Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
25 noiembrie 2020
*1. Ideea unui profesor britanic: acces universal la învățământul superior – ,,cheie” pentru combaterea dezinformării / În lumea digitală, pentru oameni e vitală ,,capacitatea de a nu fi înșelat”
.....
,,Pandemia ne scufundă în lumea virtuală mai adânc și mai rapid decât ne-am fi putut imagina cu doar un an în urmă, iar ușurința de proliferare a falsurilor devine tot mai tulburătoare”, scrie într-un articol publicat de revista de specialitate Times Higher Education profesorul Tim Blackman, vicecancelar al The Open University, mare universitate britanică având o lungă tradiție de predare la distanță. În acest context, el face trimitere la rolul educației de a preveni înșelăciunea și afirmă: ,,pentru ca învățământul superior să poată vaccina populațiile împotriva dezinformării, e nevoie să universalizăm accesul la acesta”.

*2. Avocatul Poporului cere Ministerului Educației să ia în considerare redeschiderea școlilor, conform recomandării OMS
.....
Avocatul Poporului cere Ministerului Educației să suspende educația online și să ia în considerare redeschiderea școlilor, practică la care au recurs aproape toate marile state europene. Instituția condusă de Renate Weber s-a sesizat din oficiu în legătură cu situația asigurării de laptopuri la cerere pentru profesori, pentru continuarea școlii în on-line, se arată într-un document obținut de Edupedu.ro.

*3. Cercul de informatică ,,Programare cu răbdare”, premiat la WITSA Global ICT Excellence Awards. Activitățile STEM s-au extins la nivel național cu peste 800 de copii la doi ani de la înființare
.....
La doi ani de la înființare, cercul de informatică ,,Programare cu răbdare” de la Bacău se extinde la nivel național și primește premiul World Information Technology and Services Alliance (WITSA). Cercul are acum peste 20 de centre în țară și chiar în alte țări, iar 800 de copii și tineri frecventează activitățile educative.
Premiile WITSA Global ICT Excellence Awards onorează realizările în aplicarea tehnologiei informației în întreaga lume. Câștigătorii au prezentat excelență în una din cele patru categorii: Excelența sectorului public, Excelența sectorului privat, Creșterea durabilă și Oportunitatea digitală.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
21 noiembrie 2020
*1.Estonia: Ministrul Educaţiei demisionează după ce presa a scris că își ducea copiii la școală cu șoferul și mașina de serviciu
.....
Ministrul Educaţiei din Estonia, Mailis Reps, a demisionat ,vineri, după ce presa locală a arătat că ea folosea maşina de serviciu şi şoferul pentru a-şi duce copiii la şcoală, informează dpa, citată de Agerpres.
Tabloidul Ohtuleht a scris că un şofer al ministerului a folosit de mai multe ori o maşină de serviciu pentru a duce la şcoală şi a-i aduce acasă pe copiii lui Mailis Reps.

*2.Olimpici naționali de liceu au creat un site unde îi ajută pe elevii de a VIII-a să învețe pentru Evaluarea Națională: Scopul este de a ajuta copiii cu mai puține resurse să își atingă obiectivele educaționale, în contextul pandemiei
.....
Șase olimpici au pornit un proiect inedit pentru a-i ajuta pe elevii mai mici care trebuie să susțină în vara viitoare Evaluarea Națională. „Ne dorim să ajutăm elevii de clasa a VIII-a să treacă cu bine peste această situație dificilă creată de pandemie. Oferim lecții săptămânale care urmează curricula pentru Evaluarea Națională 2021”, au explicat aceștia în descrierea de pe site-ul pentru meditații lansat de ei – matex.xyz.

*3. Tabloul dezastrului din învățământul superior: România – pe ultimele locuri din Europa la numărul de tineri cu studii superioare, rata de înscriere la universitate, personal academic – Raport Bologna 2020
.....
România se află pe ultimul loc în Europa când vine vorba despre procentul persoanelor cu studii superioare în categoria 25-34 de ani, pentru care-și propusese o creștere substanțială până în 2020, potrivit unui nou raport dat publicității săptămâna aceasta. Documentul arată că țara se află, în același timp, printre ultimele din Europa din punct de vedere al persoanelor cu studii superioare pe celelalte categorii de vârstă, în pofida unor creșteri semnificative în ultimul deceniu și jumătate. În plus, se numără printre ultimele state europene la capitole precum rata de înscriere a tinerilor în învățământul superior, în timp ce numărul de instituții de învățământ superior și cel al angajaților din mediul academic au înregistrat scăderi în ultimele două decenii, marcate de dezvoltare la nivel european.

„Din a vieții înțelepciune”, de Mihaela-Maria Dindelegan

„Sunt lucruri în viață pe care nu le poți uita niciodată!

„Din a vieții înțelepciune”, de Mihaela-Maria Dindelegan

Cu siguranță, Diana, că nici Mihaela nu va putea uita și nu te va uita, cât de frumos (adevărat) ai vorbit despre ea și volumele sale, ieri, joi, 18 septembrie 2014, la lansarea celor cinci volume de poezii, eveniment găzduit de Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai" din Oradea.

