Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ministerul a suplimentat locurile bugetate

Ședința Senatului Universității din Oradea de luni, 29 septembrie

Ministerul a suplimentat locurile bugetate

Comisia de Relații Interne și Internaționale vă informează despre subiectele discutate în ședința Senatului Universității din Oradea de luni, 29 septembrie 2014.

Debutul în condiții optime a noului an de învățământ
Reunit în ședință plenară, Senatul universitar a analizat și aprobat un set de documente indispensabile debutului în condiții optime a noului an de învățământ superior: statele de funcții, repartizarea locurilor bugetate, rezultatele concursului de ocupare a posturilor pentru cadrele didactice, reducerea taxei de școlarizare cu 50% pentru al doilea program de studii, completarea procedurii bugetului de venituri și cheltuieli cu unele propuneri avansate de Departamentul pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic, cu referință directă la activitățile didactice prestate de cadrele didactice din învățământul preuniversitar desemnate să conducă și să îndrume practica pedagogică a studenților.
Locurile bugetate, suplimentate de minister
Ca urmare a demersurilor conducerii Universității din Oradea, Ministerul Educației Naționale a suplimentat locurile bugetate alocate în iunie instituției orădene de învățământ superior cu 30 pentru programele universitare de licență, 15 pentru master și 4 pentru studii de doctorat, a precizat rectorul Constantin Bungău în informarea prezentată luni în cadrul ședinței Senatului universitar. În anul de învățământ 2014-2015, Universitatea din Oradea beneficiază de 1.604 locuri pentru ciclul de licență, 750 pentru masterat și 21 aferente studiilor de doctorat.
DHC pentru un membru al academiei de științe tehnice din România
Membrii Senatului universitar au aprobat propunerea Facultății de Construcții și Arhitectură de a acorda titlul de Doctor Honoris Causa domnului prof.univ.dr.ing. Alexandru Cătărig, profesor emerit, consultant la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, membru corespondent al Academiei de Științe Tehnice. Începând din 1993 și până în prezent, prof.univ.dr.ing. Alexandru Cătărig a susținut programele de studii din domeniul Inginerie Civilă la Universitatea din Oradea.
12 absolvenți de la Universitatea din Oradea, între cei 120 calificați pentru probele practice la INM
În numele Senatului universitar, președintele Sorin Curilă a adresat felicitări Facultății de Drept pentru performanța din acest an. La concursul de admitere organizat de Institutul Național al Magistraturii, 12 candidați, absolvenți ai Facultății de Drept din Oradea, au promovat cu succes examenul scris și testul de raționament logic. Este un rezultat foarte bun dacă se ia în considerare că numărul de înscriși s-a ridicat la 4.000, iar numărul reușiților a fost de 120. Rezultatele plasează facultatea orădeană pe o poziție onorantă, care devansează centre universitare de tradiție.
Omagierea unui universitar orădean
Președintele Senatului, Sorin Curilă, a înmânat luni d-lui conf.univ.dr. Zoltan Carol Pasztai, de la Facultatea de Geografie, Turism și Sport, diploma de onoare și o plachetă a Universității din Oradea pentru rezultatele obținute în cercetarea științifică și implicarea în activitatea Senatului. Zoltan Carol Pasztai a asigurat interimatul la conducerea Senatului universitar până la organizarea instituției conform Legii educației naționale nr. 1/2011 și alegerea președintelui celui  mai important for decizional din Universitatea din Oradea. Universitarul orădean este inițiatorul și promotorul unui concept de Kinetoterapie „Step by step spre viitor cu lădița Zoli", marcă înregistrată la OSIM București în 2011. A publicat 167 de articole, numele său regăsindu-se pe coperta mai multor cărți de specialitate din aria Kinetoterapiei.
Prof.univ.dr. Lia Pop,
președintele Comisiei Relații Interne și Internaționale a Senatului Universității din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:01 Ora standard a Europei de Est