Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
25 noiembrie 2020
*1. Ideea unui profesor britanic: acces universal la învățământul superior – ,,cheie” pentru combaterea dezinformării / În lumea digitală, pentru oameni e vitală ,,capacitatea de a nu fi înșelat”
.....
,,Pandemia ne scufundă în lumea virtuală mai adânc și mai rapid decât ne-am fi putut imagina cu doar un an în urmă, iar ușurința de proliferare a falsurilor devine tot mai tulburătoare”, scrie într-un articol publicat de revista de specialitate Times Higher Education profesorul Tim Blackman, vicecancelar al The Open University, mare universitate britanică având o lungă tradiție de predare la distanță. În acest context, el face trimitere la rolul educației de a preveni înșelăciunea și afirmă: ,,pentru ca învățământul superior să poată vaccina populațiile împotriva dezinformării, e nevoie să universalizăm accesul la acesta”.

*2. Avocatul Poporului cere Ministerului Educației să ia în considerare redeschiderea școlilor, conform recomandării OMS
.....
Avocatul Poporului cere Ministerului Educației să suspende educația online și să ia în considerare redeschiderea școlilor, practică la care au recurs aproape toate marile state europene. Instituția condusă de Renate Weber s-a sesizat din oficiu în legătură cu situația asigurării de laptopuri la cerere pentru profesori, pentru continuarea școlii în on-line, se arată într-un document obținut de Edupedu.ro.

*3. Cercul de informatică ,,Programare cu răbdare”, premiat la WITSA Global ICT Excellence Awards. Activitățile STEM s-au extins la nivel național cu peste 800 de copii la doi ani de la înființare
.....
La doi ani de la înființare, cercul de informatică ,,Programare cu răbdare” de la Bacău se extinde la nivel național și primește premiul World Information Technology and Services Alliance (WITSA). Cercul are acum peste 20 de centre în țară și chiar în alte țări, iar 800 de copii și tineri frecventează activitățile educative.
Premiile WITSA Global ICT Excellence Awards onorează realizările în aplicarea tehnologiei informației în întreaga lume. Câștigătorii au prezentat excelență în una din cele patru categorii: Excelența sectorului public, Excelența sectorului privat, Creșterea durabilă și Oportunitatea digitală.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
21 noiembrie 2020
*1.Estonia: Ministrul Educaţiei demisionează după ce presa a scris că își ducea copiii la școală cu șoferul și mașina de serviciu
.....
Ministrul Educaţiei din Estonia, Mailis Reps, a demisionat ,vineri, după ce presa locală a arătat că ea folosea maşina de serviciu şi şoferul pentru a-şi duce copiii la şcoală, informează dpa, citată de Agerpres.
Tabloidul Ohtuleht a scris că un şofer al ministerului a folosit de mai multe ori o maşină de serviciu pentru a duce la şcoală şi a-i aduce acasă pe copiii lui Mailis Reps.

*2.Olimpici naționali de liceu au creat un site unde îi ajută pe elevii de a VIII-a să învețe pentru Evaluarea Națională: Scopul este de a ajuta copiii cu mai puține resurse să își atingă obiectivele educaționale, în contextul pandemiei
.....
Șase olimpici au pornit un proiect inedit pentru a-i ajuta pe elevii mai mici care trebuie să susțină în vara viitoare Evaluarea Națională. „Ne dorim să ajutăm elevii de clasa a VIII-a să treacă cu bine peste această situație dificilă creată de pandemie. Oferim lecții săptămânale care urmează curricula pentru Evaluarea Națională 2021”, au explicat aceștia în descrierea de pe site-ul pentru meditații lansat de ei – matex.xyz.

*3. Tabloul dezastrului din învățământul superior: România – pe ultimele locuri din Europa la numărul de tineri cu studii superioare, rata de înscriere la universitate, personal academic – Raport Bologna 2020
.....
România se află pe ultimul loc în Europa când vine vorba despre procentul persoanelor cu studii superioare în categoria 25-34 de ani, pentru care-și propusese o creștere substanțială până în 2020, potrivit unui nou raport dat publicității săptămâna aceasta. Documentul arată că țara se află, în același timp, printre ultimele din Europa din punct de vedere al persoanelor cu studii superioare pe celelalte categorii de vârstă, în pofida unor creșteri semnificative în ultimul deceniu și jumătate. În plus, se numără printre ultimele state europene la capitole precum rata de înscriere a tinerilor în învățământul superior, în timp ce numărul de instituții de învățământ superior și cel al angajaților din mediul academic au înregistrat scăderi în ultimele două decenii, marcate de dezvoltare la nivel european.

22 martie – Ziua mondială a apei

Apa - izvorul vieții

22 martie – Ziua mondială a apei

Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite, în cadrul Conferinței Națiunilor Unite asupra Mediului Înconjurător, de la Rio de Janeiro, din anul 1992, a declarat ziua de 22 martie ca Ziua mondială a apei (prin Rezoluția nr. 47/193 din 22 decembrie 1992), în scopul conștientizării guvernelor, a populației în general, asupra faptului că apa nu este o resursă inepuizabilă, iar dezvoltarea resurselor de apă contribuie la productivitatea economică și la bunăstarea socială.

