Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
30 ianuarie 2024

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate…

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate de o comisie a Ministerului Educației din listele și calendarele competiționale pentru anul școlar 2023-2024, față de anul școlar trecut, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza listelor și calendarelor publicate de Ministerul Educației luni, 29 ianuarie. Și la activitățile naționale și internaționale (CAEN) au dispărut peste 30 de concursuri finanțate sau nu de Ministerul Educației.
Este vorba, printre altele, de concursul de chimie „Raluca Rîpan” considerat de profesori și elevi olimpiada de profil pentru elevii de clasa a VII-a, pentru că în gimnaziu nu există olimpiada națională de chimie decât pentru clasa a VIII-a; concursurile de meserii pentru elevii de la tehnologic, concursuri dedicate elevilor care aparțin minorităților.
Potrivit surselor Edupedu.ro, decizia de înființare a comisiei de tăiat concursuri a fost dată în luna martie a anului 2023. Fac parte din comisie 21 de membri, dintre care 8 din Ministerul Educației, 5 din universități și restul din școli, inspectorate școlare și asociații.
Calendarele și listele olimpiadelor și concursurilor școlare naționale 2024 au fost publicate luni după-amiază, 29 ianuarie. Edupedu.ro a scris că ar urma ca și la competițiile sportive să existe tăieri, mai exact să nu continue toate cu etapele naționale.
După ce am prezentat că elevii de gimnaziu ar fi fost excluși de la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024 în varianta în lucru a calendarului Ministerului Educației, în contextul în care ar fi avut loc discuții despre renunțarea la olimpiadă, aceștia au fost reintroduși de Ministerul Educației în planificări.
Revenind la concursuri, dacă în 2023 erau 161 de concursuri școlare naționale organizate fără finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 130.
Dacă în anul școlar 2022-2023 erau 70 de concursuri organizate cu finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 50, conform calendarelor și listelor publicate de Ministerul Educației.

„Împreună în comunitate”

O acțiune de proiect plină de speranță și bucurie, la S.A.M. „G. Barițiu”

„Împreună în comunitate”

„Cu entuziasm și dăruire, am pornit această acțiune de proiect, care timp de opt luni a adus speranță, bucurie, încredere, unui grup de tineri cu dizabilități severe din comunitatea noastră, tineri depășiți de vârstă (peste 17 ani) și neșcolarizați.”

