Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Elevii din Tinca și-au omagiat patronul spiritual la mormântul său din Oradea

Sâmbătă, la Cimitirul municipal din Oradea

Elevii din Tinca și-au omagiat patronul spiritual la mormântul său din Oradea

Activitatea de sâmbătă, 4.octombrie 2014, se înscrie în suita de activități din cadrul proiectului „Modelarea caracterului elevilor de liceu pentru reducerea violenței și cultivarea spiritului de echipă".

Manifestarea elevilor de la Liceul Teoretic „Nicolae Jiga" din Tinca s-a desfășurat la mormântul lui Nicolae Jiga și al soției sale, Ana, din Cimitirul municipal Oradea și a  debutat cu slujba de pomenire, oficiată de preotul Ioan Codorean de la Biserica cu Lună, continuând cu alocuțiunea d-lui Voicu David și a coordonatoarei de proiect, d-na prof. Madear Viorica, după care elevii claselor a XI-a A și a X-a C au susținut un scurt program artistic, în cadrul căruia eleva Prisecaru Teodora a recitat poezia d-nei prof. Dorina Negrean, „In memoriam Nicolae Jiga". A urmat citirea articolului d-nei prof. Anca Cosma despre viața lui Nicolae Jiga , de către elevii Vesa George Cătălin și Blidar Horia din a XI-a A. Activitatea s-a încheiat cu intonarea Imnului școlii, sub îndrumarea profesorului de muzică, dl Negruț Radu.
 
            IN MEMORIAM
            NICOLAE JIGA
 
            Judeu a fost numele său
            Și din plugari născutu-s-a.
            Dar munca și curajul său,
            Soarta și viața-i va schimba.
 
            Ca ucenic în prăvălie
            El a muncit mulți ani în șir.
            Și-apoi , el calfă-avea să fie
            Și proprietar de magazin.
 
            Inspector fi-va mai târziu
            Și-n multe școli el va ajunge.
            Realitatea grea din jur,
            În sufletul său va pătrunde.
 
            Și-o hotărâre a luat:
            S-acorde ajutorul său
            Copiilor ce-au învățat,
            În școli mizere, atât de greu.
 
            Așa, și-n Tinca a sosit,
            Cu sprijin și bunăvoință.
            Teren a dat și-a sprijinit
            Din suflet, și cu prisosință
 
            Liceu-n care azi muncim
            Și învățăm cu spor în toate,
            Tot lui, terenu-i datorăm,
            Și numele-am vrut să i-l poarte.
 
            Deci, cu mândrie an de an,
            Noi numele i-l vom cinsti.
            Și-n veci, acestui bihorean,
            Din suflet îi vom mulțumi.
                                                              Prof. Dorina Negrean
Nicolae Jiga
Nicolae Jiga
Nicolae Jiga.jpg
Născut
4 octombrie 1790, Sânnicolau Român, Bihor
Decedat
5 noiembrie 1870, Budapesta
Ocupație
comerciant, filantrop
Căsătorit cu
Ana Cosperda
Copii
Ioan, Ana, Maria, Nicolae
Nicolae Jiga (sau Zsiga, născut Judeu, n. 4 octombrie 1790 sau 1792, Sânnicolau Român, județul Bihor - d. 5 noiembrie 1870, Budapesta, Ungaria), comerciant român din Oradea, filantrop.
 
Biografie
Născut în Sânnicolaul Român, județul Bihor, din părinți plugari, avea numele de familie Judeu. A făcut școala primară în localitatea natală și la Oradea, unde a urmat doar două clase gimnaziale, apoi a părăsit școala și a intrat ca ucenic într-o prăvălie. Numele i-a fost schimbat în Jiga de către patronul său, pe când era ucenic. Mai târziu devine calfă și apoi își deschide o prăvălie. În 12 noiembrie 1817 se căsătorește cu văduva Ana Cosperda, originară dintr-o familie de macedoneni. Soția sa primește ca zestre o prăvălie, pe care Nicolae Jiga o va gestiona și care îi va permite să își dezvolte tot mai mult afacerile și să facă avere.
Din căsătoria lui Nicolae cu Ana vor rezulta patru copii: Ioan (născut în 1818, decedat în copilărie), Ana, Maria (născută la 25 ianuarie 1824) și Nicolae (născut la 16 noiembrie 1820).
În 1839 este numit inspector peste școlile din Bihor, funcție pe care o va deține până în 1870. În această calitate, Jiga intră în contact cu realitatea dură a școlilor românești, cu mizeria în care trăiesc elevii și începe să acorde ajutoare, la început câte puțin, sub formă de mâncare și haine, apoi cu sume tot mai mari destinate bisericii, școlilor, culturii.
Pe plan bisericesc, era un participant nelipsit la problemele comunității și s-a luptat mult pentru ca biserica românească să iasă de sub tutela sârbească a Carlovițului. În acest sens, a fost desemnat să facă parte din delegația lui Emanoil Gojdu la guvern, pentru a cere recunoaștere aspirațiilor naționale ale românilor ortodocși. A construit pe banii săi turnul bisericii din satul natal, a cumpărat locul pe care se va ridica biserica ortodoxă română din Tinca, județul Bihor, și a contribuit financiar la ridicarea acesteia. A sprijinit cu bani renovarea bisericii ortodoxe din Sârbi, județul Bihor.
La 1848 a fost delegat la adunarea națională din Timișoara pentru ziua de 25 iunie, dar care nu s-a mai ținut. După revoluție, N. Jiga renunță a se mai implica în politică și se dedică activității școlare, bisericești și filantropice. Numai în perioada 1854-1864 a ajutat anual câte 20 de tineri studenți români ortodocși cu câte 50 de florini anual. A contribuit cu bani la repararea de biserici, a donat terenuri și imobile către biserici și școli, a înființat un fond pentru ajutorarea românilor care nu aveau suficienți bani pentru a-și deschide o prăvălie, a susținut tipărirea unor cărți și multe altele.
Cea mai importantă realizarea a lui Nicolae Jiga fost înființarea fundației „Zsigiană" cu un capital de 40.000 florini, cu scopul de a asigura burse pentru studenții români. În 1869 a mai înființat o fundație, cu capital de 6.000 florini, dedicată susținerii elevilor români de la liceul din Beiuș.
În anul 1865, împăratul austriac Francisc Iosif I, l-a distins pe Nicolae Jiga cu ordinul „Crucea de Aur" pentru merite deosebite, ca mare comerciant și filantrop român.
Moștenirea
Liceul teoretic din Tinca, județul Bihor, poartă numele de "Nicolae Jiga".
O stradă din centrul municipiului Oradea, județul Bihor, a fost denumită după numele lui Nicolae Jiga.
Bibliografie
  • Enciclopedia Minerva, Cluj, 1929
  • Liceul Teoretic Nicolae Jiga din Tinca, județul Bihor, Biografie Nicolae Jiga
  • Neș, Teodor - Oameni din Bihor (1848-1918), Tipografia diecezană, Oradea 1937
  • Vulcan, Iosif - Nicolau Zsiga, articol în revista "Flacăra", nr. 1, Pesta, 5/17 iunie 1865
Bibliografie recomandată
  • Roșu, Titus Livius, Un deschizător de drumuri în lupta pentru emanciparea românilor bihoreni : mecenatele Nicolae Jiga : 1790-1870, Editura Cogito, Oradea, 2000 ISBN 978-973-8032-41-5
 P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Elevii din Tinca și-au omagiat patronul spiritual la mormântul său din Oradea.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 09:54:12 Ora standard a Europei de Est