Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Parteneriat european Comenius. Insula Réunion și Polonia

La Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna

Parteneriat european Comenius. Insula Réunion și Polonia

Așadar, multilateralul ACTIVE șogunist antrenează în intervalul 2013-2015 eforturile școlilor partenere din România, Bulgaria, Italia, Turcia, Croația, Polonia și La Réunion (Franța) și urmărește să ofere elevilor o înțelegere și întrebuințare corectă a comportamentului de comunicare nonverbală, un element crucial în formarea unor modele de conduită exemplară în situații generate de mediul vocațional și în vederea unei aderări de succes la piața muncii în țară și peste hotare.

În cadrul vizitelor de proiect din La Réunion, teritoriu de peste mări al Franței, și în Croația, elevii și profesorii români au desfășurat 14 mobilități, iar până în 3 noiembrie, liceul din Oradea va găzdui 22 de parteneri francezi și polonezi.
Cuvântul de deschidere i-a aparținut doamnei profesor Anca Florentina Curpaș, coordonatorul proiectului, care a adresat un cuvânt de bun venit loc autorităților locale, inspectorilor școlari, reprezentanților media, părinților, cadrelor didactice, elevilor școlii și directorilor de la colegiile tehnice din oraș. Această vizită de lucru prilejuiește schimbul de bune practici educaționale între diferite sisteme de învățământ ale statelor europene, dar mai cu seamă din învățământul tehnologic și vocațional, cu scopul modernizării și europenizării Colegiului Tehnic „Andrei Șaguna" Oradea și poate crea punți pentru viitoare parteneriate cu statele Europei.
Echipa de elevi și profesori participanți la activitățile Săptămânii Active în Oradea vor participa la ateliere de lucru și sesiuni de instruire pentru o mai bună cunoaștere și încorporare  a celor șase aspecte ale comunicării nonverbale (gesturi și mimică, contactul vizual, proximitatea, atingerea, vestimentația și postura) în interrelaționarea profesională și în afaceri, în fiecare din culturile reprezentate de cele trei țări partenere. Programul de activități include vizite la antreprenori în vederea deprinderii unei conduite de succes la interviul de angajare, în relațiile cu coechipierii și superiorii, dar mai ales în raportarea cu clienții și posibilii parteneri de afaceri. Colaboratori și parteneri în realizarea acestor activități de pregătire a viitorilor antreprenori sunt magazinul universal Shopping Centre Oradea, modernul hotel DoubleTree by Hilton Oradea și firma de consultanța, pregătire, evaluare și recrutare în câmpul muncii RoMarketing S.R.L. Oradea.
Evenimentul s-a încheiat pe liniile melodice ale celebratei creații a lui Michael Jackson, Heal the World, prin interpretarea căreia participanții și-au unit voințele și intențiile muncii lor de echipă pentru a construi o lume mai bună pentru ei înșiși și semenii prin muncă și iubirea care mereu dăruiește, construiește punți către alții prin comunicare și acceptare neprejudiciată, un deziderat mult prețuit de parteneriatul ACTIVE.
 Dincolo de aspectul uman al interacțiunii dintre participanți, varietatea din componența parteneriatului constituie o premisă esențială pentru cunoașterea și înțelegerea diversității culturale și lingvistice europene în rândul profesorilor și elevilor, a spiritului și practicii antreprenoriale din diferite societăți ale statelor UE. Putem spune că elevii au avut din plin parte de experiențe unice care le-au prilejuit șansa de a dobândi competențe și abilități personale și de comunicare pentru integrarea profesională și de cetățenie europeană activă. Urăm mult succes echipei de la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna" în derularea acestui ambițios proiect ce va contribui semnificativ la modernizarea și europenizarea comunității educaționale din instituția de învățământ și va crea punți pentru viitoare parteneriate cu statele Europei.
Coordonator proiect,
prof. Curpaș Anca

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 02:46:42 Ora standard a Europei de Est