Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Din a vieții înțelepciune”, de Mihaela-Maria Dindelegan

„Sunt lucruri în viață pe care nu le poți uita niciodată!

„Din a vieții înțelepciune”, de Mihaela-Maria Dindelegan

Cu siguranță, Diana, că nici Mihaela nu va putea uita și nu te va uita, cât de frumos (adevărat) ai vorbit despre ea și volumele sale, ieri, joi, 18 septembrie 2014, la lansarea celor cinci volume de poezii, eveniment găzduit de Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai" din Oradea.

Dragi cititori,
Vă invităm să o ascultați (lecturați) pe Diana (sau Daiana, cum îi spun, cu mare drag, alintând-o, copiii de la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir", unde s-a ivit ca o stea!)!
„Sunt lucruri în viață pe care nu le poți uita niciodată. Un astfel de moment este ziua de azi pentru autoarea Mihaela-Maria Dindelegan, care lansează volumele de poezii reunite sub titlul „Din a vieții înțelepciune". Titlul ne duce cu gândul la viața ca ființă, ca organism viu. Fiecare text are povestea lui, dar toate izvorăsc din dorința autoarei de a aduce un plus de bucurie în viața celor mici. Inspirată de necesitatea întoarcerii copiilor la joaca în natură, relaționând cu micile viețuitoare, autoarea dezvăluie tainele pe care ni le relevă natura.
Poezia se naște timid din potirul unei flori, crește odată cu ciripitul unei păsări și are puterea de a trăi prin zâmbetul copiilor.
Răsfoind volumele cu simpatie și arzândă curiozitate, constatăm că poeziile sunt rodul dragostei de carte, de cuvântul scris al autoarei - Dna Mihaela-Maria Dindelegan. Lecturând volumele, ne încântă conținutul și grafica lor, dar ne punem fireasca întrebare cum s-au realizat ele, câtă  muncă a fost depusă, cât este minte, suflet și lumină?
Cartea - ca manieră specială de a trăi - a constituit de la apariția ei un mediu optim de comunicare între oameni, o cale puternică de transmitere de la un timp la altul, de la o societate la alta, de la un popor la altul, a valorilor culturale, științifice, artistice, zămislite în fiecare colț din lume. Cartea a fost, este și va fi un liant ce creează, dezvoltă și menține multitudinea și  varietatea relațiilor interumane, pe care se sprijină existența socială.
Derularea ideilor prezentate în aceste poezii ne duce cu gândul, sufletul și mintea la frumusețea vieții, la necesitatea întoarcerii la natură.
Conținutul lor  exprimă legături organice cu elementele primordiale: pământul, cerul, apa, focul. Putem vedea în jurul nostru flori și iarbă, pomi și albine, fluturi și păsări, astfel încât le putem orienta copiilor atenția spre acestea și putem încerca să-i facem să înțeleagă că în fiecare dintre ele există o formă de viață care, în felul ei, ne transmite un mesaj viu, o chemare la unitate în simțul vieții. Acesta este scopul urmărit de fapt în toate cele trei volume de poezii adresate copiilor. Florile, păsările, fructele, peștii și animalele vorbesc dintre filele cărților și îi cheamă pe copii la armonie, la o relație de prietenie cu ele, la o înțelegere a sensului adânc al vieții și a rolului fiecăruia în existența comună. Oare aud copiii glasul lor?
 „Nu rupeți viața care este în mine,
   Căci bucurie eu vreau tuturor
   Să le aduc în dimineți senine", vorbește o floare ale cărei petale se revarsă într-o unduire de frumusețe și finețe în razele parfumate ale soarelui. Dacă ne aplecăm urechea să le auzim glasul neperceput în cuvinte, fiecare formă de viață din jur ne poate oferi exemple de trăire din care putem învăța lucruri uimitor de utile.
Fiind niște cărți cu scop instructiv și formativ, în acestea întâlnim povestea timpului, întâmplări din viața animalelor, a păsărilor. Relevante sunt poeziile „Timpule, pe unde ești?" și „Poveștile-s făcute să dureze". În prima poezie este evidențiată grija adulților copleșiți de problemele cotidiene care constată că nu le mai ajunge timpul. Soluția pentru ieșirea din acest impas ni-l oferă tot autoarea:
„Căutați copilăria
Și-n ea timpu-l veți afla
Odată cu bucuria
Că nu mai vrea a pleca".
Regresia temporală ne permite stagnarea într-un spațiu în care timpul se scurge foarte încet permițându-ne să savurăm toate clipele fericite ale copilăriei. Această întoarcere într-un spațiu pur, candid ne facilitează comunicarea, apropierea de copiii care au nevoie de atenția și de implicarea noastră. Este subtil sugerată imaginea copilului neglijat, plictisit și saturat de compensații materiale (jocuri pe tablete, telefoane ultraperformante) în detrimentul  compensațiilor spirituale care ar trebui să fie seva educației lor.
În poezia „Poveștile-s făcute să dureze" se continuă ideea stimulării celor mici să citească basme, să se bucure alături de eroi de victoria acestora, educând astfel viitori învingători ce vor învăța că valorile morale sunt cele mai puternice arme. Basmul este cheia zâmbetului unui copil care prinde curaj, dobândește încredere în sine pentru că pornește în aventuri inițiatice alături de Făt Frumos care întruchipează binele, curajul, milostenia. Jocurile tehnologiei moderne nu oferă modele de urmat pline de virtuți, ele se concentrează pe dezvoltarea abilităților mecanice ale copiilor, incitând de multe ori la violență. Produsul final al acestor jocuri se materializează în imaginea unui copil apatic, obosit și lipsit de capacitatea de a comunica cu cei din jurul său.
„Ce bine ar fi copiii să zâmbească
 Și să viseze omul tot râzând
 Poveștile ar prinde să trăiască
 Și nu s-ar mai vedea copil plângând".
Prin conținut și prin grafica aleasă volumele constituie o lucrare de larg interes pentru orice educator, cadru didactic și nu în ultimul rând pentru copiii cărora le-au fost dedicate. Lecturând aceste mici lecții de viață, pătrunzi într-o lume mirifică, simți o trăire și visare individuală, îți lărgești cunoașterea, participi la recrearea unei lumi noi. Prin mesajul transmis este prefigurat viitorul care a început azi.
O recomand, cu deosebită căldură, pentru că așa cum susținea Victor Hugo „fiecare copil pe care-l educăm este un om pe care-l câștigăm".
Prof. metodist Diana Popa
Diana, „doar o vorbă să-ți mai spun" (vorba regretatului lingvist George Pruteanu): Felicitări!
Mihaela chiar merita o asemenea analiză literară pe text, ca o „dedicație" superbă din partea unui specialist (profesor de Limba și literatura română... de nota 10)!
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Din a vieții înțelepciune”, de Mihaela-Maria Dindelegan.

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:20:51 Ora standard a Europei de Est