Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Trebuie recâștigată încrederea în educație și consolidată”

„Vă invit la colaborare, dialog și la curaj!”

„Trebuie recâștigată încrederea în educație și consolidată”

Miercuri, 1 octombrie 2014, conducerea Universității din Oradea a fost onorată la festivitatea de deschidere a noului an universitar de prezența unor distinși invitați, la cel mai înalt nivel, ca și anul trecut, mai puțin dl ministru delegat Mihnea Costoiu, care nu a mai ajuns, dar și-a trimis mesajul.

Ca și în 2013, la ceremonial au participat parlamentari (dna deputat Florica Cherecheș, dl deputat Ioan Sorin Roman), dl prefect Claudiu Pop, președintele Consiliului Județean Bihor, dl prof. Cornel Popa, dl vicepreședinte Ioan Mang (care apoi s-a retras) și dl primar Ilie Bologan, inspectorul școlar general Nicolae Avram, directori de școli, reprezentanți ai unor instituții și asociații locale și județene, părinți și studenți. Distinsul prorector Sorin Șipoș, învăluindu-ne în evenimente și ancorându-ne în realitate a moderat manifestarea invitându-l pe dl rector Constantin Bungău să radiografieze începutul de an academic.
„Știm cu toții că nu neapărat cantitatea ne interesează, cât calitatea"
Șeful conducerii executive a prezentat „faptele de arme" ale universitarilor orădeni, dar și realitatea crudă a unui nou început, în numele celor 20.000 de studenți și al distinsului corp profesoral (care numără 122 de profesori universitari, 198 de conferențiari, 432 de șefi de lucrări și lectori, 250 de asistenți și 62 de preparatori), cu 30 de titulari mai puțini, cu specializări și programe mai puține, dar cu 284 de parteneriate. „Se observă o concentrare a specializărilor atât la licență, cât și la master, către ceea ce cere piața", remarca domnia sa. În discursul său, dl rector s-a adresat direct măriei sale studentul, și mai cu seamă „bobocilor" (circa 4.700). „Studiile universitate te pot ajuta să faci performanță în domeniul pe care ți l-ai ales numai dacă implicarea ta va fi maximă în procesul de învățare și cercetare oferit de universitate", iar colegilor universitari le-a amintit că „trebuie să depunem un efort mai mare prin încărcarea suplimentară a normelor didactice, dar și pentru a atinge performanțe mai mari în cercetare".
„Dacă cercetare nu e, cunoaștere nu e"
Realist, drept și sincer, președintele Senatului, dl prof. univ. dr. Sorin Curilă, a abordat problemele în strânsă interdependență cu fenomenele și realitatea imediată, recunoscând că „trebuie recâștigată încrederea în educație și consolidată; (că) dacă cercetare nu e, cunoaștere nu e, iar dacă educație nu e, nici competitivitate nu avem".
„Mulți oameni își petrec viața ca spectatori..."
Din mesajul dlui ministru Răzvan Costoiu, citit de dl prorector Sorin Șipoș, aflăm că acolo Sus, universitatea noastră este bine cotată, ca având un „sistem educațional performant, inovativ"; mai aflăm apoi un secret: că mulți oameni se mulțumesc să privească ca simpli spectatori la fenomenele care îi înconjoară, fără a se implica, fără a lua atitudine, fără a manifesta creativitate... De aceea le cere studenților să participe creativ la nevoile societății. „Vă invit la colaborare, dialog și la curaj, de a face primul pas spre un viitor mai bun".
„Toți factorii de decizie avem obligația să creăm locuri de muncă"
Mândru că este absolvent al universității orădene, dl prefect Claudiu Pop se arată mulțumit de progresele care s-au făcut la universitate și de rezultatele obținute. Reprezentantul guvernului a ținut apoi să tragă un semnal: „Toți cei care suntem aici, toți factorii de decizie avem obligația să creăm locuri de muncă, să creăm oportunități".
„Să luptăm ca ea să fie din ce în ce mai puternică"
Și dl președinte al CJ Bihor, dl profesor Cornel Popa, este mândru de demersul profesional și de calificativul obținut de universitatea noastră, care o situează „între unitățile de elită ale învățământului superior românesc. Îi mulțumesc lui Dumnezeu că ea există. Să luptăm ca ea să fie din ce în ce mai puternică, atât cât depinde de noi". Studenților le-a urat să fie tenace și cât se poate de consecvenți în pregătire. Să fie pildă de atașament pentru județ, oraș și universitate.
Luptător consecvent pentru dezvoltarea municipiului nostru, dl primar Ilie Bolojan rămâne ferm pe poziții, exprimând răspicat că și învățământul superior orădean trebuie să răspundă comenzii sociale, „într-o lume în schimbare, aflată în competiție. „Susțin cu toate forțele universitatea noastră", dar nu poate să accepte că „multe discipline să nu mai fie adaptate la realitatea economică. Trebuie să facem ceva pentru a adapta învățământul superior la realitatea economică. Învățământul nostru nu are nevoie de discursuri, ci are nevoie de resurse financiare, de programe de cercetare corespunzătoare, de măsuri ferme pentru a fi adaptat la situația de astăzi. Vreau să vă asigur de sprijinul fără echivoc al primăriei", a mai spus dl primar Ilie Bolojan.
„Vă mulțumim pentru întârzierea adoptării metodologiei cadru"
Reprezentantul studenților în Senat, Romeo Filip (vicepreședintele studenților în Senat), era pregătit cu un discurs pertinent, special pentru dl ministru, în care să-i reamintească nemulțumirile studenților și asociațiilor studențești vizavi de politica unui minister care permite înființarea de colegii în universități, care să le (și să-i) discrediteze, în sensul de a acredita ideea că în universități pot ajunge studenți și absolvenți care nici măcar „nu au reușit să promoveze primul mare examen al vieții.
Vă mulțumim pentru întârzierea adoptării metodologiei cadru privind funcționarea acestor colegii", a mai spus Romeo Filip.
Atât pentru astăzi!
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:
„Trebuie recâștigată încrederea în educație și consolidată”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:03 Ora standard a Europei de Est