Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Moștenire culturală și istorică fără granițe”

Proiectul educativ internațional

„Moștenire culturală și istorică fără granițe”

Sub acest generic, între trei clase de la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea (clasa I A, inst. Georgeta Tifor, clasa I E, inst. Aurelia Susan și clasa a II-a B, inst. Maria Duma) și Școala (bilingvă) cu clasele I - VIII din Bedeu, Ungaria, (director, profesor Elena Silaghi) se derulează un proiect educativ internațional, demarat în luna martie 2008.

Parteneriatul asigură oportunități pentru comunicare și cooperare între elevii Liceului Pedagogic și elevii Școlii din Bedeu, grup etnic român minoritar în Ungaria.
Proiectul educativ este un proiect în domeniul Euroregiunii Bihor-Hajdu-Bihar, proiect finanțat de Primăria Oradea din fonduri nerambursabile și dezvoltă parteneriatul dintre cele două școli.
Obiectivele proiectului vizează (după cum aveam să aflăm de la inst. Maria Duma): *conservarea identității naționale în contextul procesului de integrare europeană *respectarea caracterului cultural-național și integrarea acestuia în cadrul universal prin activități inovatoare, interregionale și transnaționale *cunoașterea limbii române, a spațiului românesc, ca parte integrantă a celui european *valorificarea folclorului local în dezvoltarea relațiilor transfrontaliere *dezvoltarea de curriculum prin auxiliare didactice *Promovarea spiritului original, creativ și inovator ca prim instrument al identității naționale prin constituirea clubului de creație literară „Mihai Eminescu” și derularea de activități în scopul cunoașterii și utilizării limbii române *organizarea de activități cu impact transfrontalier care se referă la păstrarea tradițiilor și prezentarea specificului Euroregiunii, cu accentul pe evenimente care stimulează și păstrează relațiile dintre școlile partenere.
Lansarea proiectului a avut loc, joi, 8 mai 2008, la Bedeu (în Ungaria).
Micii cetățeni europeni ai Liceului Pedagogic „I. Vulcan”, foarte mândri de pașapoartele lor noi,  s-au deplasat în Ungaria, formând o caravană de 20 de mașini, unii fiind însoțiți și de părinți, la fel de emoționați ca și odraslele lor.
 Cu toții au fost întâmpinați cu multă căldură de colectivul de cadre didactice, de primarul din Bedeu și de elevi.
Mesaje pentru copiii Europei
Programul întâlnirii de proiect a fost foarte variat și atractiv. După cuvântul de deschidere rostit de directorul școlii, dna prof. Elena Silaghi, elevii claselor primare din Bedeu au susținut un program artistic în limba română. Dna inst. Georgeta Tifor a prezentat proiectul educativ, obiectivele  și agenda acțiunilor viitoare, iar dna inst. Maria Duma a prezentat în power point ,, Ziua Europei e și ziua mea!”, un material-surpriză, inedit, despre etapele construcției Uniunii Europene, instituțiile Uniunii Europene, valori și simboluri europene, precum și cetățenia europeană în contextul Tratatului de instituire a unei  Constituții europene.
După intonarea Imnului UE – „Odă bucuriei”-, elevii clasei a II-a B au alcătuit trenul Europei, format dintr-o locomotivă cu steagul UE și 27 de vagoane cu steagurile țărilor membre ale UE.
 „Mama” Europa s-a mândrit apoi cu cei 27 de puișori confecționați în activitatea condusă de inst. Aurelia Susan,  îndeosebi pentru că au fost lucrați de grupe mixte de copii.
Echipa de dansuri populare a claselor gimnaziale din Bedeu, în frumoase costume populare tradiționale, i-a încântat pe partenerii de proiect cu o suită de dansuri populare românești. Copiii prezenți la activitate au scris mesaje pentru copiii Europei pe un „buchet” de baloane, care apoi, pe acordurile muzicii lui Beethoven, s-au înălțat la cer, călăuzite de doi porumbei.
 Partenerii de proiect din România au avut ocazia să se convingă și de produsele bucătăriei maghiare pe care le-au apreciat foarte mult. Una peste alta, micii europeni pedagogiști, s-au întors acasă plăcut impresionați de tot ceea ce au aflat și au văzut în vizita pe care au făcut-o, joi, în Ungaria.
Următoarea întâlnire de proiect va avea loc de Ziua copilului, în Orășelul copiilor din municipiul de pe Crișul Repede.
„Acest parteneriat dovedește că fonduri europene în domeniul educației există, trebuie doar să le accesăm corect”, ne-a declarat inst. Maria Duma. (Ov. D.)
P.S. Pentru maimulte poze, accesați Galeria foto: „Moștenire culturală și istorică fără granițe”.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 05:28:59 Ora standard a Europei de Est