Cine-și întoarce fața către acești tineri?
Cu același entuziasm, ne-a primit și pe noi, ieri (13 mai 2008), dna prof. ing. Neli Negruț, așa cum au pornit și în acțiunea de proiect - „ Împreună în comunitate” - cadrele didactice și tinerii Școlii de Arte și Meserii „George Barițiu” din Oradea, cu speranța că membrii comunității, oameni de afaceri, politicieni, aflând mai multe despre acești tineri, își vor întoarce fața spre ei și vor găsi de cuviință să le ofere câteva firimituri căzute de pe masa lor îmbelșugată.
În plină campanie electorală, se așteaptă ca măcar acum, unii să se sensibilizeze, făcând o bună impresie, cu impact la ale(r)gători.
Proiectul este finanțat prin granturi M.E.C.T., asigurîndu-se astfel pentru 30 de tineri terapie ocupațională, psihoterapie, kinetoterapie în cadrul a trei ateliere protejate. Pe domenii specifice, aceste ateliere cuprind dotări pentru feronerii decorative, deco-art, și atelier de produse artizanale. În raidul nostru prin atelierele și cabinetele școlii, am fost însoțiți de prof. ing. Neli Negruț, care ne-a dat informațiile și explicațiile necesare.
În atelierul de feronerii, ieri, la orele amiezii, se desfășura o activitate comună a elevilor școlii cuprinși în proiectul Comenius și acești tineri cu dizabilități severe pentru formarea abilităților practice de asamblat cutii decorative,  de executat picturi pe mulaje de ipsos și de realizare a unor decorațiuni din mărgele. Pe Florin l-am găsit la strung, iar Ștefi executa saboți din plastic pentru mobilier școlar (o comandă pentru o școală), îndrumați de prof. ing. Viorica Ionaș și maistrul Gavril Pupoieș. În atelierul de decorațiuni, elevii executau decorațiuni din flori uscate pentru felicitări. În cabinetul de psihoterapie, am asistat la o activitate „Focus-grup”, unde directorul instituției, prof. Alina Vese și prof. ing. Neli Negruț au realizat chestionarea mămicilor acestor tineri pentru aflarea concluziilor la care au ajuns în urma activităților derulate. Mămicile participante la discuții au propus formarea unui comitet de inițiativă pentru continuarea proiectului, în vederea obținerii de fonduri, urmând să fie împărțite pliante în comunitate pentru sensibilizarea membrilor comunității și găsirea de sponsori (care îi pot sprijini cu bani sau resurse materiale ori achiziționând produsele finale ale proiectului, prezentate în cadrul unei frumoase expoziții). Dacă în aceste ateliere, munca este brățară de aur, iar rezultatele se văd imediat, în cabinetul de kinetoterapie sau în cel psihologic, prof. Andreea Hirțe și psiholog Felicia Felecan culeg roadele în timp, progresele obținute în kinetoterapie și consilierea educațională sunt evidente, dar numai pentru cei care sunt mereu cu ochii pe acești tineri, respectiv, dascălii lor și părinții. Cu acești tineri „uitați de lume” trebuie să se lucreze mult la ridicarea moralului și la întărirea încrederii în sine, dezvoltarea autonomiei personale și cultivarea satisfacției unei munci împlinite.
Ultimul cabinet vizitat a fost cel medical, unde dna doctor Domnica Oargă veghează în permanență la starea lor de sănătate. Zilele acestea s-a încheiat o nouă campanie de vaccinare.
Revenind la proiectul acestor tineri, sugestiv intitulat „Împreună în comunitate”, prof. ing. Neli Negruț, coordonatorul de proiect, dorește să felicite acești tineri pentru produsele obținute și să mulțumească echipei de proiect (prof. Alina Vese, directorul școlii, Viorica Podilă, contabil șef, prof. ing. Viorica Ionaș, psiholog Felicia Felecan, maistru Gavril Pupoieș și pedagog Lucian Sonea), administratorului școlii (Florian Bungău), dar și partenerilor și sponsorilor proiectului (S.C. CIAC, director, ing. Ioan Mintaș), cu ajutorul cărora, timp de opt luni, pe perioada derulării proiectului, acești tineri au primit, zilnic, o gustare.
Să mai spunem că joi (22 mai), în cadrul „Zilelor școlii”, va avea loc diseminarea proiectului ”Împreună în comunitate”, demarat în luna octombrie 2007 și finanțat cu 10.000 de euro de către M.E.C.T prin programul de granturi, sumă din care au fost achiziționate materiile prime și materialele, precum și toate materialele și utilajele cu care au fost dotate atelierele și cabinetele.
 Săptămâna viitoare, „Zilele școlii” și întâlnire de proiect Comenius   
De luni până joi, inclusiv (19-22 mai), la S.A.M. „George Barițiu”, în cadrul „Zilelor școlii”, se va desfășura întâlnirea  de proiect Comenius, aflat în cel de-al doilea an de derulare. În cadrul proiectului „You and me in the environment”, echipa de la „George Barițiu” va primi vizita a 17 elevi și profesori, parteneri de proiect din Germania, Polonia și Islanda. Pentru ca reuniunea să fie cât mai eficientă și plăcută, gazdele au pregătit un program bogat și variat, cuprinzând întâlniri de lucru în cadrul proiectului, vizitarea atelierelor și cabinetelor școlii și a altor școli din municipul Oradea, o întâlnire cu primarul Oradiei, excursii la Peștera Urșilor (de la Chișcău) și la Cluj-Napoca, iar joi (22 mai), activități speciale prinse în buchetul „Zilelor școlii”. (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Împreună în comunitate”.

Trimite email
vineri, 23 februarie 2024, 09:49:35 Ora standard a Europei de Est