Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Adolescenții despre delincvență

Dezbatere la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul

Adolescenții despre delincvență

Luni, 29 septembrie 2014, la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul" Oradea s-a desfășurat o dezbatere organizată de Inspectoratul de Poliție Județean Bihor, Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității și Inspectoratul Școlar Județean Bihor, reprezentat de inspector școlar pentru educație permanentă și activitate educativă formală și non formală Daniela Duma.

Acțiunea s-a numit „Adolescență fără delincvență" și a avut ca temă răspunderea penală și consecințele legale ale săvârșirii unor fapte antisociale de către adolescenți.
În cadrul activității, tinerii au vizionat filmul „Cheia e la tine!" cuprinzând cazuri concrete ale unor deținuți minori aflați în penitenciare din România. Acesta a fost baza dezbaterii despre consecințele juridice și sociale ale unor fapte și comportamente antisociale. Astfel specialiști din domeniu au prezentat tinerilor aspecte ale delincvenței juvenile cu accent pe cauze, manifestare și modalități de intervenție pentru prevenirea acestui fenomen.
În primul rând au dialogat cu elevii polițiștii de la Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității, Ioana Indrieș, Flaviu Iova și Lăcrimioara Fărcane, prezentându-le situațiile de risc în care se pot afla adolescenții, dar și consecințele sociale și penale ale unor comportamente antisociale. Tot în acest context a vorbit și Delia Cormoș, psiholog la Penitenciarul Oradea, care a prezentat implicațiile psihologice, pe termen lung și scurt, ale privațiunii de libertate.
Despre problema consumului de droguri a vorbit Călin Pop, din partea Centrul de prevenire, evaluare si consiliere antidrog care le-a dat tinerilor sfaturi concrete despre cum să se ferească de droguri și de cei care comercializează ilegal droguri sau atrag tinerii spre consumul de stupefiante.
Partea a doua a dezbaterii a constituit-o prezentarea a două piese de teatru pe tema violenței, realizate de  elevi din clasele a XII-a H și a X-a G, coordonați de prof. Monica Runcanu, Nicoleta Pop și director adjunct Simona Ardelean, din care una câștigătoare a concursului județean „Școala fără violență". Prima dintre acestea, „Avionul adolescenței" a fost prezentată de elevii Csiki Norbert, Stoica Maria, Ghergheleș Corina, Bara Geanina, Pirici Adriana și Mierluț Andreea, iar a doua „Lumea lui Alex" i-a avut ca protagoniști pe elevii Negru Mădălin, Popa Claudiu, Pantea Raul, Jușca Dana și Ilisoi Denisa. De asemenea a citit un eseu antiviolență eleva Jușca Dana, coordonată de prof Nicoleta Pop, câștigătoarea concursului de eseuri antiviolență din anul școlar 2013- 2014.
În încheiere a fost prezentată cartea „Alegerea mea - Eseuri antiviolență", coordonată de Carmen Tripe și Ioana Indrieș, care conține creații ale elevilor din liceele orădene pe tema violenței. În acest context elevii au fost invitați de prof. Carmen Tripe să transforme problemele legate de violență, prevenirea și pedepsirea ei, într-un act de creație, prin participarea la un nou concurs de eseuri despre antiviolență care se va finaliza printr-o nouă ediție a culegerii „Alegerea mea".
Călin Marian
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Adolescenții despre delincvență.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:16:14 Ora standard a Europei de Est