Dragi cititori,
Vă invităm să o ascultați (lecturați) pe Diana (sau Daiana, cum îi spun, cu mare drag, alintând-o, copiii de la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir", unde s-a ivit ca o stea!)!
„Sunt lucruri în viață pe care nu le poți uita niciodată. Un astfel de moment este ziua de azi pentru autoarea Mihaela-Maria Dindelegan, care lansează volumele de poezii reunite sub titlul „Din a vieții înțelepciune". Titlul ne duce cu gândul la viața ca ființă, ca organism viu. Fiecare text are povestea lui, dar toate izvorăsc din dorința autoarei de a aduce un plus de bucurie în viața celor mici. Inspirată de necesitatea întoarcerii copiilor la joaca în natură, relaționând cu micile viețuitoare, autoarea dezvăluie tainele pe care ni le relevă natura.
Poezia se naște timid din potirul unei flori, crește odată cu ciripitul unei păsări și are puterea de a trăi prin zâmbetul copiilor.
Răsfoind volumele cu simpatie și arzândă curiozitate, constatăm că poeziile sunt rodul dragostei de carte, de cuvântul scris al autoarei - Dna Mihaela-Maria Dindelegan. Lecturând volumele, ne încântă conținutul și grafica lor, dar ne punem fireasca întrebare cum s-au realizat ele, câtă  muncă a fost depusă, cât este minte, suflet și lumină?
Cartea - ca manieră specială de a trăi - a constituit de la apariția ei un mediu optim de comunicare între oameni, o cale puternică de transmitere de la un timp la altul, de la o societate la alta, de la un popor la altul, a valorilor culturale, științifice, artistice, zămislite în fiecare colț din lume. Cartea a fost, este și va fi un liant ce creează, dezvoltă și menține multitudinea și  varietatea relațiilor interumane, pe care se sprijină existența socială.
Derularea ideilor prezentate în aceste poezii ne duce cu gândul, sufletul și mintea la frumusețea vieții, la necesitatea întoarcerii la natură.
Conținutul lor  exprimă legături organice cu elementele primordiale: pământul, cerul, apa, focul. Putem vedea în jurul nostru flori și iarbă, pomi și albine, fluturi și păsări, astfel încât le putem orienta copiilor atenția spre acestea și putem încerca să-i facem să înțeleagă că în fiecare dintre ele există o formă de viață care, în felul ei, ne transmite un mesaj viu, o chemare la unitate în simțul vieții. Acesta este scopul urmărit de fapt în toate cele trei volume de poezii adresate copiilor. Florile, păsările, fructele, peștii și animalele vorbesc dintre filele cărților și îi cheamă pe copii la armonie, la o relație de prietenie cu ele, la o înțelegere a sensului adânc al vieții și a rolului fiecăruia în existența comună. Oare aud copiii glasul lor?
 „Nu rupeți viața care este în mine,
   Căci bucurie eu vreau tuturor
   Să le aduc în dimineți senine", vorbește o floare ale cărei petale se revarsă într-o unduire de frumusețe și finețe în razele parfumate ale soarelui. Dacă ne aplecăm urechea să le auzim glasul neperceput în cuvinte, fiecare formă de viață din jur ne poate oferi exemple de trăire din care putem învăța lucruri uimitor de utile.
Fiind niște cărți cu scop instructiv și formativ, în acestea întâlnim povestea timpului, întâmplări din viața animalelor, a păsărilor. Relevante sunt poeziile „Timpule, pe unde ești?" și „Poveștile-s făcute să dureze". În prima poezie este evidențiată grija adulților copleșiți de problemele cotidiene care constată că nu le mai ajunge timpul. Soluția pentru ieșirea din acest impas ni-l oferă tot autoarea:
„Căutați copilăria
Și-n ea timpu-l veți afla
Odată cu bucuria
Că nu mai vrea a pleca".
Regresia temporală ne permite stagnarea într-un spațiu în care timpul se scurge foarte încet permițându-ne să savurăm toate clipele fericite ale copilăriei. Această întoarcere într-un spațiu pur, candid ne facilitează comunicarea, apropierea de copiii care au nevoie de atenția și de implicarea noastră. Este subtil sugerată imaginea copilului neglijat, plictisit și saturat de compensații materiale (jocuri pe tablete, telefoane ultraperformante) în detrimentul  compensațiilor spirituale care ar trebui să fie seva educației lor.
În poezia „Poveștile-s făcute să dureze" se continuă ideea stimulării celor mici să citească basme, să se bucure alături de eroi de victoria acestora, educând astfel viitori învingători ce vor învăța că valorile morale sunt cele mai puternice arme. Basmul este cheia zâmbetului unui copil care prinde curaj, dobândește încredere în sine pentru că pornește în aventuri inițiatice alături de Făt Frumos care întruchipează binele, curajul, milostenia. Jocurile tehnologiei moderne nu oferă modele de urmat pline de virtuți, ele se concentrează pe dezvoltarea abilităților mecanice ale copiilor, incitând de multe ori la violență. Produsul final al acestor jocuri se materializează în imaginea unui copil apatic, obosit și lipsit de capacitatea de a comunica cu cei din jurul său.
„Ce bine ar fi copiii să zâmbească
 Și să viseze omul tot râzând
 Poveștile ar prinde să trăiască
 Și nu s-ar mai vedea copil plângând".
Prin conținut și prin grafica aleasă volumele constituie o lucrare de larg interes pentru orice educator, cadru didactic și nu în ultimul rând pentru copiii cărora le-au fost dedicate. Lecturând aceste mici lecții de viață, pătrunzi într-o lume mirifică, simți o trăire și visare individuală, îți lărgești cunoașterea, participi la recrearea unei lumi noi. Prin mesajul transmis este prefigurat viitorul care a început azi.
O recomand, cu deosebită căldură, pentru că așa cum susținea Victor Hugo „fiecare copil pe care-l educăm este un om pe care-l câștigăm".
Prof. metodist Diana Popa
Diana, „doar o vorbă să-ți mai spun" (vorba regretatului lingvist George Pruteanu): Felicitări!
Mihaela chiar merita o asemenea analiză literară pe text, ca o „dedicație" superbă din partea unui specialist (profesor de Limba și literatura română... de nota 10)!
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Din a vieții înțelepciune”, de Mihaela-Maria Dindelegan.

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

joi, 3 decembrie 2020