Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Consultarea și semnarea protocoalelor de participare la Rețeaua SocioPlus și Parteneriatul social în educație și formare inițială

Joi, la Universitatea Oradea, a avut loc

Consultarea și semnarea protocoalelor de participare la Rețeaua SocioPlus și Parteneriatul social în educație și formare inițială

Universitatea din Oradea în colaborare cu Universitatea „Aurel Vlaicu" din Arad implementează în perioada 2014 - 2015 proiectul „Servicii de pregătire, documentare și acces pentru studenți în programe de licență și masterat în sociologie și asistență socială" (SocioPlus), finanțat din Fondul Social European programul POSDRU nr. contract: POSDRU/156/1.2/G/139751.

În acest sens, joi, 9 octombrie 2014, în clădirea PractiPass a Facultății de Științe Socio-Umane, a avut loc consultarea și semnarea protocoalelor de participare la Rețeaua SocioPlus și Parteneriatul social în educație și formare inițială, eveniment la care au fost invitați reprezentanți a 17 instituții care au activități conexe domeniilor Sociologie, Asistență socială și Resurse umane, printre care: Primăria Oradea, Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă, Administrația Socială Comunitară Oradea, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor, Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială, precum și reprezentanți ai sectorului ONG, pentru a face parte din Rețeaua SocioPlus.
Întâlnirea a fost moderată de managerul proiectului, dl prof.univ.dr. Adrian Hatos, avându-i alături, în prezidiu, pe decanul Facultății de Științe Socio-Umane, dna prof.univ.dr. Floare Chipea, pe doamna prorector Simona Trip și pe doamna conf.univ.dr. Alina Roman - decan al Facultății de Științe ale Educației, Psihologie și Asistență Socială din cadrul Universității „Aurel Vlaicu" din Arad, în calitate de reprezentant al partenerului de proiect din Arad.
În numele conducerii Universității din Oradea, d-na prorector Simona Trip a salutat participanții  și a felicitat colegii din cadrul Departamentului de Sociologie și Asistență Socială și pentru acest nou proiect, dar și pentru faptul că ei au cele mai multe proiecte din facultate.  „Îi felicit pentru că au avut această idee de a pregăti până la urmă planurile de învățământ în discuție cu mediul socio-economic", a conchis doamna prorector Simona Trip.
Reprezentantul partenerului din Arad, doamna decan Alina Roman a mulțumit Universității din Oradea pentru acest nou parteneriat „care contribuie la dezvoltarea instituțională, a programelor de studii din facultatea noastră, focalizat mai ales pe programul de Asistență socială și pe programul de master, Servicii de asistență socială, care beneficiază prin acest proiect de o abordare inovatoare a domeniului, de încercarea de a ameliora curriculumul celor două programe de studii, astfel încât să corespundă pieței muncii, consolidând colaborarea cu partenerii sociali din Arad".   
„Proiectul își propune să compatibilizeze curricula... cu cerințele pieței"  
 Din cuvântul managerului de proiect Adrian Hatos și al dnei decan Floare Chipea, am aflat scopul, obiectivele și conținutul proiectului: „îmbunătățirea programelor de studiu pentru studenți prin dezvoltarea curriculară, două programe la nivel de licență și trei la nivel de master, identificarea nevoilor existente pe piața muncii la nivel regional și național pentru specializările Asistență Socială și Sociologie la nivel de licență și Gestiunea Resurselor Umane, Managementul Serviciilor Sociale și Managementul Serviciilor de Asistență Socială la nivel de master. În baza studiilor realizate se va face ajustarea conținutului și formei a 5 programe de studiu prin livrarea a 9 module pilot pe parcursul a 2 luni (180 de ore), în care 210 studenți vor aplica instrumente de testare ale curriculei modificate (conținut, structură, tehnici de predare, material didactic, bibliografie).
„Proiectul își propune să compatibilizeze curricula de la Sociologie și Asistență Socială cu cerințele pieței", a concluzionat doamna decan Floare Chipea.  
După derularea unui eveniment similar și la Universitatea parteneră din Arad, se estimează ca rețeaua SocioPlus a proiectului să cuprindă 20 de actori relevanți de pe piața muncii, din mediul public și privat, din cele două județe, Bihor și Arad.
Ovidiu Dan

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:00 Ora standard a Europei de Est