Ziua mondială a apei este sǎrbǎtoritǎ începând cu anul 1993...
Pornind de la faptul cǎ în mai puțin de un secol, populația mondială a crescut de 3 ori, iar consumul de apă de 6 - 7 ori, tema lansatǎ pentru acest an este : “ Luptând împotriva deficitului de apă”.
Pornind de la faptul că apa dulce reprezintă doar 3% din totalul apei existente pe Terra, cercetările actuale sunt direcționate spre repartizarea judicioasă și economisirea rezervelor existente, dar și spre extinderea soluțiilor tehnice de desalinizare a apei mărilor și oceanelor, la prețuri acceptabile.
Cea mai mare cantitate de apă dulce se folosește în agricultură (70%), în industrie (20%), iar pentru consumul casnic (10%).
In Europa, aproximativ 41 milioane de oameni suferǎ de pe urma lipsei de apǎ potabilǎ, iar alte 85 milioane de persoane nu au acces la canalizare sau instalații sanitare.
Comunitatea Internaționalǎ a decis, cu ocazia Summitului Mondial pentru Dezvoltare Durabilǎ, care a avut loc în anul 2002 la Johannesburg (Africa de Sud), reducerea la jumǎtate, pânǎ în anul 2015, a numǎrului de persoane lipsite de apǎ și a proporției persoanelor fǎrǎ acces la utilitǎți sanitare
( estimate în prezent la 2,3 miliarde).
Conform datelor din Raportul privind starea mediului în județul Bihor în 2006, întocmit de A.P.M. Bihor, pe baza datelor furnizate de A. N. “Apele Române”, Direcția Apelor Crișuri Oradea, instituția care se ocupǎ de gospodǎrirea apelor din bazinul hidrografic “Crișuri”, resurse de apă teoretice, la nivelul bazinului hidrografic, sunt de 3116,4 mil. mc iar resurse de apă utilizabile sunt de 744,734 mil. mc. Resursele de apă de suprafață în bazinul Crișurilor sunt de 395 mil. mc/an, având o lungime totală 3573 km.
Râurile din cuprinsul județului aparțin bazinului hidrografic al Crișurilor, fiind reprezentate prin Barcău, Crișul Repede, Crișul Negru și afluenții acestora.
Principalele cursuri de apă sunt: Crișul Repede (101 km pe teritoriul județului și 148 km pe teritoriul țării), Crișul Negru (135 km și 144 km), Barcău (68 km și 118 km).
Principalele lacuri din județ sunt cele de la Cefa (598 ha), Tămașda – Ciumeghiu (200 ha), Homorog – Mădăras (95 ha) și Inand – Cefa (30 ha).
Lacurile naturale sunt într-un număr foarte redus, fiind un element nesemnificativ în peisajul județului. Acestea sunt: Lacul Șerpilor și Lacul cu Stuf de lângă Salonta, Peța –Lacul cu nuferi (apa termală), Lacul Tăul Mare din Munții Bihor.
Mai importante sunt lacurile artificiale realizate pentru satisfacerea unor cerințe economice. În acest sens exemplificăm amenajările piscicole din vecinătatea localității Cefa (cca. 700 ha), Tămașda (200 ha), Homorog (cca. 105 ha), Mădăras (cca. 30 ha). Acestora li se adaugă acumulările cu scop complex: Leșu de pe Valea Iadului (28,3 mil.m3), Tileagd, de pe râul Crișul Repede, acumulările nepermanente Șimian (4,6 mil. m3), Galoș Petreu (46 mil. m3) de pe Valea Ierului, precum și o serie de acumulări locale pentru satisfacerea necesarului de apă în irigații, alimentare cu apă sau pentru atenuarea viiturilor (Vășad, Valea lui Mihai, Diosig, Sălacea, Gepiu, Călacea).
Activități educative
Pentru marcarea acestei zile, în municipiul Oradea se desfǎșoarǎ o serie de activitǎți educative inițiate de Palatul Copiilor și Elevilor din mun. Oradea, Școala cu cls. I-VIII „Decebal” și Liceul Teologic Greco – Catolic. La aceste activitǎți vor participa specialiști din cadrul Agenției pentru Protecția Mediului Bihor și din cadrul Direcției Apelor Crișuri Oradea, care vor prezenta elevilor semnificația acestei zile și mǎsurile pe care fiecare dintre noi le putem lua pentru folosire durabilǎ a resurselor de apǎ.
Programul acestor activitǎți este urmǎtorul:
Miercuri, 21 martie, la ora 14, la sala festivǎ a Palatului Copiilor și Elevilor - „ Apa este viațǎ” – activitǎți interactive cu elevii din cadrul Cercului de Protecția Mediului, coordonați de prof. Felicia Goina, împreunǎ cu elevii claselor I D și F de la Școala cu cls. I-VIII „Dacia” Oradea;
Joi, 22 martie, ora 10, la Școala cu cls. I-VIII „Decebal”  - activitǎți educative dedicate Zilei Mondiale a Apei la care vor participa elevi din clasele I-IV, împreunǎ cu elevi de la sistemul „Step by step” (organizator, înv. Emilia Huza).
Tot joi, 22 martie, membrii cercului Chimie experimetală „Nymphaea” de la Palatul Copiilor și Elevilor vor vizita laboratoarele destinate analizelor chimice de la Agenția pentru Protecția Mediului. Și nu în ultimul rând, la Grădinița nr. 27 „Voinicel”, va avea loc o activitate demonstrativă sugestiv intitulată „Apa-izvorul vieții”.
Sǎrbǎtorirea acestei zile s-a dovedit a fi o ocazie bunǎ pentru a reaminti tuturor cât de importante sunt eforturile concrete pentru a oferi spre consum apǎ potabilǎ, precum și identificarea problemelor și gǎsirea de soluții pentru rezolvarea acestor probleme.
În evoluția civilizației, un rol determinant îl are și cantitatea și calitatea apei. În jurul surselor de apǎ, de-a lungul timpului, s-au dezvoltat comunitǎți umane. În obiceiurile popoarelor, cultul pentru apǎ este pus alǎturi de cel al vieții și al viitorului.
ing. Felicia Enache

Trimite email

vineri, 27 noiembrie 2020