri (9 mai 2008), în curtea Liceului Pedagogic „Iosif Vulcan” din clădirea veche era mare sărbătoare. De 9 mai, elevi din zece clase purtau în mâini baloane colorate inscripționate, personalizate, și drapele în miniatură ale României și Uniunii Europene. Cum ar fi putut lipsi de la marele fast al lunii mai tocmai El, Soarele, care le îmbujora fețele luminate de zâmbete și le amplifica trăirile interioare speciale!

 „Pot salva și eu un copac”
În careul magic, a fost lansat proiectul „lupișorilor” clasei a II-a A (inst. Maria Donca), în parteneriat cu clasa a II-a D, de la Școala nr. 11 (inst. Dorina Brânzaș) și Organizația națională „Cercetașii României”, Centrul local Oradea.
Despre scopul, etapele și produsele proiectului educativ „Pot salva și eu un copac” au vorbit inst. Maria Donca (liderul grupei cercetașilor lupișori din clasa a II-a A) și Adrian Șuhanea (președintele Centrului local Oradea al „Cercetașilor României”). Îmbrăcați copăcei, Ruxandra Gâdei (reprezentanta clasei a II-a D) și Dragoș Igna (reprezentantul clasei a II-a A)  se bucurau aflând de proiectul ecologic de strângere de maculatură și depozitare în tomberoane speciale, sub deviza „Orice hârtiuță/ Oricât de micuță/ Strângem împreună/ Pentru o lume mai bună!”
Tomberonul reprezentativ al proiectului a fost apoi inaugurat de Ștefan Meșter (din a II-a A) și Mihaela Meze (din a II-a D), care au depus primele pachete cu maculatură. Cel puțin șase tomberoane de acest fel vor fi achiziționate din finanțarea proiectului de către „Cercetașii României”, și puse la dispoziția elevilor din cele două școli partenere.
Etapele proiectului                   
Proiectul se va desfășura în câteva etape succesive.
În prima etapă va fi promovată activitatea de colectare a hârtiei în scopul reciclării acesteia. Promovarea activității pentru înscrierea și a altor participanți va fi făcută prin afișe (în cele două școli) și atragerea în proiect a mai multor cadre didactice (învățători). Această etapă va dura două săptămâni.
Cea de-a doua etapă va consta în organizarea de ateliere de creație în cadrul celor două școli  implicate în proiect. În cadrul atelierelor, hârtia va fi transformată în pastă și pusă în forme speciale de obiecte practice (spre exemplu:  suport de creioane, jucării, medalioane sub diverse forme, suport pentru pahare etc). În această etapă, copiii vor vedea cum eforturile lor de a strânge hârtia și a nu o arunca la gunoi prind contur în obiecte noi, personificate, la care au contribuit chiar ei.
Cea de-a treia etapă va consta într-un atelier comun, desfășurat într-un parc cu toți copiii implicați în proiect, prin care aceștia vor personifica obiectele realizate prin colorarea acestora într-un mod cât mai haios și plăcut, cele mai frumoase fiind premiate. Pentru ca puterea exemplului să fie și mai mare, s-a propus ca fiecare copil să realizeze cel puțin două obiecte. Unul va fi păstrat, iar celălalt, donat. Obiectele strânse pentru donație vor fi scoase la licitație, la sfârșitul activității din parc, cele nevândute urmând a rămâne la licitație pe site-ul Centrului local Oradea al „Cercetașilor României”.
Banii strânși la licitații, împreună cu proiectul și experiența câștigată, vor fi puși la dispoziția unui alt centru local pentru a putea implementa o ediție identică în orașul lor,  după cum ne-a declarat președintele Centrului local Oradea, Adrian Șuhanea.
Mesaje de Ziua Europei, inscripționate pe baloane colorate
În fiecare vineri, la orele amiezii, în curtea Liceului Pedagogic „Iosif Vulcan” din clădirea veche, zece clase prezintă, în careul „magic”, bilanțul evenimentelor săptămânii, cu nominalizarea celor mai importante momente. Ieri, trei clase jubilau în careul pedagogiștilor, privind înspre cer dacă nu cumva au sosit bloanele înălțate de ei, joi (8 mai), tocmai în Ungaria, în cadrul unui proiect internațional. Institutoarea Maria Duma a prezentat rezumatul acțiunii de joi din Ungaria, unde  clasele I A (inst. Georgeta Tifor), I E (inst. Aurelia Susan) și II B (inst. Maria Duma) au lansat un proiect educativ internațional, intitulat „Moștenire culturală și istorică fără granițe”.
Finalul a fost electrizant, când zeci de baloane s-au înălțat spre cer, iar altele au pocnit... de atâta bucurie și veselie!
Părtași la bucuria pedagogiștilor întru înălțarea baloanelor erau și elevii clasei a II-a D de la  Școala nr. 11, prezenți la lansarea noului proiect de parteneriat cu clasa a II-a A. (Ovidiu DAN)
P.S. Nu vă impacientați, varianta de ieri (sâmbătă) a fost un test și o "lecție" (de 9 mai) pentru pedagogiști! Felicitări celor care ne-au sunat sau ne-au scris e-mail-uri! Pedagogiștii, tot pedagogiști!
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Lansare de proiect și înălțare de baloane.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 05:28:59 Ora standard a Europei de Est