Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

„Din a vieții înțelepciune”, de Mihaela-Maria Dindelegan

„Sunt lucruri în viață pe care nu le poți uita niciodată!

„Din a vieții înțelepciune”, de Mihaela-Maria Dindelegan

Cu siguranță, Diana, că nici Mihaela nu va putea uita și nu te va uita, cât de frumos (adevărat) ai vorbit despre ea și volumele sale, ieri, joi, 18 septembrie 2014, la lansarea celor cinci volume de poezii, eveniment găzduit de Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai" din Oradea.

Dragi cititori,
Vă invităm să o ascultați (lecturați) pe Diana (sau Daiana, cum îi spun, cu mare drag, alintând-o, copiii de la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir", unde s-a ivit ca o stea!)!
„Sunt lucruri în viață pe care nu le poți uita niciodată. Un astfel de moment este ziua de azi pentru autoarea Mihaela-Maria Dindelegan, care lansează volumele de poezii reunite sub titlul „Din a vieții înțelepciune". Titlul ne duce cu gândul la viața ca ființă, ca organism viu. Fiecare text are povestea lui, dar toate izvorăsc din dorința autoarei de a aduce un plus de bucurie în viața celor mici. Inspirată de necesitatea întoarcerii copiilor la joaca în natură, relaționând cu micile viețuitoare, autoarea dezvăluie tainele pe care ni le relevă natura.
Poezia se naște timid din potirul unei flori, crește odată cu ciripitul unei păsări și are puterea de a trăi prin zâmbetul copiilor.
Răsfoind volumele cu simpatie și arzândă curiozitate, constatăm că poeziile sunt rodul dragostei de carte, de cuvântul scris al autoarei - Dna Mihaela-Maria Dindelegan. Lecturând volumele, ne încântă conținutul și grafica lor, dar ne punem fireasca întrebare cum s-au realizat ele, câtă  muncă a fost depusă, cât este minte, suflet și lumină?
Cartea - ca manieră specială de a trăi - a constituit de la apariția ei un mediu optim de comunicare între oameni, o cale puternică de transmitere de la un timp la altul, de la o societate la alta, de la un popor la altul, a valorilor culturale, științifice, artistice, zămislite în fiecare colț din lume. Cartea a fost, este și va fi un liant ce creează, dezvoltă și menține multitudinea și  varietatea relațiilor interumane, pe care se sprijină existența socială.
Derularea ideilor prezentate în aceste poezii ne duce cu gândul, sufletul și mintea la frumusețea vieții, la necesitatea întoarcerii la natură.
Conținutul lor  exprimă legături organice cu elementele primordiale: pământul, cerul, apa, focul. Putem vedea în jurul nostru flori și iarbă, pomi și albine, fluturi și păsări, astfel încât le putem orienta copiilor atenția spre acestea și putem încerca să-i facem să înțeleagă că în fiecare dintre ele există o formă de viață care, în felul ei, ne transmite un mesaj viu, o chemare la unitate în simțul vieții. Acesta este scopul urmărit de fapt în toate cele trei volume de poezii adresate copiilor. Florile, păsările, fructele, peștii și animalele vorbesc dintre filele cărților și îi cheamă pe copii la armonie, la o relație de prietenie cu ele, la o înțelegere a sensului adânc al vieții și a rolului fiecăruia în existența comună. Oare aud copiii glasul lor?
 „Nu rupeți viața care este în mine,
   Căci bucurie eu vreau tuturor
   Să le aduc în dimineți senine", vorbește o floare ale cărei petale se revarsă într-o unduire de frumusețe și finețe în razele parfumate ale soarelui. Dacă ne aplecăm urechea să le auzim glasul neperceput în cuvinte, fiecare formă de viață din jur ne poate oferi exemple de trăire din care putem învăța lucruri uimitor de utile.
Fiind niște cărți cu scop instructiv și formativ, în acestea întâlnim povestea timpului, întâmplări din viața animalelor, a păsărilor. Relevante sunt poeziile „Timpule, pe unde ești?" și „Poveștile-s făcute să dureze". În prima poezie este evidențiată grija adulților copleșiți de problemele cotidiene care constată că nu le mai ajunge timpul. Soluția pentru ieșirea din acest impas ni-l oferă tot autoarea:
„Căutați copilăria
Și-n ea timpu-l veți afla
Odată cu bucuria
Că nu mai vrea a pleca".
Regresia temporală ne permite stagnarea într-un spațiu în care timpul se scurge foarte încet permițându-ne să savurăm toate clipele fericite ale copilăriei. Această întoarcere într-un spațiu pur, candid ne facilitează comunicarea, apropierea de copiii care au nevoie de atenția și de implicarea noastră. Este subtil sugerată imaginea copilului neglijat, plictisit și saturat de compensații materiale (jocuri pe tablete, telefoane ultraperformante) în detrimentul  compensațiilor spirituale care ar trebui să fie seva educației lor.
În poezia „Poveștile-s făcute să dureze" se continuă ideea stimulării celor mici să citească basme, să se bucure alături de eroi de victoria acestora, educând astfel viitori învingători ce vor învăța că valorile morale sunt cele mai puternice arme. Basmul este cheia zâmbetului unui copil care prinde curaj, dobândește încredere în sine pentru că pornește în aventuri inițiatice alături de Făt Frumos care întruchipează binele, curajul, milostenia. Jocurile tehnologiei moderne nu oferă modele de urmat pline de virtuți, ele se concentrează pe dezvoltarea abilităților mecanice ale copiilor, incitând de multe ori la violență. Produsul final al acestor jocuri se materializează în imaginea unui copil apatic, obosit și lipsit de capacitatea de a comunica cu cei din jurul său.
„Ce bine ar fi copiii să zâmbească
 Și să viseze omul tot râzând
 Poveștile ar prinde să trăiască
 Și nu s-ar mai vedea copil plângând".
Prin conținut și prin grafica aleasă volumele constituie o lucrare de larg interes pentru orice educator, cadru didactic și nu în ultimul rând pentru copiii cărora le-au fost dedicate. Lecturând aceste mici lecții de viață, pătrunzi într-o lume mirifică, simți o trăire și visare individuală, îți lărgești cunoașterea, participi la recrearea unei lumi noi. Prin mesajul transmis este prefigurat viitorul care a început azi.
O recomand, cu deosebită căldură, pentru că așa cum susținea Victor Hugo „fiecare copil pe care-l educăm este un om pe care-l câștigăm".
Prof. metodist Diana Popa
Diana, „doar o vorbă să-ți mai spun" (vorba regretatului lingvist George Pruteanu): Felicitări!
Mihaela chiar merita o asemenea analiză literară pe text, ca o „dedicație" superbă din partea unui specialist (profesor de Limba și literatura română... de nota 10)!
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Din a vieții înțelepciune”, de Mihaela-Maria Dindelegan.

Trimite email
marți, 19 martie 2024, 07:18:55 Ora standard a Europei de Est